• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Kunstzinnige duizendpoot Hanny Sprangers in Het Atelier

5 september 2014 door de redactie

Ga niet waar misschien een pad is.
Ga daarentegen waar geen pad is
en laat een spoor achter.

Walt Whitman

Beeldend kunstenaar Hanny Sprangers studeerde in 1983 af aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch, richting vrij schilderen. Daarna reisde zij in Kreta en Zuid-Amerika. Geïnspireerd door deze reizen maakte en exposeerde zij schilderijen en collages.

Hanny Sprangers in atelier
Hanny Sprangers in atelier

In 1989 haalde zij haar diploma als creatief therapeute beeldend aan de Kopse Hof te Nijmegen, waarna zij ging werken in de gezondheidszorg en in het speciaal onderwijs.  In 2007 studeerde Hanny Sprangers als 1e graads docente beeldende kunst en vormgeving cum laude af aan Fontys Academie voor Beeldende Vorming en werkte daarna als docente culturele kunstzinnige vorming in het VMBO-onderwijs.

Kunst in de zorg heeft de interesse van Schalken en zij schoolde zich onlangs bij met een training mindfulness en een post HBO-cursus mindfulness en beeldende therapie. Zij geeft cursussen ‘Zen Zien tekenen/schilderen’ ,  ‘Gedichten Schilderen’, ‘ Vrij Schilderen’. voor ‘De Stijl’ en ‘Trefpunt Oost, het creatief atelier van de Reinier van Arkelgroep voor mensen met een psychische beperking.

Meditatieve Kunst

Hanny Sprangers: ‘Ruim twintig jaar heb ik kennis genomen en de praktijk beoefend van het Tibetaans boeddhisme, Zen, Advaita Vedanta en mindfulness, deze invloed is te zien in mijn meditatief en figuratief werk.

In het boeddhistisch centrum Maitreya in Emst heb ik de zomercursus ‘Lam Rim’ gevolgd onder leiding van de Tibetaanse geshe Sonam Gyaltsen, daar heb ik kennis genomen van de boeddhistische Leer.  Ook heb ik een cursus thangka tekenen gevolgd bij de befaamde Andy Weber.  Vanuit deze inspiratie is dit werkstuk ontstaan. De Arhat – volgelingen van Boeddha die in hun menselijk bestaan de staat van verlichting hebben bereikt. Door een lange weg van meditatie en goed handelen hebben zij elk verlangen, elke passie overwonnen, en de totale onthechting en perfectie bereikt. Daardoor zijn ze onsterfelijk geworden. Ze zijn ontsnapt aan de eeuwige kringloop van geboren worden en sterven en verkeren in het nirvana, de gelukzalige toestand van volkomen zielenrust.

Arhat.
Arhat.

In het midden in het hart van de Arhat, bevindt zich een foto van de kosmos. Het hart wordt doorboord door vier boomstammen die een kruis vormen. Dit staat voor het lijden van de mens.  Door het lijden van de mens wordt hij/zij gedwongen tot meditatie, het naar binnen gaan in het grote niets, de kosmos.  Alleen dan kan verlichting bereikt worden, het oplossen in het grote niets.’

Het werkstuk is genaaid op een stoffen ondergrond en op een persoonlijke wijze ingelijst, zo krijgt dit werkstuk de uitstraling van een authentieke Tibetaanse thangka. Een thangka, is een geschilderd of geborduurd Tibetaans boeddhistische bannier, die oorspronkelijk in een klooster of boven een familiealtaar werd gehangen en tijdens ceremoniële processies werd gedragen door monniken en opgerold kon worden om mee te nemen op reizen en als onderwijsmateriaal diende.

In 2010 ben ik mij gaan verdiepen in model en portrettekenen. Hieruit is een geheel nieuwe stijl ontstaan.

Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.

Ik maak foto’s van mijn dochters en bewerk deze foto’s met photoshop. Vervolgens druk ik deze foto’s af op zeer dun rijstepapier en plak ze op canvas of linnen. Dan komen er verschillende lagen zijdevloeipapier overheen en soms verwerk ik er ook stukken textiel in die gebruikt of gedragen zijn door mijzelf,  mijn moeder of grootmoeder. Zo verweef ik  mijn werk met draden die de vrouwelijke lijn van het verleden met het heden verbinden.

Ik vind het belangrijk om mijn schilderijen intens te bewerken met diverse technieken. Ik tast de oppervlakte van het doek af, ik schuur het, ik breng nieuwe patronen aan, beplak het met zijdevloei, textiel, rol er verflagen op en ik schuur het daarna weer af. Dit proces wordt vele malen herhaald, net zolang totdat er een vrouwelijke verschijning opdoemt uit de diverse tussenlagen, een verschijning die mij raakt, die mij haar geschiedenis vertelt.  Zo is de serie ‘Moderne Madonna’s’ tot stand gekomen.’

Hanny Sprangers noemt dat een fysiek en mentaal diepgaand proces, zij werkt veelal in stilte, maanden achtereen aan één schilderij.

Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.

Sprangers: ‘Tijdens het werk merk ik steeds meer op, dat het schilderen steeds meer een aandachtig luisteren wordt, en dat mijn houding open en ontvankelijk is, bereid om grote risico’s te nemen, bereid om te falen, en fouten te maken, bereid om het proces volkomen te laten mislukken, pas dan ontstaan er openingen, nieuwe paden die verkend kunnen worden, nieuwe ontdekkingen in vorm, kleur en beweging.  Vol bewondering kijk ik toe. Het is een authentiek proces, het voelt ook als steeds weer opnieuw beginnen.  Verstilling roept het werk op, contemplatie, steeds weer daal ik af naar mijn innerlijke bron.’

Sumi-e

Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.

In 2013 volgde de beeldend kunstenaar een aantal workshops Sumi-e bij verschillende leraren en beoefent sindsdien model, bamboe, kalligrafie en de Enso.  Sumi-e betekent letterlijk  ‘zwarte inktschildering’  het is een oude oosterse kunstvorm waarbij met weinig penseelstreken zoveel mogelijk wordt uitgedrukt. Deze kunst komt oorspronkelijk uit China en werd halverwege de dertiende eeuw door zenmeesters naar Japan gebracht.

Sprangers: ‘Het is een meditatieve vorm van schilderen, het vergt eerst veel oefening en dan een volkomen loslaten.’

Momenteel is Hanny bezig met de serie  ‘Penelope’  de vrouw van Odysseus uit de Griekse mythologie.  Hierin beeldt zij Penelope uit, die wacht op de terugkeer van Odysseus, in gepeins verzonken, bezig aan haar weefgetouw, aan het borduren.

De kunstenaar: ‘Tijdens het werkproces komen teksten in mij naar boven, die ik bewerk tot gedichten. In het drieluik  ‘Madonna negra, schaduwkind’,  ben ik bladpatronen aan het borduren, om de scheppende en de ontvangende kwaliteiten van de vrouw te benadrukken door middel van het maken van duizenden steekjes met naald en draad, als eerbetoon aan het geduld, de levenswijsheid en de aangeboren creativiteit van vrouwen. Ook is het borduren in mijn werk een blijk van dank aan alle mooie oude handwerktechnieken, die onze voorouders ons hebben nagelaten, en die mij inspireren tot creatief hergebruik. Mijn laatste werkstuk is ‘De Borduurster’ het vierde werkstuk uit de serie ‘Penelope’. Op dit moment ben ik bezig aan het vijfde werkstuk uit de serie ‘Penelope’ het wordt een groot drieluik.’

Meer over het werk van Hanny Sprangers op hannysprangers.nl

Hanny Sprangers SAm
Hanny Sprangers SAm
Hanny Sprangers de-borduurster.
Hanny Sprangers de-borduurster.
Hanny Sprangers in atelier
Hanny Sprangers in atelier
madonna_-hemelsblauw
madonna_-hemelsblauw
Hanny Sprangers microkosmos-macrokosmos.
Hanny Sprangers microkosmos-macrokosmos.
Hanny Sprangers alicatadomozaiek.
Hanny Sprangers alicatadomozaiek.
Hanny Sprangers KAT_SAM.
Hanny Sprangers KAT_SAM.
Hanny Sprangers SAM
Hanny Sprangers SAM
Hanny Sprangers SAM_3932_480-bewerkt-1-172x172
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Ode aan Tibet en vrijheid van religie. Windhorse betekent een op een papiertje geschreven gebed, dat vanaf een berg aan de wind wordt meegegeven, van oorsprong een Tibetaanse traditie. Hanny schilderde vier paarden in de vier kleuren van de vier windrichtingen, verbonden met een wiel, symbool voor het tijdloze. Het schilderij heeft een omlijsting van groen beschilderd fluweel, met daaromheen een handgemaakte lijstdecoratie.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Boeddha in hout, gemaakt naar aanleiding van de film Kundun. De Boeddha in het werkstuk is uit een blok lindehout gesneden.
Arhat.
Arhat.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers bamboe-miniatuur.
Hanny Sprangers SAM_4878_d
Hanny Sprangers Enso.
Hanny Sprangers Enso.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De werkplaats Tags: Hanny Sprangers

Lees ook:

Geen gerelateerde bijdragen.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • 26 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Woordenboek niet-weten: de lege mens
  • De virtuele denkster 301
  • Dick – vertrouwen (1)
  • Limerick van Goff
  • Refreshing Earth of the Heart – Bun cha: Vietnamese maaltijdsalade met pittige tofublokjes

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens