Het vijfde Boeddhafestival in Rotterdam vindt plaats op zondag 9 februari 2020. Het wordt georganiseerd door het Boeddhahuis in samenwerking met het spiritueel centrum Djoj. Op het Boeddhafestival stellen de verschillende Rotterdamse boeddhistische groepen zich voor.
Bezoekers kunnen er ontdekken wat boeddhisme is en ervaren hoe het is om te mediteren. Ook komen er diverse sprekers aan het woord over boeddhisme in relatie tot literatuur en kunst; over wat geluksonderzoek oplevert; over wat boeddhisme betekent voor de betrokkenheid van mensen bij de samenleving. Het programma is zo samengesteld dat je als beginner je vragen beantwoord krijgt, maar dat je ook als je meer verdieping zoekt je weg kunt vinden.
Het festival heeft een vernieuwend en verrassend programma, samengesteld door het Boeddhahuis en Centrum Djoj. Tijdens het festival kun je veel mediteren, luisteren naar de sprekers en met hen meedenken en praten, een activiteit doen of een workshop volgen, een broodje eten in het restaurant, een gesprek beginnen met een medebezoeker of snuffelen bij de Tibetaanse verkoopstand. Het programma is dit jaar zo samengesteld dat je niet alleen als beginner, maar ook als je veel ervaring hebt met meditatie en boeddhisme je vragen beantwoord kunt krijgen.
Prof. dr Anne Speckens, verbonden aan de VU, praat je bij over haar wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van mindfulness en de relatie tussen mindfulness en boeddhisme.
Jan de Boer en Caroline van Wijngaarden vertellen je hoe je beter om kunt gaan met de hedendaagse consumptiecultuur.
Henk van Straten schrijft over thema’s als identiteit, zelf/geen-zelf, leegte/vorm. Wat betekent boeddhisme voor hem?
Verder zijn er presentaties van maatschappelijk initiatieven zoals van Hospice De Liefde en van de boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenis.
Sebo Ebbens presenteert zijn laatste boek en Marnix van Rossum geeft workshops over de dagelijkse praktijk van boeddhisme.
Na een lange zoektocht in zowel het oosten als in de westerse wetenschap, is Marnix van Rossum, psycholoog en meditatiebegeleider, tot de conclusie gekomen dat het vooral (geloofs)overtuigingen en dogma’s zijn die ons belemmeren om vrij te leven en te doen wat goed voor ons is. Hij noemt dit boxen.
Van Rossum: ‘Al tijden erger ik me wat aan een te eenzijdige benadering van het boeddhistisch onderwijs en heb ik zo het vermoeden dat dit hetgeen is waardoor er weinig aansluiting is bij jonge mensen. Die zijn systeem en doctrine moe als je het mij vraagt. Pas geleden was ik weer op een retraite en het ging over de drie karakteristieken. Uitvoerige uitleg over vergankelijkheid, lief bedoeld, fijne sfeer, maar niets over dat dingen ook terug komen en hoe belangrijk het is dingen te creëren. Heel verhaal over geen-zelf, maar niets over hoe te zorgen voor je ikje en hoe die niet af te keuren. Over compassie, maar niet over jezelf toestaan boos te zijn etc. Ik mis de nuance en merk dat het mensen niet zozeer wijs maakt, maar eerder volgers creëert. Het zoeken naar wat waar is, is echter juist waarom ik zoveel respect heb voor de dhamma.
Doordat ik ook psycholoog ben zie ik denk ik meer hoe boeddhisme als zijnde een leer met overtuigingen, of boxen, ook een negatief effect kan hebben op de psyche. Ik weet ook genoeg van het boeddhisme denk ik, dat ik kan concluderen dat de Boeddha het dit niet zo heeft bedoeld.
Wat is een box?
Boxen zijn overtuigingen over wat goed is en wat niet, als het ware ingepakt in een doos. Dat kan zijn over hoe je moet zijn als boeddhist, maar ook als mens, werknemer, of ouder. Hier zijn we ons vaak niet eens van bewust. De werkelijkheid speelt zich echter niet af in boxen, maar is voortdurend in beweging, met vele dimensies, grijstinten en het blijft veranderen. We zijn meer dan een rechtlijnige box.
Boeddha stapte out of the box
De Boeddha, wat van hem denken te weten, was iemand die niet bang was out of the box te stappen. Eerst door geen koning te willen worden. Hij ging daarin zelfs tegen de boxen van zijn familie in. Als asceet die niet at en dronk besloot hij op een gegeven moment beter voor zichzelf te gaan zorgen.’
Er zijn workshops bloemschikken, haiku’s schrijven en boogschieten. Muziek is er van de singer-songwriter Sarah Sounds en van de Rotterdamse rapper Far-I.
De Dhammapada wordt gezongen en er is een studiebijeenkomst over deze muzikale vertolking.
Last but not least kun je kennismaken met twaalf Rotterdamse boeddhistische groepen: zij bieden workshops aan voor beginners en gevorderden. Op de infomarkt kun je vragen over meditatie en boeddhisme aan hen voorleggen.