Sinds het kapitalisme afgelopen decennia ruim baan krijgt in China, ondergaat het land niet alleen grote economische veranderingen maar ontketent dit ook een stille, maar onomkeerbare seksuele revolutie. Vrouwen in China worstelen met de verwachtingen die de maatschappij van hen heeft.
Zo wordt Wen-wen (32), een succesvolle, mooie single vrouw, gezien als een problematische vrijgezel. Wanneer een vrouw boven haar 27e jaar nog geen man heeft gevonden, wordt zij letterlijk tot de groep ‘kliekjes’ gerekend en krijgt dat label in de volksmond toebedeeld. Haar ouders schamen zich diep. Wat hebben zij verkeerd gedaan bij de opvoeding? Zo modern als Peking oogt, zo ouderwets zijn de traditionele normen die voor vrouwen van alle leeftijden en uit alle klassen gelden.
Verschillende vrouwen vertellen openhartig over trouwen met een man van wie je niet houdt, over het grote zwijgen bij huiselijk geweld en je de vuile was niet buiten hangt om ‘geaccepteerd’ te worden, over voorzichtig feminisme in een cultuur van censuur en over de trend van vrouwen die besluiten boeddhist te worden uit liefdesverdriet. Wat zijn de invloeden van oude Chinese tradities, de Culturele Revolutie en de moderne economie op de sociale status van de Chinese, moderne vrouw?
Tijdens de Culturele Revolutie van Mao Zedong in de jaren zestig van de vorige eeuw leek het onderscheid tussen man en vrouw opgeheven. Stoere vrouwen in overall deden hetzelfde werk als de mannen in China. De vrouwen mochten zich niet gedragen als vrouwen en dat gaf spanningen vanwege hun Chinees klassieke achtergrond, waarin deze vrouwen dienstbaarheid waren verschuldigd aan echtgenoot, kinderen en familie. Nog steeds worstelen Chinese vrouwen met traditionele rolpatronen. In de documentaire is psychotherapeut Zhen Hongli een centrale rol toebedeeld. Zij geeft de vrouwen seksuele voorlichting, maar ook hoe zij hun ware zelf leren herkennen en liefdevol accepteren.
Didie Schackman zegt
De documentaire toont het ware verlangen: een partner om vredig te leven, niet voor het geld. Dát is wat een groepje Chinese vriendinnen wil en begrijpelijk ook, want de Chinese vrouwen in deze film hebben het nodige meegemaakt. Li Hua in het bijzonder, de 49-jarige vrouw die er alleen voor staat. Zoals meer vrouwen in het verhaal is zij alleenstaande moeder met een opgroeiende zoon. Ze maakt zich zorgen over zijn huwelijk, maar ontroert vooral door haar persoonlijke verhaal: een verleden vol verdriet en wanhopige begeerte. Net als de zoektocht van Hong Tao, die na een scheiding stap voor stap haar kalmte hervindt. Zij heeft een boeddhistische weg gevonden, vervuld van karma en innerlijke rust. Want, zo heeft zij geleerd:
Geluk is nergens te vinden, het leeft in haar ‘zelf’.