• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot » Er zijn mensen die niet bestaan

Er zijn mensen die niet bestaan

15 oktober 2015 door Paul de Blot

Nederland noemt zich een democratisch land dat de mensenrechten erkent. Hoe kan het dan, dat er in ons land mensen zijn, die wettelijk gezien niet bestaan? Zelfs de grootste misdadiger heeft nog recht op een advocaat. Hoe is dit mogelijk?

Een uitgeprocedeerde asielzoeker moet terug naar zijn land, maar dat is om de één of andere reden niet mogelijk. De wet bepaalt dan dat deze persoon niet meer bestaat. Hij of zij wordt met andere woorden doodverklaard. De leerlingen van een basisschool in Amsterdam demonstreerden omdat medeleerlingen, die in Nederland geboren zijn, terug moeten naar Turkije, waar ze nooit hebben gewoond. Hun ouders wonen al 23 jaar in Nederland. Als ze niet teruggaan worden ze afgeschreven en bestaan ze volgens onze wet niet langer.

Hoe zou een kind het beleven als het geacht wordt niet te bestaan? Daarmee wordt het de fundamentele bron van de menselijke waardering ontnomen. Iemand die niet gewaardeerd wordt kan door frustratie in zijn of haar gedrag onberekenbaar worden. Die wettelijk niet bestaande mensen kunnen wel een serieus gevaar gaan vormen voor onze veiligheid.

Verschillende burgemeesters komen tegen deze situatie in verzet want zij beseffen de realiteit. Het gaat om mensen die in onze samenleving gewoon bestaan. Het is redelijk dat de burgervaders zich ook voor hen verantwoordelijk voelen. Het ontbreken van rechten voor deze groep mensen moet als onrecht worden aangemerkt. Het is fundamenteel in strijd met het christelijke geloof om iemand dood te verklaren die door God in leven kwam.

Ons land wordt nu overstroomd met vluchtelingen en er komt zeker een moment dat bij hun screening een deel van hen uitgeprocedeerd raakt en teruggestuurd wordt, maar niet teruggaat. De simpelste oplossing is dan hun namen door te strepen, want dan bestaan deze mensen niet meer. Mijn hoop is dat ons volk realistischer is en erkent dat deze mensen wel degelijk bestaan en recht hebben op medemenselijkheid.

 

Categorie: Columns, Mensenrechten, Paul de Blot, Politiek, Rechtspraak Tags: bestaan, naam, vluchteling

Lees ook:

  1. Is illegaliteit een criminele daad?
  2. Heeft het kind nog rechtsbescherming?
  3. Paus Franciscus durft Rohingya moslims niet bij naam te noemen
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    16 oktober 2015 om 08:30

    Hoewel iemand voor de wet niet bestaat kan ik voor de door de wet niet erkende mens medemenselijk zijn. Dat sluit elkaar niet uit.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    16 oktober 2015 om 10:03

    Het is niet te geloven. Een wet die zegt dat dit levende mens die daadwerkelijk voor je staat niet bestaat. Is er echt zo’n wet? Bestaat er zo’n wet? Ja.. dan zijn we werkelijk helemaal de weg kwijt. Feitelijk is het dan ook niet meer mogelijk om ‘medemenselijk te zijn’ ten opzichte van deze niet bestaande mens. Hoe is het mogelijk dat er wetten gemaakt worden door mensen die hun medemensen als ‘niet bestaand’ bepalen. Dat kan toch
    feitelijk niet! Al met al, er zit iets niet goed! Heb ik recht van spreken? Dacht van wel, één ding blijft vast staan: Ik besta. Wet of geen wet.

  3. G.J. Smeets zegt

    16 oktober 2015 om 12:48

    “Een uitgeprocedeerde asielzoeker moet terug naar zijn land, maar dat is om de één of andere reden niet mogelijk. De wet bepaalt dan dat deze persoon wettelijk niet meer bestaat.”

    Dat is m.i. onjuist. De wet bepaalt dan dat deze persoon geen NL rechten/plichten heeft, en dat is echt wat anders. Niettemin, dergelijke wetgeving is bizar en hardvochtig.

  4. sjoerd zegt

    16 oktober 2015 om 14:39

    Zoals wij in Nederland met vluchtelingen en z.g. “illegalen” omgaan, vind ik langzaam maar zeker weerzinwekkend worden.
    Het z.g. “christelijke” gedachtegoed en fundament van onze Nederlandse cultuur, toont zich van zijn meest bekrompen, hebzuchtige en weerzinwekkende kant en roept herinneringen op aan de verhalen van mijn familie over de omgang met vervolgden in ’40-’45 en de jaren daarvoor en daarna.
    Dat was toen vaak te walgelijk voor woorden in ons mooie Nederland.

    Er heerst nog al eens een geniepige en ongefundeerde afwijzing en afkeer van wat vreemd is, terwijl wij als cultuur ons ongevraagd, 400 jaar lang, middels onze o zo veel geprezen VOC-mentaliteit,met grof en dodelijk geweld, opgedrongen hebben aan andere culturen, om hen uit te buiten en te plunderen.
    Dat noemden wij “handel drijven”!

    Dat betekent niet dat wij extremisten en bijbehorend gewelddadig volk hoeven op te nemen, maar voor de rest zou wat vriendelijkheid, barmhartigheid, gastvrijheid en zorg voor de ander, onszelf ook geweldig goed doen.
    Laten wij ze welkom heten in ons midden. Wij zijn met zijn allen rijk genoeg om met hen te delen.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Politiek zonder hart (I) – Waarom kwetsbaarheid taboe is in Den Haag
    • Milieudefensie – Na val kabinet tijd voor eerlijke keuzes: stop toxische relatie grote vervuilers en kabinet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (5) – sfinx
    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.