• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Filmbespreking » Boeddhistische filmmaker Babeth VanLoo in Ieder Mens een Kunstenaar

Boeddhistische filmmaker Babeth VanLoo in Ieder Mens een Kunstenaar

30 augustus 2018 door de redactie

Zaterdag 1 september, 14.00 uur is de boeddhistische filmmaker Babeth VanLoo in het kader van 100 Dagen Joseph Beuys in het Gastatelier van Louwrien Wijers in het Friese Ferwert. Babeth heeft als filmmaker en kunstenaar internationaal succes geboekt met de filmprojecten die ze van 1977 tot 1986 maakte met en over haar leraar Joseph Beuys, bij wie ze in 1971 en 1972 studeerde aan de kunstacademie in Düsseldorf. In zijn ‘Verruimde Kunstbegrip’ riep Beuys op, het proces van het leven zelf als creatieve daad vorm te geven. In haar boek ‘Van Beuys tot Boeddhisme’ 2017, maakt Babeth VanLoo duidelijk dat zoals in het boeddhisme ‘ieder mens de boeddha-natuur heeft’, zo propageerde Beuys in de kunst dat ‘Ieder Mens een kunstenaar is’. VanLoo was mede-oprichter van de Boeddhistisch Omroep Stichting (BOS) en maakte voor die omroep ook aan aantal producties.

Een dag later, zondag 2 september (15.00 uur), toont Babeth haar Beuys-films en vertelt verder over hoe Beuys haar heeft leren inzien dat ‘Ieder Mens een Kunstenaar’ in onze tijd dé manier is om naar kunst te kijken.

Foto: Babeth en Beuys in Pernis, Rotterdam, april 1980.

In de jaren tussen 1977 en 1986 heeft Babeth VanLoo twintig uren 16 mm film met Joseph Beuys opgenomen. Een deel van dat beeldmateriaal is verwerkt in de vijf films die zij ons dit weekeinde in Ferwert zal laten zien. Plan was haar ‘grote’ Beuys-film, die ze van haar ruime voorraad filmmateriaal wilde maken in 2017 te laten uitkomen. Maar Andres Veiel had meer tijd nodig voor zijn film BEUYS dan hij had verwacht. Hij dacht dat het één jaar werk was, maar hij heeft drie jaar nodig gehad om zijn film over Beuys te realiseren. Babeth van Loo raakte in de tussentijd haar filmproducent kwijt, omdat twee films tegelijk over Beuys aanbieden op de markt, misschien niet zo gunstig zou kunnen zijn. Er ligt dus een schat aan filmmateriaal gemaakt van Beuys in zijn meest succesvolle jaren te wachten op sponsoring en subsidies.

Culturele hoofdstad

In Ferwert doet Gastatelier Louwrien Wijers mee aan ‘Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018’ met ‘100 Dagen JOSEPH BEUYS komt uit Friesland’. Van 8 juni tot 16 september 2018 is Het Permanente Gesprek dé kans om over de ideeën van Beuys te spreken.

Joseph Beuys (1921-1986) is één van de meest vooraanstaande kunstenaars van de 20ste eeuw. Zijn werk zien we in de grotere musea van Europa, de VS, Zuid-Korea, Japan, China, India, Zuid-Amerika, Turkije en Australië. In musea gaat het altijd om de fysieke kunst van Beuys, maar ‘100DagenBeuys’ draait om zijn revolutionaire inhoud, zijn Verruimde Kunstbegrip, de Sociale Sculptuur, Ieder Mens een Kunstenaar, Creativiteit=Kapitaal, Directe Democratie door Referendum, zijn Free International University FIU, zijn Onvoorwaardelijke Basisinkomen voor Iedereen, zijn zin “Creativiteit is het werkelijke kapitaal, geld heeft niets met kapitaal te maken” en om zijn ecologische uitgangspunten, want als oprichter van de politieke partij Die Grünen in Duitsland verdedigde Beuys duurzaamheid als geen ander en het gaat om zijn wensdroom Eurazië weer één geheel te maken.

Bovendien is er zijn liefde voor Friesland, waar zijn voorouders vandaan komen. Zijn visies baseerde Beuys op zijn Friese afkomst en de oude Friese maatschappij structuren. Friesland was de eerste democratie ter wereld. Volgens Beuys zelf zullen zijn ideeën in het begin van de 21ste eeuw tot wasdom komen. Dat is nu.

Het programma begon op 8 juni met de film BEUYS, die de Duitse filmmaker Andres Veiel in de loop van drie jaar heeft gemaakt over Joseph Beuys en die in mei 2017 in première is gegaan. De film BEUYS speelt daarna elke dag in Gastatelier Hoofdstraat 12 in Ferwert. Alle dagen liggen er ook de Beuys teksten uit eigen archief om mee te nemen. Vooral de teksten ‘Met Joseph Beuys in Japan, 1984’ zijn uniek. Er is een keuze aan andere films.

Babeth VanLoo kreeg een Masters in Film & Fine Arts van het San Francisco Art Institute, USA in 1977. Tussen 1977 en 1986 heeft ze als kunstenaar en filmmaker internationaal succes geboekt met filmprojecten gemaakt met en over haar leraar Joseph Beuys en regisseerde films op het gebied van kunst, muziek en spiritualiteit. Haar programma’s zijn vertoond in Duitsland, Amerika, Engeland, Japan en Nederland. Haar film-installaties en nieuwe mediaprojecten zijn wereldwijd getoond en zijn opgenomen in collecties van onder andere Musee Beaubourg in Parijs; Donnell Library, New York; Sammlung Neue Galerie Berlijn; Museum Bonn en EYE filmmuseum, Amsterdam.
Haar werk wordt gedistribueerd door Canyon Cinema in San Francisco, het Inter Media Art Institute in Düsseldorf en door Film Art Amsterdam.
Babeth VanLoo doceerde film van 1977 tot 1980 aan het San Francisco Art Institute en van 1981 tot 2000 in Europese culturele instellingen. Van 1977 tot 1987 werkte ze als curator en cultureel entrepreneur met Holland Experimental Film en het One World Poetry Festival in Amsterdam en San Francisco.
Met haar productie maatschappij Film Art Amsterdam heeft ze tv-producties geregisseerd, die zijn uitgezonden door onder andere de VPRO, EO en IKON. In 1991 co-produceerde en regisseerde ze de bekroonde PBS documentaire ‘Haïti: Killing The Dream’ en projecten met Noam Chomsky. Van 1998 tot 2000 was ze adviseur en commissielid voor de ontwikkeling van CyberCinema bij het European Film Centrum Babelsberg & de Europese Unie. Daarnaast was ze lid van de Amnesty International Film Festival selectiecommissie. Van 1982 tot 2000 was ze docent aan de Vrije Akademie en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, de kunstakademie Arnhem en DasArts in Amsterdam. Van 1994 tot 2001 werkte Babeth als producer en PA van Johan van der Keuken. In 1994-95 werd zij benoemd tot Professor Film aan de Akademie Münster in Duitsland.
Van 2000 tot 2013 was ze medeoprichter en Programmadirecteur van de BOS, de Boeddhistische Omroep Stichting, de eerste omroep ter wereld die zich baseerde op boeddhistisch inzicht. Sinds 2005 is zij oprichter en directeur van het jaarlijks in EYE, Amsterdam gehouden Buddhist Film Festival Europe BFFE-.
In maart 2013 ontving ze in Thailand de ‘Outstanding Woman in Buddhism Award 2013’ van de United Nations Women’s commissie, volgens het comité heeft ze op een creatieve manier het verschil gemaakt in de wereld door haar inzet voor vrede en diversiteit.
In 2016 werd Babeth van Loo voorzitter van de oudste kunstenvereniging in Nederland, ARTI ET AMICITIAE.

De deur van Gastatelier Hoofdstraat 12 in Ferwert is alle honderd dagen, 8 juni tot 16 september, van 11.00 tot 18.00 uur open.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Filmbespreking, Fotografie en film Tags: Babeth VanLoo, boeddhistische omroep stichting, BOS, Ferwert, Friesland, Joseph Beuys, Leeuwarden, Louwrien Wijers

Lees ook:

  1. Joseph Beuys en het verruimde kunstbegrip
  2. ‘100 dagen Joseph Beuys komt uit Friesland’
  3. Jean Karel Hylkema – het zwaargewicht van de Boeddhistisch Omroep
  4. ‘100 dagen Joseph Beuys komt uit Friesland’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.