De ware aard van de geest is als een sterk reflecterende spiegel, met als eigenschappen kristallen helderheid en zuiverheid. Al onze gedachten, emoties, impulsen, gevoelens, sensaties, enzovoort, zijn als de reflecties in die spiegel. Oorspronkelijk gewaarzijn, de toestand van onmiddellijke aanwezigheid, is als het vermogen van deze spiegel dat te reflecteren wat er voor wordt geplaatst – of het nu goed of slecht, zuiver of onzuiver, mooi of lelijk is. Zoals deze reflecties de aard van de spiegel op geen enkele wijze veranderen of bepalen, zo veranderen of bepalen onsamenhangende en discursieve gedachten die in de geest opkomen, op geen enkele manier de ware aard van de geest. Wanneer we verenigd zijn met de kennis van dit oorspronkelijk gewaarzijn, leven we in de toestand van de ware aard van de spiegel. Missen we dit gewaarzijn en zijn we onwetend, dan leven we in de toestand van de reflecties en denken we dat wat er er ook voor ons bewustzijn oprijst, werkelijk en wezenlijk is.
Arjan Schrier zegt
Hallo,
Helaas kan ik de auteurs enthousiasme voor de geest/spiegel niet onverkort onderschrijven. Als die geest nou de hele tijd zo oorspronkelijk zou doen zou het nog wel te velen zijn. Maar zo doet ie niet.
In het oorspronkelijke boeddhisme wordt niet een spiegel maar de vergelijking van het wateropervlak in een kom gebruikt. Wind, koken, met mos overgroeien, modderigheid en kleurstoffen in het water vertekenen het spiegelbeeld.Zo ook (in de gegeven volgorde) onrust, woede, letargie, twijfel en zinnelijk verlangen. http://wisdomthroughmindfulness.blogspot.nl/2012/12/the-five-hindrances-bowl-of-water-mind.html
De geest gedraagt zich dus redelijk onhandelbaar. Maar hij is gelukkig wel te trainen. En als dit gevaarlijke ding waarin zelfs moordlust en waanbeelden kunnen opkomen eindelijk getemd is zal ie niet gemist worden bij de dood, en daarmee geen aanleiding geven tot een hernieuwde bestaansvorm.
Uit het geest-hoofdstuk van de Dhammapada nog een paar matige recenties over de geest: Deze teksten zijn zo goed als zeker uitgesproken door de Boeddha en in de mondelinge traditie doorgegeven.
http://www.suttas.net/suttas/khuddaka-nikaya/dhammapada/03-cittavagga.php
Al met al genoeg redenen om het koppie koel te houden.