• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Menno – het zwaard van Manjoesri

Menno – het zwaard van Manjoesri

31 maart 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. De eerste kinderjaren slaan we nu even over, hoewel ook deze jaren in het na-oorlogse Duitsland (moffenjong!) van invloed zijn geweest op zijn ontwikkeling. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 13 jaar.

Het zwaard van Manjoesri

“Ik zal je over Manjoesri en zijn zwaard vertellen”. zegt mevrouw Musegaas minzaam. “Weet jij wie Manjoesri is?”

Menno schudt het hoofd.

“Geeft niet, geeft niet. Ik denk dat jouw pappa en mamma hem ook niet kennen. Ik denk bovendien dat je alles wat ik je nu ga vertellen zult vergeten, maar dat het desondanks ergens diep in jou toch zal landen, als een zaadje dat jaren nodig heeft om uit te komen. Daarna zal het langzaam groeien, zonder dat iemand er iets van ziet of merkt. Jij zelf ook niet. En dan op een dag, wanneer je zelf zo oud bent als ik nu – of zelfs ouder – zal het ineens aan de oppervlakte komen en tot bloei komen. Dus luister goed jongen, luister goed, want het is belangrijk.”

Mevrouw Musegaas sluit haar ogen en laat een lange stilte vallen. Menno begint zich net af te vragen of ze in slaap is gevallen, wanneer ze begint:

“Manjoesri werd lang geleden ergens in India geboren, in een voorname familie. Dat zegt men. Sommigen zeggen ook dat Manjoesri een knappe man was en dat hij een vrouw had die Saraswati heette. Anderen beweren dat hij een rondzwervende monnik was. Niemand die het weet. Wat is waar, en wat niet? Doordat niemand het precies weet, bestaan er allerlei verhalen over Manjoesri en zijn zwaard, En er bestaan allerlei beeldjes en afbeeldingen van hem…”

“O, ik heb er nooit eentje gezien.” laat Menno zich ontsnappen.

“In het oosten, aan de andere kant van de wereld,” licht mevrouw Musegaas toe. “Hier in Nederland ben ik er eerlijk gezegd ook nog nooit eentje tegengekomen. Hier hebben ze heel andere figuren…”

“Hangt Mansoeri ook aan een kruis?”

“Nee. Maar je kunt een beeld van hem of een schilderij waar hij op staat gemakkelijk herkennen: hij zit meestal op een leeuw of een leeuwenhuid, en in zijn rechterhand houdt hij een heel belangrijk, vlammend zwaard.”

“Zoals Excalibur en het Zingende Zwaard?” Menno moet onwillekeurig denken aan het beroemde zwaard dat koning Arthur ooit uit een steen trok en het zwaard dat Prins Vaillant hanteerde om vijanden een kopje kleiner te maken.

“Nee, die zwaarden zagen er anders uit en dienden een heel ander doel. Het waren zwaarden waarmee tegenstanders elkaar te lijf gaan. Mensen van vlees en bloed.”

“Of een draak.”

“Of een draak,” beaamt mevrouw Musegaas. “Met zwaarden als Excalibur vecht je op een slagveld. Met het zwaard van Manjoesri scheid je zin van onzin.”

Aan het gezicht van Menno valt af te lezen dat hij het een mal verhaal vindt. Wat heb je nou aan zwaard waarmee je zin en onzin kunt scheiden en verder niks? Dat is natuurlijk op zichzelf al onzin. Zwaarden zijn er om mee te vechten. Dat weet iedereen.

“Je leest te veel ridderverhalen.” lacht mevrouw Musegaas. Ze zoekt in een dik boek naar een tekening van Manjoesri. Ze laat Menno een blauw-witte tekening zien van een man op een woeste leeuw. Om de nek van de man hangt een rij tijgertanden aan een snoer. Het vlammende zwaard lijkt in de ogen van Menno meer op een knots dan op Excalibur of het Zingende zwaard.

“Die knots aan het eind zijn vlammen.”

Menno kijkt nog eens en gelooft het daarna wel. Vlammen. Manjoesri heeft dus een brandend zwaard waarmee hij zin en onzin van elkaar scheidt.

“En die kring om zijn hoofd?”

“Zoiets zie je ook op tekeningen van heiligen in het Christendom. Zoiets heet een aureool of stralenkrans. Er zijn nog andere woorden voor, maar daar kom ik nu even niet op. Zo’n krans symboliseert dat de persoon heel erg bijzonder is.”

Menno krijgt het gevoel dat hij privéles krijgt. Volgens mevrouw Musegaas is alles symbolisch en heeft Manjoesri misschien niet eens echt geleefd. En áls hij toch geleefd heeft, was het vast een heel gewoon mens die een scherp inzicht ontwikkelde. Zijn zwaard bestond in de binnenkant uit zacht staal dat liefde heet, en aan de buitenkant uit hard staal dat standvastigheid heet. Manjoesri bracht liefde en standvastigheid samen en vervolgens heeft hij er vast en zeker van alles mee gedaan dat staat voor ‘verhitten’ en ‘klappen krijgen’ ofwel hameren. En alles wat hij in zijn leven meemaakte heeft zijn inzicht, dat zwaard dus, vlijmscherp gemaakt. Daardoor was hij op den duur in staat om als geen ander zin en onzin van elkaar te onderscheiden, waarheid van leugen, domme kennis van wijsheid en dat waar alles om draait van alles dat ronddraait. De mensen hebben van dit gegeven verhalen gemaakt, en ze hebben Manjoesri langzaam maar zeker vergoddelijkt. Hij zou daar zelf met zijn zwaard van inzicht natuurlijk korte metten mee hebben gemaakt.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: christendom, Excalibur, koning Arthur, Manjoesri, Menno, Prins Vaillant

Lees ook:

  1. Paul Boersma – Meditatie en pijn
  2. Wester boeddhisme (3 en slot)
  3. Taigu – Christenboeddhisme wordt ondergewaardeerd
  4. Menno – sterven (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.