• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De indrukwekkende tempelgrotten van Ajanta, India

De indrukwekkende tempelgrotten van Ajanta, India

24 september 2012 door de redactie

De voorgaande dagen plaatste het BD een serie verhalen over zogenoemde boeddhistische grottempels in China. Mogelijk nog wel indrukwekkender van schoonheid en betekenis zijn de Maharashtra bergtempels in Ajanta (India). In negenentwintig, in de berg uitgehakte monumentale grotten, waarvan sommige al uit de tweede eeuw voor Christus dateren, is een rijkdom aan objecten uit de theravada- en mahayanatraditie te zien. Enkele van die objecten behoren tot de grootste meesterwerken in de geschiedenis van boeddhistische kunst in India.

De Ajanta zalen werden uitgehouwen in een hoefijzervormige rots langs de Waghora rivier. Ze werden door boeddhistische monniken gebruikt als gebedsruimten (chaitya grihas) en kloosters (viharas) tot ze na ongeveer negen eeuwen abrupt werden verlaten. Ze raakten in de vergetelheid tot ze in 1819 werden ontdekt.

De grotten verkeren nog in de originele staat. In de oudheid was elke zaal bereikbaar vanaf de rivieroever. Nu worden bezoekers via een terrasvormig pad naar de eerste grot geleid. Vandaar, van oost naar west, kunnen alle zalen worden doorlopen. Hoewel groots van opzet maakt de ligging van de tempels, in een serene omgeving, duidelijk waarom de monniken juist voor deze plek kozen om het meesterwerk te maken en er te wonen.

In de grotten zijn vele meesterwerken van boeddhistische kunst bewaard gebleven. Geheel in de geest van de theravadatraditie wordt de beeltenis van de Boeddha weergegeven in voetstappen of een troon. De grotten met objecten uit de mahayanatraditie zijn voorzien van kleurrijke muurschilderingen en enorme beelden die het leven van de Boeddha en verschillende bodhisattva ’s moeten verbeelden. In de grotten zijn ook scènes uit het toenmalige dagelijkse leven te zien.

In grot zesentwintig is een gebedshal uit de mahayanatraditie te zien. Het hoogtepunt is een groot beeld, de liggende historische Boeddha voorstellend op het moment van zijn overlijden. Rond hem rouwen zijn volgelingen over zijn heengaan. Hemelse wezens verheugen zich op de overgang van de Boeddha. In de grot is ook een stoepa te zien met een afbeelding van de Boeddha.

In grot zeventien is een mahayanaklooster ingericht met vele, goed bewaarde muurschilderingen. De afbeeldingen van maagden en hemelse muzikanten zijn op het plafond aangebracht, en Boeddha’s, hemelse wachters, godinnen, lotusblaadjes en andere werken sieren de deuropening.

Het deelvenster boven de deuropening toont de beeltenis van de zeven Manushi Boeddha’s  (Boeddha’s in menselijke vorm) die samen met Maitreya, de toekomstige Boeddha onder de bodhiboom zitten.

In het complex wordt uitermate veel aandacht besteed aan de theravadatraditie. In grot nummer tien is een gebedsruimte te zien die als de oudste tempelgrot in dit complex wordt beschouwd, daterend uit de tweede eeuw voor Christus. Grot negen herbergt een van de vroegste gebedshallen, met boogramen die een zacht licht verspreiden. In de grot staat een grote stoepa.

Grot één is mogelijk wel de meest indrukwekkende van alle grotten van Ajanta. Elke centimeter van de wanden en het plafond is beschilderd, hoewel de kwaliteit van het werk door de eeuwen heen erg te lijden heeft gehad van het klimaat. De deuropening van het voorportaal wordt geflankeerd door muurschilderingen van twee grote bodhisattva ‘s. Aan de rechterkant is Avalokitesvara, de belangrijkste bodhisattva in het mahayana boeddhisme te zien. Links is de bodhisattva Padmapani te zien.

Categorie: Boeddhisme Tags: India, printbatch2

Lees ook:

  1. ‘Dalai Lama verdient Bharat Ratna’
  2. Bodhiboom, oud maar gezond
  3. Boeddhistische nonnen ontvangen geshemagraad
  4. Justitie India overweegt vervolging Amerikaanse schoenenfabrikant

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul duckaert zegt

    24 september 2012 om 12:03

    het blijft wonderbaarlijk,,,,,,,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.