De EnsōSchool organiseert maandelijks twee Spiegellezingen in de reeks Kijk op Japan. In zes thema’s schetsen Japandeskundigen een uitgebreid beeld van Japan, van vroeger en nu.
Doe eens even zen! Wie dit roept, bedoelt meestal dat de ander tot rust moet komen. Stilte en rust zijn maar enkele aspecten van de zentraditie. Michel Dijkstra, filosoof en zenkenner, legt in zijn lezing de nadruk op de praktijk van het loslaten. Laat alles wat je belemmert los! Denk hierbij onder andere aan verlangens, gehechtheden, obsessie en illusies.
Michel Dijkstra: Zenboeddhisme: loslaten als levenskunst Maandag 4 april 2019 van 19.30 – 20.30 uur, EnsōSchool, Amsterdam-Noord.
Waarin verschilt de Japanse geest met die van de Europese? De Rotterdamse filosoof Henk Oosterling heeft zich daar intensief mee beziggehouden. Als filosoof aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, maar ook als internationaal kendo- en zwaardvechter en oprichter van een kendoschool. Denken gebeurt niet alleen in ons hoofd. Ook onze handen en ons hart denken mee. In dit doendenken verbind je het ego met je ecologisch bewustzijn, aldus Oosterling.
Henk Oosterling: Denken moet je doen! Maandag 22 april 2019 van 19.30 – 20.30 uur, EnsōSchool, Amsterdam-Noord.
De EnsōSchool is in 2018 opgericht door drie Japankenners; Ingrid Houtkooper, Eugène Zaaijer en Karel Witteveen. De school biedt lezingen, workshops en cursussen met Japan als inspiratiebron. Voor mensen, organisaties en instellingen voor persoonlijke groei en dialoog. De school is gevestigd in Amsterdam-Noord.
De EnsōSchool biedt mensen, bedrijven en organisaties, kennis, inzichten en werkwijzen geïnspireerd door de Japanse cultuur, voor een andere manier van kijken, denken en doen voor persoonlijke groei en dialoog. Vijf uitgangspunten vormen de basis voor de programma’s waarbij het doen-denken centraal staat. Dit doen-denken, afkomstig van de Rotterdamse filosoof Henk Oosterling, is het leermodel; kijken, denken en doen in de vorm van een ensō, de zencirkel.
De vijf uitgangspunten zijn:
- Japan als inspiratiebron
- Kijken en terugkijken
- Rituelen voor dagelijks gebruik
- Leven en werken in cirkels
- Leren door anders kijken, denken en doen
De Japanse cultuur verschilt van de onze. Hun omgangsvormen, manier van denken, wonen en werken, hun omgang met ruimte en tijd; je blijft je verwonderen. Deze verwondering gebruikt de organisatie als uitgangspunt voor de programma’s van Japans eten, architectuur tot de Renga-dialoog.
In het programma worden aspecten van de Japanse cultuur onderzocht. Bouwen en wonen, eten en koken, dichten, schrijven en schilderen: ze worden van verschillende kanten bekeken. De nuance en reflecteren erop. Dit laatste wordt terugkijken genoemd. De school beschouwt dit als een verrijking van onze eigen manier van leven, werken en wonen.
Elke cultuur bezit gewoonten, gebruiken en rituelen. Ook daarin verschilt Japan van ons. Japanners leven met de seizoenen, combineren traditie met moderniteit. Ze zien overal de schoonheid en tegelijkertijd het tijdelijke van in, wabi sabi geheten. Hun rituelen nemen wij als voorbeeld. De school houdt ze tegen het licht en gebruikt ze op eigen leest.
Tijd is in Japan geen lineair begrip, maar wordt beschouwd als een proces. Japanners zien tijd als een circulaire beweging. Vandaar de naam van de school: ensō. Dit staat voor zencirkel. Gebeurtenissen hebben weliswaar een begin en een eind, maar kennen geen definitieve afronding. Eenmaal afgerond, begint het proces opnieuw. Dit principe vormt het uitgangspunt van de programma’s: je bent nooit klaar met leren.
Door de Japanse cultuur te spiegelen aan de onze, ontstaat er een nieuw beeld. Of een nieuwe cirkelbeweging van kijken, denken en doen. Dit is het leermodel van de EnsōSchool, vertaald als doen-denken. Met het onderzoeken van de Japanse cultuur van nu en vroeger wil de school een aanzet geven tot persoonlijke groei en dialoog.
EnsōSchool | www.ensoschool.nl/agenda