Greenpeace International heeft gisteren een officiële klacht ingediend bij het Russische onderzoekscomité dat de geweldloze protesten van Greenpeace in september 2013 onderzoekt bij het Prirazlomnaya-platform van Gazprom in de Pechorazee. Dertig activisten zaten na dat protest twee maanden in hechtenis en het Greenpeace-schip ‘Arctic Sunrise’ werd in beslag genomen. De activisten kwamen in december vrij dankzij een amnestiewet, maar de Arctic Sunrise ligt nog steeds aan de ketting in Moermansk. Volgens Greenpeace is er geen enkele grond om het schip vast te houden.
Het laatste nieuws dat Greenpeace International ontving met betrekking tot de Arctic Sunrise is dat de duur van het onderzoek met drie maanden verlengd is om de computers van het schip verder te kunnen analyseren. Volgens Daniel Simons, jurist van Greenpeace International, heeft het onderzoekscomité daar meer dan genoeg tijd voor gehad. ‘De Russische wet stelt dat onderzoek moet worden afgrond binnen een redelijke termijn. Het is vijf maanden geleden dat de Arctic Sunrise werd geënterd. Dankzij de amnestiewet in Rusland loopt er geen officiële aanklacht meer naar aanleiding van het vreedzame protest. Het internationaal zeerechttribunaal heeft bovendien gezegd dat de bemanning en het schip moeten worden vrijgegeven en dus is er geen enkele reden meer om de Arctic Sunrise aan de ketting te houden.’
De Arctic Sunrise ligt inmiddels al vijf maanden vast in het ijzige klimaat in Moermansk, naar gevreesd wordt zonder het noodzakelijke onderhoud. De laatste keer dat mensen van Greenpeace de staat van het schip konden controleren is drie maanden geleden. In welke staat de Arctic Sunrise verkeert, weet Greenpeace op dit moment dan ook niet. ‘Helaas weigert het Russische onderzoekscomité duidelijkheid te geven over het tijdspad waarin de Arctic Sunrise wordt vrijgegeven’, zegt Simons. ‘Om die reden hebben we nu een officiële klacht ingediend. Het is uitermate vervelend dat wij geen onderhoud kunnen plegen of een onderhoudsschema kunnen opstellen. Daar moet een einde aan komen. Bovendien wachten de voormalige bemanningsleden van de Arctic Sunrise, de Arctic30, nog op hun persoonlijke bezittingen.’