• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Niet-weten is geen doen

Niet-weten is geen doen

21 augustus 2025 door Hans van Dam

Niemand kan het. En niemand kan het niet.

1. Radicaal niet-weten

Wat is niet-weten? Het is maar net aan wie je het vraagt. Voor sommigen is niet-weten openheid, een onbevooroordeelde blik of medemenselijkheid; voor anderen is het de weg naar God, het onverdeelde zelf of non-dualiteit. Voor de taoïst is niet-weten de hoogste wijsheid en een bron van vreugde, voor de theravadin is het domme onwetendheid en een bron van lijden.

Als je het mij vraagt is niet-weten gewoon niet weten. Dat je het even helemaal niet meer weet, maar dan de hele tijd. Dat je daar niet meer mee zit.

Net als het leven zelf is niet-weten geen kunst, geen kunstje en geen kunde. Het is geen ideaal, geen middel, geen weg en geen doel. Het is geen doen en geen laten. Het is niet juist en niet onjuist. Al is niet-weten in sommige opzichten misschien goed voor je en in andere slecht, van zichzelf is het goed noch slecht. Denken in termen van tegendelen zoals goed en slecht, juist en onjuist, weg en doel, doen en laten, weten en niet-weten, behoort tot het domein van het weten.

Om het verschil met alternatieve betekenissen van niet-weten te benadrukken, noem ik het mijne weleens radicaal niet-weten, algemeen niet-weten of simpelweg agnose (a- gnosis).

2. Mystiek niet-weten

In de mystiek verwijst niet-weten naar een praktijk van bidden, mediteren en contempleren om je te ontdoen van zelfbeelden en godsbeelden, die volgens de katholieke mysticus Johannes van het Kruis tussen jou en de allerhoogste in staan. Ook verwijst niet-weten bij hem naar de dorre tussentijd waarin je beeldloos afwacht tot het de duistere macht eindelijk behaagt zich aan jou te openbaren. De donkere nacht van de ziel, noemt hij die periode van wanhoop en frustratie, een kwelling waaraan slechts voor een enkeling een einde komt in de zalige vereniging met de beeldloze.

Het radicale niet-weten waarvan ik getuig is geen wachtkamer, martelkamer of verloskamer, maar een gelagkamer, rustkamer, speelkamer. Geen tussenstadium op weg naar de of het allerhoogste, maar een eindstadium waarin je je gedachten doorziet, zonder uitzondering, dus ook de gedachte van niet-weten als een eindstadium waarin je je gedachten doorziet.

Aan een radicaal niet-weten komt geen eind in de eenwording met God; agnose is zelf de mystieke vereniging. Een vereniging zonder bestuur of leden. Een en al mysterie, zonder tal, taal of teken, niet te claimen, niet te faken.

Voor mij is niet-weten geen kwelling; wéten was de kwelling, als we zo nodig in dat soort termen moeten denken. Menen te weten, menen te kunnen weten, menen te moeten weten. Wel ben ik door het verlies van mijn vermeende zekerheden lang in de rouw geweest. Dag na dag stonden de tranen in mijn ogen, liepen ze over mijn wangen zonder dat ik er erg in had tot het zilte nat via mijn lippen mijn tong bereikte. Jongen toch.

Niet-weten is een bad dat snel volloopt maar langzaam warm wordt. Het vertrouwen dat je in dit bodemloze tepidarium niet zult verdrinken moet groeien. Zolang je er niet volledig op vertrouwt, kun je je er niet volledig in ontspannen. Dat kost tijd, jaren in mijn geval, ik was ook zo’n ontzettende weetal. Overtuigd dat weten de weg was, levenskunst kennis en kunde. Doodsbang om niet te weten.

Niet-weten, je wordt er niet warm of koud van. Daardoor kun je het er lang in uithouden. Ik zit nu al zowat twintig jaar in dat lauwwaterbad te trippen zonder ergens heen te gaan. Als een eend die zijn zwemvliezen enkel gebruikt wanneer het waait om in het midden van de vijver te blijven.

3. Niet-weten als houding

Een andere betekenis van het begrip niet-weten vinden we bij de Zen Peacemakers. Voor hen is niet-weten een humanistisch bejegeningsideaal, geen tussenstop op weg naar God. De Peacemakers willen de medemens open en onbevooroordeeld tegemoet treden, met ‘een houding van niet-weten.’

Een soortgelijke benadering zien we bij de ietsist Jan Oegema, auteur van ‘De stille stem’, die niet-weten een levenshouding noemt, waarvoor je kunt kiezen en waarvoor je zou moeten kiezen. Zijn boek is een pleidooi voor openheid, barmhartigheid en naastenliefde – degelijke oecumenische, boeddhistische en verlichtingsidealen, traditiegetrouw gegrond in de zwevende vooronderstelling van een ik met een vrije wil.

Luisteren, lief zijn voor elkaar, leven en laten leven, ik vind het prachtig hoor, maar wel wat naïef en eenzijdig. En net als bij het bejegeningsideaal van de Zen Peacemakers is het onduidelijk waarom deze levenshouding niet-weten moet heten. Wat voegt dat toe, wat neemt het weg, wat haalt het uit?

Ook in managementboeken wordt het niet-weten opgevat als een houding, een keuze, een methode, een ideaal. Het is opnieuw een machtsgreep. De manager krijgt het advies om zijn vakmatige onwetendheid openlijk toe te geven en een beroep te doen op de expertise van de werkvloer. Hij legt niet zijn wil op, zoals de betweterige bazen vóór hem; hij laat zich adviseren door zijn ondergeschikten, die qua knowhow zijn superieuren zijn. Een manager die niet weet, staat in dienst van werknemers die wél weten. Hij dirigeert niet, hij faciliteert, en het bedrijf profiteert. Zo legt de manager indirect toch zijn wil op, of die van zijn bazen.

4. Niet-weten is geen doen

In een radicaal niet-weten kan geen sprake zijn van een bejegeningsideaal, levenshouding of managementmethode, anders is het geen radicaal niet-weten. Ook het metaideaal om anderen of het hele leven tegemoet te treden zonder idealen, houdingen of methoden, vindt in agnose geen onderdak.

Niet-weten is voor mij geen uitgangspunt, geen aandachtspunt, geen agendapunt, geen aanknopingspunt en geen gezichtspunt. Niet-weten is geen punt, of het moest een breekpunt zijn, een nulpunt, een eindpunt.

Misschien spreekt deze formulering je aan: in een radicaal niet-weten is er ruimte voor alle denkbare ideeën, idealen, houdingen en methoden naast elkaar, hoe tegenstrijdig ook. En voor alle denkbare bezwaren tegen alle denkbare ideeën, idealen, houdingen en methoden, hoe onredelijk ook. Niet als ideaal maar als gegeven.

Net zo is er in een onbegrensd niet-weten ruimte voor alle denkbare definities van niet-weten. En voor alle claims van wie ook als zou een bepaalde definitie pertinent onjuist zijn of de enige juiste, of een bepaald soort niet-weten het enige ware niet-weten, of ieder niet-weten obstinate onwetendheid, of wat dan ook.

Als je het mij vraagt is niet-weten geen kunst, en leven in niet-weten geen doen. Niemand kan het. En niemand kan het niet.

Index | vorige | volgende

Omslag van de Agnosereeks, een serie boeken over niet-weten.Deze tekst maakt deel uit van de serie Levenskunst voor nitwits, deel 7 van de Agnosereeks. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie in het Boeddhistisch Dagblad. Alle series van Hans in het Boeddhistisch Dagblad. Levenskunst voor nitwits op NietWeten.nl.

Categorie: Hans van Dam Tags: Jan Oegema, Johannes van het Kruis, levenskunst, Levenskunst voor nitwits, mystiek niet-weten, niet-weten, radicaal niet-weten, zen peacemakers

Lees ook:

  1. Levenskunst voor nitwits – nieuwe serie van Hans van Dam
  2. Wat je minstens moet weten van levenskunst
  3. Waarom meester Nitwit een gaatje in zijn hoofd heeft
  4. De weg vind je door de weg kwijt te raken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks, een serie van 13 boeken over niet-weten. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD. Contact. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    •  Geen dood, geen vrees (19) – Kunst te leven
    • Dagopening
    • Niet-weten is geen doen
    • Het jaar 2025 – dag 232 – nepbetoon
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.