• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Wie weet waar ‘Moge iedereen gelukkig zijn…’ vandaan komt?

Wie weet waar ‘Moge iedereen gelukkig zijn…’ vandaan komt?

19 augustus 2017 door Hans van Dam

Regelmatig kun je in deze krant lezen:

Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.

Omdat ik er een stukje over wil schrijven, zou ik graag weten waar deze tekst vandaan komt.

Natuurlijk weet ik net zo goed waar deze tekst vandaan komt als jij: van Joop Hoek, uitgever, hoofdredacteur, redactie en enig lezer van de Boeddhistische Volkskrant, of hoe dit orgaan ook heet of had moeten heten, die er zijn snippets en artikelen mee lardeert.

Maar is Hoek slechts grootverbruiker of ook de bron van deze tekst? Ik vroeg het hem via de mail.

Hans: ‘Waar komt Moge iedereen gelukkig zijn… eigenlijk vandaan?’

Joop: ‘Van mijn leraar Chökden, Mahayana.’

Omdat mijn eigen leraar, Google, hier niet mee uit de voeten kon, vroeg ik door.

Joop: ‘Ze maakt deel uit van een groter geheel dat wij als studenten opdreunden. Het begon met- Goeroe, stichter, gezegende…grote overwinnaar, Shakyamuni Heer, voor u buigen wij neer, nemen toevlucht en offeren giften, oh zegen ons alstublieft.

En drie keer: Ik en alle voelende wezens nemen toevlucht tot Boeddha, dharma en sangha.

En daarna: Moge iedereen gelukkig zijn, moge iedereen vrij zijn van leed, moge niemand ooit gescheiden worden van zijn geluk, moge iedereen gelijkmoedigheid hebben, vrij van haat en gehechtheid.

Pali teksten maakten ook deel uit van dit gebed. Het was erg inspirerend. Leken en monniken zongen het samen in onze gompa.’

Deze antwoorden gelardeerd met een stroom grappen breder en ondieper dan de Maas, want met boeddhisten kan je lachen, dat weet iedereen, zeker op zondag, zelfs al komen ze uit Rotterdam.

Omdat ik nog altijd niet wist waar Moge iedereen gelukkig zijn… vandaan kwam, stelde ik mijn vraag voor de derde maal.

Joop: ‘Ik vermoed dat het een bestaande tekst is. Zij werd op een zangerige wijze opgedragen, compleet met buigingen en zo. Staand. We besloten het gebed met: idam guru ratna mandala kam nirya tayami. En dan Om, maar dat voegde ik zelf toe.

Ik weet dat het ook in andere mahayana sangha’s werd gereciteerd, aan het begin van de meditatie. Het heeft een krachtige uitwerking, maakt ook blij. De leraar en de Boeddha werden geprezen en iedereen in de wereld kreeg goede wensen en zegeningen. En de toevlucht werd keer op keer bevestigd.

Ik moest even oefenen om het te reproduceren sinds ik de mahayana heb verlaten. Maar nu zit het weer vast in de kop.’

Nou weet ik dus nog niet waar die tekst vandaan komt en ik durf het ook niet meer te vragen. Weet jij het? Ik hoor het graag. Een beloning krijg je niet, maar ik hoop dat je gelukkig mag zijn, vrij van lijden, haat en gehechtheid.

Reacties in de reactieruimte hieronder alsjeblieft.

Categorie: Hans van Dam Tags: bodhisattvagelofte, mahayana, toevlucht

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    19 augustus 2017 om 20:20

    Hallo Hans,

    Ik weet niet of je hiermee tevreden bent want dit is maar een klein stukje, maar toch…

    Ik vond het onderstaande in het eerste boek van Khuddaka Nikaya, Khuddakapatha, Metta Sutta, in de vertaling van Anandajoti Bhikkhu:

    “(May all beings) be happy and secure, may all beings in their hearts be happy! Whatsoever breathing beings there are – trembling, firm, or any other (beings, whether they be long or great, of middle size, short, tiny, or of compact (body), those who are seen, and those who are unseen, those who live far away, those who are near, those who are born, and those who still seek birth – may all beings in their hearts be happy!”

    Zoals je wel weet, denk ik, wordt deze hartewens gezien als de spontane uitdrukking/manifestatie van metta, van liefdevolle vriendelijkheid vanuit je hart.

    De hartewens dat iedereen vrij mag zijn van lijden wordt overgeleverd als de spontane uitdrukking van mededogen.

    ‘Vrij van haat en gehechtheid’, ken ik als ‘vrij van haat, gehechtheid en begoocheling’.

    Dit drukt uit, tenminste zo ervaar ik dit, dat het weinig zin heeft om mensen bijvoorbeeld vrij te wensen van lijden als je ze ook niet vrij wenst van de oorzaken van lijden, d.w.z. dat wat in ieders geest wortelt, namelijk de neigingen tot haat, gehechtheid en begoocheling.

    Sutta’s geven ook aan dat het werken aan andermans welzijn vooral betekent dat je andere mensen, net zoals je zelf doet, aanspoort afstand te doen van die drie onheilzame wortels.

    groet,

  2. Petra Hubbeling zegt

    20 augustus 2017 om 04:21

    Misschien helpt dit je in je zoektocht?

    Lokah: The location of all universes existing at this moment
    Samastah: All beings living in this location
    Sukhino: In happiness, joy and free from all suffering
    Bhav: The divine mood or state of union
    Antu: May it be so

    Association of Rural Surgeons of India – Lokah Samastha Sukhino Bhavantu
    Meaning: May all beings everywhere be happy and free
    Source: Many Vedic Texts
    Verse:
    svasti prajabhyaam paripaalayantam nyaayena margena mahim maheeshah
    gobramanebhyah shubhamasthu nityam lokah samastha sukhino bhavantu
    Om’ Shantih; Shantih; Shantihi
    Meaning:
    May there be well being to the people;
    May the kings rule the earth along the right path;
    May the cattle and the Wise men have well being forever;
    May all the beings in all the worlds become happy;
    Let there be peace, peace and peace be everywhere!

    Bron: http://creative.sulekha.com/origin-of-great-sanskrit-mottos-you-read-all-around-you_455794_blog

  3. Akshaya de Groot zegt

    20 augustus 2017 om 11:31

    Ik ken het ook uit de Vedische traditie, in dit geval tot mij gekomen via dr. P.R. Sharma (Ram Rukmini Institute).
    Het werd vaak gebruikt aan het einde van een lezing/satsang, ik geloof voor of na de meditatie. Ik vond de mantra altijd heel mooi, welwillend en vreedzaam klinken.

    In het Sanskriet:

    Om Sarve Bhavantu Sukhinah
    Sarve Santu Nirama Yaha
    Sarve Bhadrani Pasyantu
    Ma Kascit Duhkhabhag Bhavet
    Om Shanti, Shanti, Shanti …

    In het Nederlands:

    Mogen allen gelukkig zijn
    Mogen allen gezond zijn
    Mogen allen de Liefde en het Licht zien
    Moge iedereen gespaard blijven van lijden
    OM, vrede, vrede, vrede …

  4. Siebe zegt

    20 augustus 2017 om 12:19

    Hans, nog wat info:

    De zoekcombinatie ‘free from suffering’ levert wel wat hits op (met zoekprogramma Adobe Acrobat Reader) in Digha Nikaya, Majhimma Nikaya, Samyutta Nikaya, Anguttara Nikaya, Khuddakapatha, Dhammapada, Itivuttaka, Udana, Sutta Nipata, Cariyapitaka, Milindapanha, Jataka, Petavatthu, Nettippakarana…maar niet in relatie tot de wens dat alle wezens vrij mogen zijn lijden, haat en gehechtheid. Die wens als geheel ben ik in bovengenoemde werken niet tegengekomen.

    Andere werken van de Sutta Pitaka heb ik niet in een formaat dat eenvoudig en snel te doorzoeken is.

    Het gaat dan nog om de volgende werken van Khuddhaka Nikaya:
    -vimanavatthu
    -theragatha
    -therigatha
    -niddesa
    -patisambihamagga
    -apadana
    -buddhavamsa
    -petakopadesa

    Misschien kan iemand anders die even doorlezen:-)(doorzoeken met zoekprogramma mag ook:-)

    Je moet wat doen om de niet-weter Hans tevreden te stellen!

    groet,

  5. G.J. Smeets zegt

    20 augustus 2017 om 12:39

    Hans,
    ik vermoed dat Joop zowel bron als grootverbruiker van die frase is. Ze is een bondige en handige afkorting van de vele, op elkaar variërende formules waarnaar mijn collega-reageerders verwijzen.

    Maar vanwaar die fascinatie met waar de frase vandaan komt. Zie het eens van de andere kant: waar gaat ze heen? Kijk, als straks, laten we zeggen anno 2100, de tropen en subtropen onleefbaar zijn geworden vanwege de opwarming en ook de archieven in Londen en Leiden onder water zijn gelopen vanwege de zeespiegelstijging, en de Maas een grote en diepe rivier is geworden – dan heeft niemand tijd om lange Vedische en de Boeddhistische formules te onthouden.

    Overigens zit er in die frase een adder in het gras. Wat zeg ik, een draakje. In feite is het een doodswens: er is geen leven zondere lijden, haat en gehechtheid. Moge iedereen vrede hebben met lijden, haat en gehechtheid.

    • Joop Ha Hoek zegt

      20 augustus 2017 om 13:11

      Ik kan deze wens nooit meer gebruiken, zij kwam vanuit het diepst van mijn hart en is niet gebaat bij welke zoektocht naar de bron dan ook. Dat is hechten- verbaliseren- en staat haaks op mijn wens.
      Vrede en alle goeds.

      • Kaarin zegt

        20 augustus 2017 om 16:37

        Dat klinkt bijna alsof je misschien wel een klein beetje aan die wens gehecht was.

      • G.J. Smeets zegt

        20 augustus 2017 om 20:11

        Joop, wat jij niet meer kunt gebruiken daar ga ik niet over.
        Maar wat mij betreft gebruik je de formule tot in eeuwigheid der dagen. Ik vind het een sterke formule juist omdat er dat draakje in zit. Ik zou zeggen: niet lullen maar blijven poetsen met dat lapje tekst. Het is kort en zeer krachtig.

        • Joop Ha Hoek zegt

          21 augustus 2017 om 11:13

          Soms ben je verliefd, dat gevoel komt vanuit je hele zijn, het is er gewoon, zo intens, niet te beschrijven. Als je het gaat analyseren- het in woorden gaat gieten, de bron opzoekt en toch niet vindt, is het mystieke verschijnsel over. Dan ga je -ik- woorden uitspreken en de wens gaat verloren in zo’n tekst. Vanavond onder mijn column mijn nieuwe wens. Ook mooi, met een RK-randje.

    • Siebe zegt

      20 augustus 2017 om 17:15

      Als wij die oude teksten vol wijsheid wat serieuzer zouden nemen, zou de wereld er heel anders uitzien, Smeets.

      Een systeem zoals de onze dat zich niet richt op het ontwortelen van hebzucht, haat en begoocheling maar wel boompjes wil planten, sorry, dat is niet serieus te nemen.

      Een systeem dat helemaal niet de vloed van hebzucht en begeerte wil indammen, maar wel de vloed van zeespiegelstijging, sorry dat is ook extreem onvolwassen, het is niet serieus te nemen.

      Een systeem dat wel het geweld wil indammen van de Ander maar niet de eigen haat en gewelddadige neigingen in de geest ziet en wil beeindigen, sorry, het is allemaal belachelijk.

      Een systeem dat mensen bewust richting een verkeerd soort identiteitsbeleving leidt, waarin het vrijwel alleen maar draait om beeldvorming, is bewust sluw. Het grenst aan misdadigheid.

      Een systeem waarin burgers steeds meer worden gezien als klanten, gedraagt zich als een drugsdealer. Het doet alsof het heil verkoopt maar ondertussen worden mensen steeds onvrijer en afhankelijker van de geleverde spullen of diensten.

      Het is gewoon belachelijk te verwachten dat er geen rampen komen van de bezoedelde geest. Dat geldt voor een individu maar ook voor een samenleving of wereld als geheel.

      groet,

      • G.J. Smeets zegt

        21 augustus 2017 om 13:24

        Beste Siebe,
        Veden, Oude Testament, Lao Tzu, Sutta’s, Koran, Oude Grieken, etc. Dat zijn de zogeheten wijsheidsteksten. En die worden, anders dan jij suggereert, al eeuwenlang zeer serieus genomen door burgers, boeren en buitenlui. Het punt is dat die mensen niet allemaal dezelfde wijze tekst volgen. En voor zover ze dat wel doen geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Want dat is wat wijsheidsteksten zijn: verbale draaimolentjes die draaien zoals de wind waait.

        De makke van jouw redenering (je bent niet de enige ‘boeddhist’, trouwens) is dat jij je persoonlijke fascinatie door ‘de bezoedelingen’ projecteert op de biologische en sociale wereld om je heen. Het feit is dat leven en samenleven zonder hechting, en zonder weerzin (dat! is de correcte vertaling van Dosa en niet de psychologiserende term ’haat’) en zonder beperkte blik (dat! is wat ‘onwetendheid’ betekent) onmogelijk is. Probeer het maar. En houdt daarbij voor ogen wat Darwin te zeggen heeft over weerzin als overlevingsmechaniek, wat de sociale wetenschap te zeggen heeft over hechting en gehechtheid als maatschappelijk cement, en wat de informatie-theorie te zeggen heeft over het feit dat in geen enkel virtueel of levend systeem alle info overal beschikbaar kan zijn.
        Zonder hechting, weerzin en beperkte blik is elke levensvorm onmogelijk.

        Wat allemaal niet wegneemt dat het een goed idee is dat jij en ik onze gehechtheid, weerzin en onwetendheid aandachtig onder ogen zien. Maar ik vind het geen goed idee dat je je bezoedelingen [jouw eigen zelfbeschrijving] projecteert op de wereld om je heen. De wereld zit echt anders in elkaar dan jij. En ook als ik.

        • Siebe zegt

          22 augustus 2017 om 15:15

          Een bezoedeling als boosheid wordt in de teksten prachtig beschreven als ‘met een giftige wortel en een met honing besmeurde punt’ (SN1.71).

          Al die bezoedelingen zijn als honing op een scheermesje.

          “De wortel van bezoedelingen is giftig”. Dit betekent dat het niet zo is- en dat wordt wel vaak zo gezien- dat bezoedelingen ontstaan uit zoiets edels als oprecht mededogen of vanuit liefde of vanuit wijsheid.

          Naast een giftige wortel hebben bezoedelingen “een met honing besmeurde punt”. Wat betekent dit?

          Nou, dat je je bijvoorbeeld heerlijk kan voelen bij trots, als je iets bereikt hebt, als mensen je eren, als er iets van eigendunk is etc. Honingbesmeurde eigendunk.
          Of, dat je je goed voelt als je vijandigheid vergeldt met vijandigheid, boosheid met boosheid, een mep met een mep, onrechtvaardig-heid met je toorn etc.
          Of dat je je goed voelt als je lekkere dingen proeft, mooie dingen ziet of hoort, etc.

          “Met honing besmeurd” geeft dus aan dat aan bezoedelingen een kant zit die wij ervaren als beloning.

          Wat de Boeddha duidelijk aangeeft is dat dit een fout is, er zit geen beloning aan bezoedelingen, zoals een junk zichzelf ook niet beloond met drugs of drank maar juist kapot maakt. Het honingzoete van bezoedelingen is gevaarlijk. Het bedreigt iemands welzijn.

          De Boeddha wijst op het gevaar van die beloningskant van bezoedelingen omdat hiermee uit het oog verloren raakt dat bezoedelingen wel degelijk een giftige wortel hebben, dus heus niet iets voordeligs zijn voor jezelf.

          Geen positief woord heeft de Boeddha over voor bezoedelingen, ook niet voor boosheid.
          Volgens mij heeft ie daarin groot gelijk.
          Het welzijn van individu en samenleving is gebaat bij het afzwakken en verdwijnen van bezoedelingen.

          Van het waarderen, rechtvaardigen, goedkeuren, van bezoedelingen komt ellende.

          groet,

  6. Hans van Dam zegt

    21 augustus 2017 om 13:10

    Hartelijk dank allemaal

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.