• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » ‘Het leven als een oefening in onthechting’

‘Het leven als een oefening in onthechting’

27 februari 2017 door Joop Ha Hoek

Addie Niemeijer (1956) was al jaren geïnspireerd door het onderricht in de Gelugpa-traditie toen hij twaalf jaar geleden aan zijn studie klassieke homeopathie begon.

Addie ziet het leven als een oefening in onthechting. Als onlosmakelijk onderdeel van het leven is sterven daar de meest ultieme vorm van. Mensen willen leven als goden, denken dat ze een eeuwige jeugd hebben, leven het leven alsof er nooit een eind aan komt. Ziektes passen niet in dat beeld, mensen hebben er eerder een afkeer van. ,,Ziek zijn en pijn zijn echter natuurlijke zaken, ze horen bij wat zich voltrekt in het leven. Ze confronteren mensen met de tijdelijkheid, het sterfelijke. En als een ziekte een handicap met zich meebrengt, we niet meer overal aan mee kunnen doen, of alleen nog maar op bed liggen, zet ons dat aan tot nadenken. Of we willen of niet, het dwingt ons tot onthechting, het brengt ons back to basic. Eerst gedwongen, tegen onze zin, maar het kan leiden tot reële onthechting. In dat opzicht maken ziektes een mens compleet, ook al ontbreekt de heelheid. Een ziekte is een hinderlijk symptoom. We worden gedwongen ons aan te passen, het roept weerstand op. Dat leidt ook tot geestelijk lijden. En dat op zijn beurt dwingt tot een geestelijke groei, vertaald in loslaten, de onthechting, om die krachten weer de baas te worden. Om soms ook weer terug te keren naar de staat die wij gezond noemen. Of te accepteren. En daar wil ik ze bij helpen.”

Ben je als boeddhist een betere homeopaat? Addie: ,,Ik ken geshes die toekijken, afwachten, tot ze om hulp gevraagd wordt . Niet omdat ze geen mededogen hebben, maar ze hebben natuurlijk een veel dieper inzicht in hoe karma zich voltrekt. Voor mij is dat moeilijk. Ik geef al snel om mensen en wil ze dan direct helpen. Wat het ook is. Maar ik zal me nooit opdringen. Pas als zieke mensen mij nodig hebben, ben ik er. En ja, dat boeddhisme in relatie tot mijn vak? Karma is voor mij erg belangrijk. Mensen hebben naar mijn mening karmische kiemen bij zich die hun complete doen en laten aansturen. Die bepaalt zelfs de kleur van hun kleding, hun eetgedrag, het gewone alledaagse leven. Karma is eerlijk, ziekten zijn een onderdeel van iemands karma, maar net zo goed als ze hinderlijk zijn, kunnen ze ook een hulpmiddel vormen. Karma corrigeert op die manier ook. Iemand die te veel op de omgeving, de ander let, wordt vanzelf bijziend en zo gedwongen naar zichzelf te kijken. Dat is de wet van oorzaak en gevolg.

Het homeopathische middel dat ik voorschrijf werkt alleen als iemand de karmische kiem tot heling in zich draagt. Die oorzaak tot heling heeft een mens op een gegeven moment wel of niet in zich. Mijn ingrijpen op een ziekteproces kan nooit oorzaak zijn tot heling, het is een omstandigheid. Er zijn tien omstandigheden nodig om een karmische kiem tot rijping te laten komen. Samen met het voorgeschreven middel vorm ik dus twee omstandigheden. Wanneer het op een bepaald moment iemands karma is om terug te keren naar de staat van gezondheid, kan een verkeerd gekozen middel nog een prikkel zijn die tot heling aanzet. Andersom werkt dat natuurlijk ook. Een goed gekozen middel wat niet aanslaat zet je aan het denken; er zijn omstandigheden die je over het hoofd hebt gezien of het mag niet zo zijn. Ingrijpen in iemands karma is onmogelijk. Wel kan je ingrijpen op de manier hoe het tot rijping komt. Je maakt dan gebruik van jezelf als omstandigheid van iemand anders. Wanneer iemand door een ziekte gedwongen wordt om foutieve zienswijzen op te geven, maar weigerachtig blijft, dan zal genezing een stuk moeilijker worden. Homeopathische middelen geven een energetische prikkel, waardoor lichaam en geest worden aangespoord om de oorzaak van de klachten aan te pakken en zo weer in balans te komen. Dat gaat altijd gepaard met geestelijke groei.”

Empathie en mededogen zijn belangrijk voor Addie Niemeijer. Toch aarzelde hij indertijd of hij de studie klassieke homeopathie zou volgen. ,,Ik wilde graag anderen helpen, me nuttig maken, het lijden verlichten. ‘Als één lid lijdt, lijdt de hele gemeente’, zo staat in de bijbel te lezen.. We zijn als mensen dusdanig met elkaar verbonden dat daar een verantwoordelijkheid ligt. Ik wist niet of de homeopathie wel de goede weg voor mij was. En ik wilde ook niet aan het lijden van mensen geld verdienen. Er waren nogal wat vermeende blokkades. Ik vroeg geshe Konchok Lundup om advies in verband met mijn studieplannen en hij gaf het groene licht. Spijt heb ik nooit gehad van die stap. Er zijn inkomsten, maar ik vraag niet automatisch een honorarium voor mijn verrichtingen. Af en toe zijn mensen zo dankbaar als ik ze van soms langdurige klachten afhelp, dat ze een schenking doen. Ik lijk een beetje op een bedelmonnik, ben afhankelijk van wat ik krijg. Dan voel ik me echt een boeddhistische homeopaat.”

Addie beseft dat zijn wil om te genezen, ziekte op te heffen, haaks lijkt te staan op het besef bij zieke mensen dat alles tijdelijk is, ook het leven. Dat ze zich kunnen onthechten door hun handicap. Dat ziekte een leerproces is. Geen groei zonder pijn. ,,Moet ik zieken dan in de steek laten? In lijden hoef je niet tot het uiterste te gaan. Mensen hoeven niet te verdrinken om te weten dat ze kunnen verdrinken. Het besef op zich is voldoende .”

Als homeopaat en boeddhist heeft Addie niet alleen te maken met lijden, maar ook met het loslaten ervan. ,,Sommige patiënten hebben het lijden achter zich gelaten terwijl de kwaal, de klachten, soms de verminking er nog zijn. Ze hebben het proces meegemaakt van ziekte, lijden, de angst en onvrede, het lijden bovenop het lijden. Er is niet alleen acceptatie, zelfs het lijden als fenomeen bestaat niet meer. Ze zijn er los van. Dat ervaar ik als heel bijzonder. Erg boeddhistisch ook. Ik leer veel van mijn patiënten. Een ziek mens is voor mij een spiegel. Dan zie ik mezelf. Met alle kansen en onmogelijkheden. Wat kan ik meer dan mijn best doen, op het moment dat je in grootheden als gezondheid en ziekten, goed en kwaad gaat denken, liggen er valstrikken. De dualiteit brengt onderscheid met zich mee. Maar als het leven een leerproces is, waarbij een mens onderweg is naar heelheid, is voorzichtigheid geboden wanneer je meent te kunnen invullen of iemands ‘toestand van het moment’ gewenst is of niet. Het lijden willen opheffen, daar breng ik het maar naar terug. Het simpel houden Zuiverheid is naar mijn beleving een illusie, het streven ernaar vind ik wel functioneel. De wereld heeft vele valse profeten gekend. Ik wil mij behoeden mezelf voor te doen als iemand met een boodschap. Ik ben een veerman. Breng mensen waar ze heen willen, als het mogelijk is. Ik ben geen schaapsherder, die achter de kudde aanloopt. Of een koning, die zijn volk intellectueel of in rijkdom omhoog stuwt.”

Dit interview verscheen eerder in het magazine Vorm&Leegte, een uitgave van Asoka in Rotterdam en maakt deel uit van een serie over juist levensonderhoud, een van de elementen van het achtvoudige pad. De in deze tekst geschetste omstandigheden kunnen zijn gewijzigd.

 

 

 

 

 

Categorie: Interviews Tags: Gelugpa, klassieke homoeopathie

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.