Het herdenkingsmuseum op het voormalige vernietigingskamp Auschwitz onderzoekt juridische stappen tegen Bert Dorenbos, de oprichter van de christelijke pro-life organisatie Stichting Schreeuw om Leven. In zijn documentaire Evolutie, Auschwitz en abortus vergelijkt Dorenbos abortus met de Holocaust. Auschwitz stelt in het televisieprogramma Medialogica te zijn misleid door Dorenbos over de opnames die hij in het kamp maakte en zegt: “De documentaire is respectloos richting mensen die in Auschwitz zijn vermoord.”
Medialogica doet in de aflevering Beeldenstorm om abortus onderzoek naar framing door voor- en tegenstanders in de abortusdiscussie. In de uitzending staat een plastic foetus centraal, die door Schreeuw om Leven wordt gebruikt om de publieke opinie rondom abortus te beïnvloeden. Oprichter van Schreeuw om Leven, de oud EO-directeur Bert Dorenbos, is in 2011 met de plastic foetusjes naar Auschwitz afgereisd en heeft de poppetjes in zijn documentaire gemonteerd in de verbrandingsovens. Ook maakte hij een beeld waarin de tekst Abortion Makes Free boven de poort van Auschwitz is te zien.
De documentaire is na 2011 een aantal keer uitgezonden bij de christelijke televisiezender Family 7 en staat nog steeds online. Na de eerste uitzending reageerden verschillende Joodse organisaties en vertegenwoordigers in Nederland geschokt. Auschwitz was nog niet op de hoogte van de inhoud van de documentaire. In een reactie aan Medialogica laat Auschwitz weten dat zij niet wisten hoe de beelden gebruikt zouden worden en dat zij hiervoor nooit toestemming zouden hebben gegeven.
“De vergelijking met abortus is legitiem”, zegt Dorenbos in Medialogica. “Ons plastic foetusje is als die anderhalf miljoen baby’s die in de gaskamers zijn omgebracht omdat ze geen kant op konden.” Kees van Helden, die als de huidige directeur van Schreeuw om Leven momenteel veel media-aandacht krijgt, zit ook in de documentaire Evolutie, Auschwitz en abortus, om de vergelijking tussen abortus en de Jodenvernietiging te duiden. Terugblikkend zegt hij dat de beelden in de documentaire niet gepast zijn.
Medialogica onderzocht ook in hoeverre beeld en werkelijkheid overeenkomen als het gaat om het poppetje zelf. Het programma heeft het daarom door het Amsterdam UMC laten vergelijken met een 3D-print van een echte foetus. Volgens arts-embryoloog Bernadette de Bakker geeft de plastic foetus geen realistisch beeld van een foetus van 12 weken: “Het lijkt erop dat ze een voldragen zwangerschap hebben verkleind tot iets van 5 centimeter.” Het poppetje van Schreeuw om Leven duimt, wat volgens het Amsterdam UMC onwerkelijk is. Ook is het te groot, niet juist van kleur en heeft het de gelaatstrekken van een voldragen kind. “Alle kenmerken van een lieve, schattige baby, die je wil beschermen”, zegt De Bakker.
Zondag 8 december, NPO2, 21.15 uur
Regie: Erwin Otten
Research: Rosalyn Saab
Ujukarin zegt
Typisch gevalletje van jezelf overschreeuwen en verkeerde vergelijkingen er met de haren bijslepen, ja.
Boeddhisten zullen i.h.a. het ermee eens zijn dat abortus geweld tegen een levend wezentje inhoudt, en daarom in principe onethisch. Maar dat wordt nooit zwartwit gezien, als de andere opties (moeder kan sterven bij bevalling, moeder moet 20 jaar lang het gevolg van een verkrachting opvoeden etc. etc.) minstens evenzeer geweld/onethisch handelen omvatten is het altijd een individuele afweging…
With folded palms,