• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Kunstzinnige duizendpoot Hanny Sprangers in Het Atelier

Kunstzinnige duizendpoot Hanny Sprangers in Het Atelier

5 september 2014 door de redactie

Ga niet waar misschien een pad is.
Ga daarentegen waar geen pad is
en laat een spoor achter.

Walt Whitman

Beeldend kunstenaar Hanny Sprangers studeerde in 1983 af aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch, richting vrij schilderen. Daarna reisde zij in Kreta en Zuid-Amerika. Geïnspireerd door deze reizen maakte en exposeerde zij schilderijen en collages.

Hanny Sprangers in atelier
Hanny Sprangers in atelier

In 1989 haalde zij haar diploma als creatief therapeute beeldend aan de Kopse Hof te Nijmegen, waarna zij ging werken in de gezondheidszorg en in het speciaal onderwijs.  In 2007 studeerde Hanny Sprangers als 1e graads docente beeldende kunst en vormgeving cum laude af aan Fontys Academie voor Beeldende Vorming en werkte daarna als docente culturele kunstzinnige vorming in het VMBO-onderwijs.

Kunst in de zorg heeft de interesse van Schalken en zij schoolde zich onlangs bij met een training mindfulness en een post HBO-cursus mindfulness en beeldende therapie. Zij geeft cursussen ‘Zen Zien tekenen/schilderen’ ,  ‘Gedichten Schilderen’, ‘ Vrij Schilderen’. voor ‘De Stijl’ en ‘Trefpunt Oost, het creatief atelier van de Reinier van Arkelgroep voor mensen met een psychische beperking.

Meditatieve Kunst

Hanny Sprangers: ‘Ruim twintig jaar heb ik kennis genomen en de praktijk beoefend van het Tibetaans boeddhisme, Zen, Advaita Vedanta en mindfulness, deze invloed is te zien in mijn meditatief en figuratief werk.

In het boeddhistisch centrum Maitreya in Emst heb ik de zomercursus ‘Lam Rim’ gevolgd onder leiding van de Tibetaanse geshe Sonam Gyaltsen, daar heb ik kennis genomen van de boeddhistische Leer.  Ook heb ik een cursus thangka tekenen gevolgd bij de befaamde Andy Weber.  Vanuit deze inspiratie is dit werkstuk ontstaan. De Arhat – volgelingen van Boeddha die in hun menselijk bestaan de staat van verlichting hebben bereikt. Door een lange weg van meditatie en goed handelen hebben zij elk verlangen, elke passie overwonnen, en de totale onthechting en perfectie bereikt. Daardoor zijn ze onsterfelijk geworden. Ze zijn ontsnapt aan de eeuwige kringloop van geboren worden en sterven en verkeren in het nirvana, de gelukzalige toestand van volkomen zielenrust.

Arhat.
Arhat.

In het midden in het hart van de Arhat, bevindt zich een foto van de kosmos. Het hart wordt doorboord door vier boomstammen die een kruis vormen. Dit staat voor het lijden van de mens.  Door het lijden van de mens wordt hij/zij gedwongen tot meditatie, het naar binnen gaan in het grote niets, de kosmos.  Alleen dan kan verlichting bereikt worden, het oplossen in het grote niets.’

Het werkstuk is genaaid op een stoffen ondergrond en op een persoonlijke wijze ingelijst, zo krijgt dit werkstuk de uitstraling van een authentieke Tibetaanse thangka. Een thangka, is een geschilderd of geborduurd Tibetaans boeddhistische bannier, die oorspronkelijk in een klooster of boven een familiealtaar werd gehangen en tijdens ceremoniële processies werd gedragen door monniken en opgerold kon worden om mee te nemen op reizen en als onderwijsmateriaal diende.

In 2010 ben ik mij gaan verdiepen in model en portrettekenen. Hieruit is een geheel nieuwe stijl ontstaan.

Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.

Ik maak foto’s van mijn dochters en bewerk deze foto’s met photoshop. Vervolgens druk ik deze foto’s af op zeer dun rijstepapier en plak ze op canvas of linnen. Dan komen er verschillende lagen zijdevloeipapier overheen en soms verwerk ik er ook stukken textiel in die gebruikt of gedragen zijn door mijzelf,  mijn moeder of grootmoeder. Zo verweef ik  mijn werk met draden die de vrouwelijke lijn van het verleden met het heden verbinden.

Ik vind het belangrijk om mijn schilderijen intens te bewerken met diverse technieken. Ik tast de oppervlakte van het doek af, ik schuur het, ik breng nieuwe patronen aan, beplak het met zijdevloei, textiel, rol er verflagen op en ik schuur het daarna weer af. Dit proces wordt vele malen herhaald, net zolang totdat er een vrouwelijke verschijning opdoemt uit de diverse tussenlagen, een verschijning die mij raakt, die mij haar geschiedenis vertelt.  Zo is de serie ‘Moderne Madonna’s’ tot stand gekomen.’

Hanny Sprangers noemt dat een fysiek en mentaal diepgaand proces, zij werkt veelal in stilte, maanden achtereen aan één schilderij.

Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.

Sprangers: ‘Tijdens het werk merk ik steeds meer op, dat het schilderen steeds meer een aandachtig luisteren wordt, en dat mijn houding open en ontvankelijk is, bereid om grote risico’s te nemen, bereid om te falen, en fouten te maken, bereid om het proces volkomen te laten mislukken, pas dan ontstaan er openingen, nieuwe paden die verkend kunnen worden, nieuwe ontdekkingen in vorm, kleur en beweging.  Vol bewondering kijk ik toe. Het is een authentiek proces, het voelt ook als steeds weer opnieuw beginnen.  Verstilling roept het werk op, contemplatie, steeds weer daal ik af naar mijn innerlijke bron.’

Sumi-e

Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.

In 2013 volgde de beeldend kunstenaar een aantal workshops Sumi-e bij verschillende leraren en beoefent sindsdien model, bamboe, kalligrafie en de Enso.  Sumi-e betekent letterlijk  ‘zwarte inktschildering’  het is een oude oosterse kunstvorm waarbij met weinig penseelstreken zoveel mogelijk wordt uitgedrukt. Deze kunst komt oorspronkelijk uit China en werd halverwege de dertiende eeuw door zenmeesters naar Japan gebracht.

Sprangers: ‘Het is een meditatieve vorm van schilderen, het vergt eerst veel oefening en dan een volkomen loslaten.’

Momenteel is Hanny bezig met de serie  ‘Penelope’  de vrouw van Odysseus uit de Griekse mythologie.  Hierin beeldt zij Penelope uit, die wacht op de terugkeer van Odysseus, in gepeins verzonken, bezig aan haar weefgetouw, aan het borduren.

De kunstenaar: ‘Tijdens het werkproces komen teksten in mij naar boven, die ik bewerk tot gedichten. In het drieluik  ‘Madonna negra, schaduwkind’,  ben ik bladpatronen aan het borduren, om de scheppende en de ontvangende kwaliteiten van de vrouw te benadrukken door middel van het maken van duizenden steekjes met naald en draad, als eerbetoon aan het geduld, de levenswijsheid en de aangeboren creativiteit van vrouwen. Ook is het borduren in mijn werk een blijk van dank aan alle mooie oude handwerktechnieken, die onze voorouders ons hebben nagelaten, en die mij inspireren tot creatief hergebruik. Mijn laatste werkstuk is ‘De Borduurster’ het vierde werkstuk uit de serie ‘Penelope’. Op dit moment ben ik bezig aan het vijfde werkstuk uit de serie ‘Penelope’ het wordt een groot drieluik.’

Meer over het werk van Hanny Sprangers op hannysprangers.nl

Hanny Sprangers SAm
Hanny Sprangers de-borduurster.
Hanny Sprangers in atelier
madonna_-hemelsblauw
Hanny Sprangers microkosmos-macrokosmos.
Hanny Sprangers alicatadomozaiek.
Hanny Sprangers KAT_SAM.
Hanny Sprangers SAM
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Arhat.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers Enso.

Categorie: De werkplaats Tags: Hanny Sprangers

Lees ook:

  1. Kunstzinnige duizendpoot Hanny Sprangers in Het Atelier

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom het Ware Zelf altijd te vroeg juicht
    • Het jaar 2023 – dag 255 – rouw
    • Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
    • Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo
    • Beeldgedicht – Schervenlicht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.