• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » Diarree, poep en pies in het Boeddhistisch Dagblad

Diarree, poep en pies in het Boeddhistisch Dagblad

10 november 2014 door Joop Ha Hoek

Gisteren heeft de leiding van het Boeddhistisch Dagblad onder een artikel van Jules Prast enkele reacties van lezers verwijderd. Daarin werd naar de mening van de redactieleiding een kwetsende, denigrerende link gelegd tussen de frequentie -diarree- en het karakter van de teksten van Jules. Ook werd naar onze mening een relatie gelegd tussen de intentie van Jules en de wc.

Wij zijn geen recensenten van andermans tekst, of het geweten van de Lage Landen, we hanteren niet het rode potlood en plegen geen censuur. Lezers die toegang hebben tot de redactiekolommen van het Boeddhistisch Dagblad zijn vrij om de inhoud, beeld en teksten met een fileermes te lijf te gaan. Graag zelfs. Zo nodig leveren wij zelf zo’n mes. We houden van kritiek, leren daar van. Maar het Boeddhistisch Dagblad is geen kroeg of boks-arena, waar mensen vrij zijn om een potje te matten. Anderen neer te slaan of met grof en denigrerend taalgebruik te beledigen en te kleineren.

In het Boeddhistisch Dagblad en in de kringen van de redactie en onze auteurs en medewerkers, geloven wij in juiste spraak en handelen. Vloeken, krachttermen, racistisch gepraat en beledigende termen halen onze redactiekolommen niet. Laten we daar duidelijk in zijn. Reacties zijn welkom als er niet op de man wordt gespeeld. Daartegen is nauwelijks verweer mogelijk. Het gaat om het bestaan van onze krant, die wij dagelijks met veel liefde maken. Iedereen die daarin een positie heeft –van makers tot lezers- moet zich daar veilig voelen.

De reacties zijn gisteren niet verwijderd omdat de woorden wc, poep, pies of diarree er in voorkwamen. Ze zijn uit de krant gehaald omdat ze naar onze mening bewust kwetsend waren voor onze auteur en diens intentie, onze krant en dus ook voor onze lezers.

Joop Hoek
Hoofdredacteur Boeddhistisch Dagblad

 

 

Categorie: Geluk, Media, Nieuws Tags: censuur, reacties, wc

Lees ook:

  1. China blokkeert site BBC
  2. HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  3. Chinese censuur strekt zich uit tot Nieuw-Zeelandse uitgeverijen
  4. Thailand – kritiek op overheidscensuur boeddhistische kunst neemt toe

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bodasa Samsara zegt

    10 november 2014 om 15:54

    Hulde!

    Het blijkt steeds maar weer dat het mogelijk wordt gemaakt om in het BD hard, helder en rechtstreeks uit de hoek te komen. Het zalvende pseudo-boeddhistisch taalgebruik hoeft dus helemaal niet, gelukkig. Zolang er maar heldere -en aanwijsbare- argumenten worden aangevoerd.
    Dat lijkt mij gezond.
    Dank daarvoor.

    Faeces nil vincunt!

  2. Sjoerd zegt

    11 november 2014 om 11:37

    Ervaar ik als een juiste omgangsstijl.

  3. Henk zegt

    11 november 2014 om 20:05

    Toch is het jammer dat juist boeddhistische artikelen bij sommige mensen kennelijk op de geestelijke sluitspieren werkten. Ik hoop dat Jules gewoon doorgaat met zijn artikelen. Over de inhoud kun je van mening verschillen, maar hij schrijft gewoon mooi en vanuit de juiste intentie. Ik begrijp het dat de redactie heeft ingegrepen. Voor trollen is een publiek – spiritueel – medium niet bedoeld.
    In dzogchen wordt wel gezegd: ‘Kijk naar verschijnselen als had je de aard van een spiegel. Wat doet een spiegel? Hij spiegelt. Hij reflecteert even gemakkelijk een speldenknop als een berglandschap. En even gemakkelijk een gouden boeddhabeeld als een drol. Zonder oordeel.

  4. Nic Schrijver zegt

    11 november 2014 om 22:27

    Het stoort mij dat de redactie ingrijpt en dat niet de auteur of lezers kunnen aangeven wat kwetsend is.
    Ik denk namelijk dat de lezers en de auteurs creatief genoeg zijn om hiermee om te gaan.
    In het uiterste geval kunnen lezer of auteur aangeven dat een reactie verwijderd kan worden. Ik geloof dat bij fora ook aangegeven kan worden dat je een reactie niet in de haak vind waarna een moderator beslist of iets verwijderd wordt.
    Met vriendelijke groet,

    • Sjoerd zegt

      12 november 2014 om 00:49

      Het lijkt mij juist dat de redactie hier prudent in acteert.

  5. Paul van Buuren zegt

    11 november 2014 om 23:08

    De redactie is de enige die KAN ingrijpen, Nic. We kunnen geen hoofdelijke stemming afwachten over wat wel en niet gepast is. De reacties worden niet vooraf gemodereerd, maar pas achteraf beoordeeld. Daardoor kan de discussie doorgaan, maar het heeft als gevolg dat ongewenste reacties een tijdje zichtbaar zijn op de site. Met alle gevolgen vandien.
    We gaan uit van de betrouwbaarheid van onze bezoekers. Dit lijkt me beter dan dat we elke reactie vooraf beoordelen, wat impliciet als premisse heeft dat meningen eigenlijk niet door de beugel kunnen, tenzij dat wel het geval is.

    • Nic Schrijver zegt

      11 november 2014 om 23:48

      Ik pleit niet voor controle vooraf.
      Ik pleit voor moderatie na een klacht van auteur of lezer zodat niet de redactie bepaald wat kwetsend is of te ver gaat maar de lezer of de auteur.
      De laatste keer bijvoorbeeld vond ik de verwijdering wat snel.

      Met vriendelijke groet,

    • Nic Schrijver zegt

      11 november 2014 om 23:51

      Ik pleit niet voor controle vooraf.
      Ik pleit voor moderatie na een klacht van auteur of lezer zodat niet de redactie bepaald wat kwetsend is of te ver gaat.
      De laatste keer bijvoorbeeld vond ik de verwijdering wat snel.
      Ik ben wel benieuwd naar de motieven van degene die reageert ook als dit mogelijk kwetsend is.

      Met vriendelijke groet,

  6. Joop Ha Hoek zegt

    11 november 2014 om 23:48

    Nic, de krant is van de redactie en voor de lezers. De redactie bepaalt het beleid en de bedrijfsvoering. Wij bieden ons nieuws aan de lezers aan, maar ze worden geen partij in de bedrijfsvoering. Bij een papieren krant gaan onbetamelijke reacties zo de prullenbak in. Wij grijpen ook niet in, maar corrigeren iets wat nooit had mogen gebeuren en haaks staat op onze normen en uitgangspunten, dat mensen in onze krant voor rotte vis worden uitgemaakt. In het onderhavige geval hebben we ook met de auteur van gedachten gewisseld over die denigrerende opmerkingen. Maar waar gaat het nou allemaal over? Lezers kunnen altijd in het BD op een beschaafde manier hun mening duidelijk maken, er is geen enkele drempel. In ons collegiaal contact met andere boeddhistische organisaties toetsen wij de uitwerking van ons beleid. En dat geeft ons geen reden om ons beleid te wijzigen. Er zijn boeddhistische sites en magazines die geen enkele directe reactie toelaten op de inhoud. Bang als ze zijn voor de shit waar onze krant regelmatig mee wordt geconfronteerd in de reacties van enkelen. Het BD vormt daar als boeddhistisch medium een uitzondering op. In het vertrouwen, zoals Paul schrijft, dat de lezer zich netjes en beschaafd zal gedragen. Meer is het niet en zal het ook nooit worden. Is dat te veel gevraagd?

    • Nic Schrijver zegt

      11 november 2014 om 23:59

      Gekwetstheid maakt ook onderdeel uit van het zijn.
      Iedereen heeft daar zijn eigen grenzen in.
      Ik zal helaas de grenzen van de redactie moeten accepteren.

      • Joop Ha Hoek zegt

        12 november 2014 om 09:42

        Nic, regelgeving vinden wij nodig omdat in het verleden het vertrouwen dat we stelden in onze lezers door enkelen is geschaad en onbetamelijk en kwetsend taalgebruik onze reactiekolommen binnensloop. Deze regels zijn ook niet binnen een uur bedacht maar het resultaat van wekenlange discussies binnen de redactie over vrijheid van spreken. Wij hebben over deze kwestie ook regelmatig contact met een lezersgroep, noem het een panel, waar wij onze uitgangspunten mee toetsen. Zie het Boeddhistisch Dagblad als mijn/jouw huis. Daar is geen plaats voor racisme of bewust kwetsende opmerkingen. In cijfers uitgedrukt gaat het om nog geen procent van de reacties die wij niet accepteren. Voor alle anderen is het BD een gastvrij onderkomen. Een vrijplaats voor mooie discussies.

        • Kees Moerbeek zegt

          12 november 2014 om 17:07

          Het is jammer dat een enkeling er niet voor terugdeinst om anderen voor rotte vis uit te maken. Wat sommigen blijkbaar niet begrijpen is dat woorden mensen geestelijk ernstig kunnen beschadigen, niet zelden erger dat lichamelijk geweld.
          Hieronder Roshi Joan Halifax over ‘right speech. Ik ben een beetje een fan van haar, vandaar. https://www.youtube.com/watch?v=1oljETWkf0Y

          • Nic Schrijver zegt

            12 november 2014 om 20:53

            Right speech is een opdracht voor Boeddhisten.
            Iemand die zich daar niet aan houdt dient nog steeds beantwoord te worden met ‘right speech’ en niet genegeerd of gebanned te worden.
            Mededogen ook voor kwetsers en racisten.
            In contact blijven met wat je niet goedkeurt lijkt me meer bijdragen aan een oplossing dan het maar weg te stoppen of te bannen.
            Ik wil hiermee de discussie eindigen.
            Ik wens iedereen een goed begrip van het hsin hsin ming toe.

            http://www.prajnaparamita.nl/texts/hsin-hsin-ming/

            Met vriendelijke groet,

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.