Wat is de prijs van waar geluk? Hyls Hiddema (37) uit Weidum in Nederland heeft een jaar geleden, na een lange spirituele zoektocht, zijn intrede gedaan in het boeddhistische Ariya Centrum in Thailand. Met als doel: leven in een permanente staat van geluk, oftewel het bereiken van Nirwana. Daarvoor moest hij, net als de Boeddha zelf, zijn Thaise vrouw Waw en zevenjarige zoon Aran achterlaten.
Hyls bestudeert, volgens zijn verlichte leraar Luang Por Pichai, de puurste vorm van het boeddhisme. En hij is er van overtuigd dat hij in Luang Por de goede leraar heeft gevonden. “Zonder leraar kom je niet ver. Te moeilijk en te theoretisch. Dan zie je nooit je eigen blinde vlekken.” Het doel is om Nirwana, het uiteindelijke thuiskomen, nog in dit leven te bereiken. “Als je alle vragen weet en je kunt ze ook beantwoorden, als je een helder inzicht krijgt in het hoe en waarom, dan kun je verlicht raken.”
Vriend en filmmaker Halbe Piter Claus zocht Hyls op en kreeg unieke toegang tot het Ariya Centrum. Voor het eerst in twintig jaar komt met deze film bewegend beeld van die onbekende gemeenschap naar buiten. Wat is de winst én wat zijn de consequenties van Hyls’ fundamentele keuze. En waar blijft de kleine Aran als Waw ook de tempel ingaat?
Uitzending zaterdag 11 juni om 15.30 uur op NPO2
Herhaling: zondag 12 juni om 13.10 uur op NPO 2.
Ook te zien op zondag 12 juni vanaf 17.00 uur iedere twee uur, in twee delen op Omrop Fryslân Televisie.
Joppe zegt
Daar word ik een beetje boos van. Wat egoistisch om je vrouw en kind aan hun lot over te laten voor je eigen gerief. Trouw dan niet en maak geen kinderen.
Misschien is het genuanceerder, maar dat is wat ik lees.
kees moerbeek zegt
Joppe, je mag best meer dan een beetje boos worden. Maar laat je boosheid niet de baas worden. Dat is nou ook niet weer de bedoeling.
‘Jouw pappie snijdt het vlees, maar mijn pappie is de Boeddha. Lekker puh!’ zal Rahula gezegd hebben. Sneu, dat vaders soms zo afwezig: belangrijkere dingen te doen?
https://www.youtube.com/watch?v=lePtsc9nOaU
Maar het zal je als ouders maar gebeuren dat je zoon de marteldood sterft, omdat hij beweert de zoon van god te zijn :-)
Joppe zegt
Kees, mijn boosheid is altijd van korte duur. :-)
De man zal er vast wel voor gezorgd hebben dat vrouw en kind verzorgd blijven, hoop ik, maar hij is wel weg. En inderdaad wat ik verderop ook las is dat het niet persé de weg is, dan zouden er veel meer gezinnen ontwricht zijn.
We gaan het zien op tv.
bart zegt
Boos worden op het fundament van het boeddhisme? Hoe zouden Yasodhara en Rahula zich gevoeld hebben toen Siddhartha het aan de ontbijttafel liet afweten?
Ujukarin zegt
Nee het is beslist geen fundament! Het is historisch gezien zeer relevant ja maar Boeddha riep écht niet iedereen op hem in die stap na te volgen, thuisloos worden was voor sommigen in zijn tijd wél en voor anderen níet de weg en ook de 2e groep maakte kans op verlichting.
Fundament (in Theravada en Mahayana) is de wil alle levende wezens te willen helpen, mede door zelf vooruitgang te boeken op het pad van Verlichting. Siddharta had die wil en vond, mede omdat ie wist dat door vader en familie goed gezorgd zou worden voor Yashodhara en Rahula, kiezen voor eigen thuislozen-pad nu even essentieel. Of in bovenbeschreven geval
a) De intreden van zowel de nieuweling als de taak van de ‘verlichte’ meester écht ten dienste van de mensheid staat en niet voor eigen gewin;
b) De afweging met beloften aan vrouw/kind, en de zekerheid dat er voor hen goed gezorgd is, gemaakt en positief is;
kan ik simpelweg niet zeggen op basis van de weergegeven feiten. Mogelijk heb ik tijd ’t op TV te kijken. Termen in de tekst (uit BodhiTV/KRO persbericht) zoals de beschrijving van Nirvana en de statuur van de leraar doen echter wel wat tenen krommen. Begin volgende maand wat meer materiaal hier in BD over leraarschap enzo…
With folded palms,
Ujukarin zegt
Okay, de middag was mooi wandelweer, maar Uitzending Gemist geeft soelaas. Integer gemaakt programma dat heel wat dimensies van de issue (van deze specifieke man en vrouw/kind) belicht. En nog genoeg andere zaken, zoals ze bijvoorbeeld met De Geest omgaan vind ik zeker naar Theravadin-begrippen ‘eng’ en ‘aan de rand van wat nog zuiver boeddhistisch begrip’ is. Maar laten we gewoon naar deze vragen kijken
a) Nee hierin zit teveel onzuivere motivatie; met de mond belicht Hyls wel altruisme als deel van boeddhisme maar zijn eigen gedrag en vooral hoe hij dat steeds maar weer rechtvaardigt zit mij gewoon veel teveel IK in.
b) Kan ik nog steeds niet beoordelen, want vrouwlief is nu ook in het klooster ingetreden :-( Naar de inzichten van nu hadden ze 8 jaar terug nooit moeten trouwen en een kind op de wereld zetten, dus in die zin ontvluchten ze de verantwoordelijkheid (vooral het goed emotioneel zorgen voor kindlief). Maar of ze bij elkaar gebleven waren zonder konstant geruzie of zelfs echtscheiding als er geen monnik-stap gezet was, of dit allemaal beter voor zoonlief geweest was – ik ken ze niet genoeg om over te adviseren…
Tot zover mijn nederige observaties…
With folded palms,
G.J. Smeets zegt
“Termen in de tekst (uit BodhiTV/KRO persbericht) zoals de beschrijving van Nirvana en de statuur van de leraar doen echter wel wat tenen krommen.”
Inderdaad, Ujukarin. En behalve kromme tenen ook een wenkbrauw omhoog. Waarvan acte.
Henk Molenaar zegt
Je gezin ontvluchten onder het mom van boeddhisme lijkt een slimme truc van het ego. Hoeveel beter is het om voor vrouw en kind te zorgen? Metta, Karuna, Dana…..Niemand zal het weten, alleen de Boeddha’s doorzien karma….
Ujukarin zegt
Mee eens dat het dit _kan_ zijn. De informatie om goed te adviseren ontbreekt me hier. Mogelijk dat kijken naar het programma meer info geeft…
With folded palms,