In India, Thotlakonda, is vandaag een groot deel van de beroemde boeddhistische stoepa door de onophoudelijke zware regenval ingestort. De koepel van de Mahastoepa is ernstig beschadigd. Er is nog meer zware regenval voorspeld voor de komende dagen.
Thotlakonda was het epicentrum voor de verspreiding van het boeddhisme in andere landen, zoals Srilanka, Indonesië, Cambodja, enz. In het verleden zijn er veel pogingen gedaan om het erfgoed te behouden en het gebied te ontwikkelen.
Het boeddhistisch complex is gelegen op een heuvel bij Bheemunipatnam op ongeveer 15 kilometer van Visakhapatnam in Andhra Pradesh, India. Thotlakonda stond onder invloed van het oude Kalinga, dat een belangrijke bron van verspreiding van het boeddhisme naar Sri Lanka en verschillende delen van Zuidoost-Azië was. Het geeft inzicht in het proces van transoceanische verspreiding van de India-cultuur, met name het boeddhisme.
Een heuvel aan de zeekust met een heilzaam klimaat was een ideale attractie voor de boeddhistische monniken om hier een kloostercomplex te bouwen. Thotlakonda werd ontdekt door een luchtfoto van de Indiase marine voor het opzetten van een marinebasis. Na de ontdekking zijn er van 1988 tot 1993 grote opgravingen uitgevoerd door de Andhra Pradesh State Archaeology Department. De opgravingen hebben het bestaan van een boeddhistisch hinayana complex vastgesteld, dat 2000 jaar geleden tot bloei kwam. Ten zuiden van het complex is er een tank die diende als waterbron voor de bewoners van het klooster.
Thotlakonda ontstond samen met nabijgelegen plaatsen in Visakhapatnam zoals Bavikonda en Pavurallakonda. De hoge stoepa’s, overdag goed zichtbaar met hun lichte kalkpleister en ’s nachts met rijen olielampen, kunnen een baken zijn geweest voor pendelaars. Er schijnt geen koninklijk beschermheerschap voor dit klooster te zijn geweest. Maar handelaren en lokale gelovigen lijken het complex te hebben gesteund. In de hoogtijdagen dat Thotlakonda meer dan 100 bhikkhu’s huisvestte.
Het complex had voorzieningen voor de opslag van voedsel, kleding en medicijnen en deed dienst als religieus en academisch centrum. Nikaya Boeddhisme lijkt hier te zijn beoefend, waaronder de verering van Gautama Boeddha door middel van symbolen zoals padukas en andere materiële overblijfselen in plaats van het gebruik van menselijke representatie. De invloed van Thotlakonda nam tegen het einde van de 3de eeuw af.