• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zingeving of zinkrijging

Zingeving of zinkrijging

2 juli 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De laatste tijd heb ik weer eens het een en ander over zingeving gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk bijna altijd over zinkrijging ging.  Wat is er aan de hand? Dit: veel mensen denken dat de zin ergens van – van wat ook – van buiten hen aangereikt of tenminste binnen hun bereik gebracht dient te worden. En met de zin bedoel ik: het antwoord op de eeuwige vraag ‘waartoe’?  Waartoe dient dit? Waartoe dient dat? Waartoe ben ik op aarde? Wat is de reden dat ik hier op aarde ben? Doet wat ik doe of laat er eigenlijk wel toe? En vervolgens gaat een of andere wijze neus uit de doeken doen waartoe dit dient en dat en waartoe je hier op aarde bent en dat alles wat je doet of laat er pas echt toe doet wanneer je … en dan komt er een soort aap uit de mouw.

Zeer onderhoudend allemaal, en ook allemaal nonsens. Vind ik. Dat laatste zeg ik er met klem bij, en daar voeg ik graag de uitnodiging bij om het gloeiend oneens met mij te zijn. Graag zelfs.

Volgens mij heeft niets een van buiten jezelf komende zin. Op vragen als ‘waartoe doe of laat ik dit of dat; waartoe ben ik op aarde en doet wat ik …”  enzovoorts, is slechts één antwoord mogelijk. Dat antwoord luidt: Nada! Je mag ook nakkes zeggen, of wat anders. Het betekent niks.  Wat je doet of laat heeft géén zin van buitenaf. Dat wil zeggen: er is geen ingebakken reden, geen enkele op zichzelf staande betekenis, geen automatisch antwoord op de vraag ‘waartoe’. Als je ergens een betekenis aan wil geven, een reden voor, een waartoe … dan ben jij de enige die daarin kan voorzien. Geef jij geen reden op? Weet jij zelf niet met welk doel – hoe futiel ook – jij iets doet of laat? Dan is wat jij doet of laat zinloos. Voor jou in ieder geval.

Wat ik nu ga zeggen is link, in de betekenis van risicovol (omdat de kans bestaat dat het anders wordt opgevat dan ik het bedoel): het in de tweede wereldoorlog vermoorden van miljoenen mensen door de nazi’s is volstrekt zinloos wanneer je het beschouwd vanuit een ‘leeg’ standpunt. Het krijgt voor jou pas zin wanneer jij daar betekenis aan geeft. Ik hoop dat je het een negatieve betekenis geeft, in de trant van: zoiets hoort een mens niet te doen. Maar desalniettemin: jij geeft er een betekenis aan. Voor jezelf. Niemand kan dat voor je doen. Denk hier maar eens over na.

Zingeving is in de eerste en laatste plaats (dus de enige plaats) iets dat van binnen naar buiten gaat. Je geeft iets betekenis. Je hecht ergens ‘zin’ aan. Dat kan een betekenis zijn die je eerst door een ander aangereikt hebt gekregen. Van je ouders bijvoorbeeld. Of door een docent op school, een dominee in een kerk, een vriend(in), een kennis, een wildvreemde… Je kunt de zin of betekenis van iedereen aangereikt krijgen. Te kust en te keur. Het is en blijft voor jou echter zinkrijging, tot het moment waarop jij het aangereikte internaliseert (je eigen maakt, verwerkt) en zelf weer aan iets wat jij doet of laat hecht (geeft, naar buiten brengt als iets van jou). Doorgeven is ook iets doen.

Wanneer je iets doorgeeft wat eigenlijk niet van jou is, is het min of meer ‘loos’. Zoals beukennootjes ‘loos’ kunnen zijn: leeg vanbinnen. Het ziet eruit als iets vruchtbaars, het lijkt heel wat, maar het is nada, nakkes, niks. Dat bedoel ik met die aap die uit de mouw komt *eerste alinea). Die aap is de betekenis, de zin, die iemand anders ergens aan heeft gehecht maar die verworden is tot een verpakking… een lege huls. Het kan niets meer voortbrengen. Wat ik maar wil zeggen is: als je zoekt naar zingeving, zul je zelf alles wat je ooit aan ‘zin’ en betekenis gekregen hebt in jezelf moeten verwerken. En pas dan, als je het hebt verwerkt, kun je het zelf weer geven als iets dat misschien, iets voortbrengt. Anders is het ‘loos’.

Afbeelding Ardan, mijmeren over het bestaan.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: aap uit de mouw, betekenis, lege huls, nada, voortbrengen, zingeving

Lees ook:

  1. Moderniteit en metafysica
  2. Dharmapelgrim – Zoeken naar zin is zinloos
  3. Moderniteit en metafysica
  4. Dan maak je maar zin…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • 7 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 8 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • 14 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 15 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 183 – redding
    • Compassie in Actie – Lies van Veghel 90 jaar op 6 juli 2025
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Wakker Dier – 74 procent van de koeien krijgt geen schaduw
    • Guy – dhammazaadjes – Kennis versus wijsheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.