• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Filmbespreking » Bekeken – Fallen Flowers, Thick Leaves

Bekeken – Fallen Flowers, Thick Leaves

21 december 2017 door Joop Ha Hoek

Gisteren keek ik naar de door Laetitia Schoofs gemaakte en door de Boeddhistische blik binnen de publieke omroep KRO NCRV uitgezonden filmproductie Fallen Flowers, Thick Leaves. In het inmiddels bijna kapitalistische China worstelen steeds meer vrouwen met de orthodoxe verwachtingen over de relatie tussen mannen en vrouwen uit de vorige eeuw die de maatschappij van hen heeft. En is een stille, onomkeerbare seksuele revolutie voor en door vrouwen in gang gezet.

Bij het zien van de film moest ik denken aan de jaren zestig en zeventig in eigen land, de tijd van de pil, daardoor seksuele vrijheid voor vrouwen, de Dolle Mina’s, baas in eigen buik, de daaraan gekoppelde emancipatie van de vrouw in een toen sterk veranderend Nederland. In de mooie, stille en fraai vormgegeven film van Schoofs zien we Chinese Dolle Mina’s actievoeren in een metrostel. Ze laken de houding en onbegrip van de –oudere- Chinese man die niet of nauwelijks kan accepteren dat vrouwen in de moderne Chinese maatschappij dezelfde rechten en vrijheid opeisen. De feministen in de metro worden door jonge mannen gecomplimenteerd met hun actie. Vier van de vrouwen draaien het gevang in door hun verzetsactie. De situatie is niet rooskleurig.

Dat is in het kort samengevat waar het in deze film om gaat: vrijheid, misschien wel meer dan seksuele vrijheid. Kiezen voor de man van wie je houdt, niet omdat de familie je als een ‘kliekje’ beschouwt als je op de achtentwintigste nog geen door de familie geachte geschikte partner hebt kunnen vinden.

Tijdens de Culturele Revolutie van Mao Zedong in de jaren zestig van de vorige eeuw leek het onderscheid tussen man en vrouw opgeheven. Stoere vrouwen in overall deden hetzelfde werk als de mannen in China. De vrouwen mochten zich niet gedragen als vrouwen en dat gaf spanningen vanwege hun Chinees klassieke achtergrond, waarin deze vrouwen dienstbaarheid waren verschuldigd aan echtgenoot, kinderen en familie. Nog steeds worstelen Chinese vrouwen met traditionele rolpatronen. In de documentaire is psychotherapeut Zhen Hongli een centrale rol toebedeeld. Zij geeft de vrouwen seksuele voorlichting, maar ook hoe zij hun ware zelf leren herkennen en liefdevol accepteren. De vrouwen gaan aan de slag met dildo’s, een lesbische vrouw vertelt te dromen van groepsseks. Er wordt gegniffeld en er is verbazing maar vooral de honger naar informatie en warmte.

Het leven is leuker met z’n tweeën, zegt een van de vrouwen in de film. En: ouderen hebben niets geleerd over liefde en seks. Er is me nooit gevraagd om me als dame te gedragen. Een moeder: in mijn tijd werden vrouwen als waardeloos beschouwd. Een van de vrouwen in de film is in 1966 geboren en had een gelukkige jeugd. Ze las romantische- ook buitenlandse boeken maar ervoer zelf die hartstocht niet. Niemand heeft mij ooit verteld hoe ik met verlangens om moet gaan.

Een vrouw, een auteur van feministische boeken: ik kan in China vrijgezel zijn maar ik kan niet zonder liefde, mijn vriend wilde dat ik thuisbleef na het aangaan van een relatie met hem, mannen moeten leren de rechten van vrouwen te accepteren. Het gelukkigst is zij in het buitenland waar de druk binnen de Chinese samenleving van haar af valt en zij zich zelf kan zijn. Wat de vrouw zegt is dat er al wel verschuivingen voelbaar zijn binnen de Chinese samenleving. Er zijn barsten in de moralistische opvattingen. Al blijft de druk om je als vrouw te voegen naar de ooit zo traditionele waarden en opvattingen groot.

In de film wordt duidelijk dat ook mannen slachtoffer zijn in een veranderend economisch systeem. Een vrouw vertelt over haar man die in de economische hervorming manager wordt, veel geld wil verdienen. Hij gaat steeds meer drinken, raakt soms in coma. In de relatie is ruzie, vechten, geweld. De vrouw denkt aan een gezamenlijke zelfmoord. De man laat zich opnemen in een afkickkliniek en sterft uiteindelijk eenzaam. Zowel zijn zoon als vrouw willen in de laatste dagen van zijn leven niks meer met hem te maken hebben. Er is een foto te zien van de man met zijn zoon. Opmerkelijk is dat de vrouw haar zoon oproept een levenspartner te zoeken nu hij een bepaalde leeftijd heeft bereikt. En daarmee zichzelf van slachtoffer tot dader binnen een systeem transformeert.

De film eindigt in het onzekere. Een man haalt een vrouw op- zijn toekomstige partner. Ze chatten een uur per dag met elkaar. Ze rijden naar een picknickplaats waar hij haar fotografeert. Dat is zijn hobby, fotograferen. Ze gedraagt zich voor de camera als een vrije vrouw- mooi gekleed maar de afwachting naar de toekomst is goed voelbaar. Het doek valt, misschien ook voor de vrijheid die deze vrouw wil. We weten het niet.

Fallen Flowers, Thick Leaves, is een bijzondere film die ik met veel genoegen heb bekeken. Het valt mij op dat er meer bijzondere producties door De boeddhistische blik gemaakt worden dan vroeger onder de regie van de Boeddhistische Omroep Stichting. Zoals ook de fantastische vierdelige serie Meten is weten door Jan Bor.

Fallen Flowers, Thick Leaves geeft mooie, soms verstilde beelden, klein straatjes, dagelijks leven, zonder de opgefokte drukte van een land met een miljard inwoners. De camera volgt klein het leven van deze bijzondere vrouwen, zonder opsmuk. Ik vroeg me af hoe die vrouwen op een zo natuurlijke wijze uit de kast durfden te komen in aanwezigheid van regisseur en cameraploeg. Blijkbaar was hun behoefte om hun boodschap uit te dragen groot en zetten ze hun schroom opzij. Schoofs honoreerde dat in alle regisseuse bescheidenheid die de film maakte tot dit.

Ik probeerde ook met een boeddhistische blik naar de film te kijken. Ik zag dat alles met elkaar verbonden is maar dat dat niet altijd wordt herkend. Ik hoorde de troost die een guqin, een Chinese citer bracht bij een van de vrouwen. Ze was tien jaar geleden van haar man gescheiden en speelde nu al acht jaar op de guqin om rust te ervaren. Muziek kan pijn verdrijven, een andere kleur geven. De guqin geldt in de Chinese traditie als een van de meest kenmerkende uitvindingen waaruit het menselijk intellect naar voren komt. En zag hoe een vrouw het boeddhisme praktiseert in de wetenschap dat geluk niet afhankelijk is van de dingen buiten ons.

Meer is er niet over te schrijven.

Fallen Flowers, Thick Leaves is een productie van de Boeddhistische Blik bij de KRO-NCRV. Uitzending: Woensdag 6 december om 22.55 uur bij 2Doc op NPO2. Regie: Laetitia Schoofs.

 

Categorie: Boeddhisme, Filmbespreking Tags: Boeddhistische Blik, Dolle Mina's, Fallen Flowers, Fallen Flowers Thick Leaves, KRO-NCRV, Laetitia Schoofs, mannen slachtoffer, seksuele revolutie, Thick Leaves, vrouwen emancipatie

Lees ook:

  1. TV – De Boeddhistische Blik: The Next Guardian
  2. Hoe kijkdicht zijn boeddhisten in Nederland – een blik op De Boeddhistische Blik
  3. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
  4. De Boeddhistische Blikt zoekt programma-adviseurs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.