• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Meditatie als belichaming (2): De witte wijsheid van ruimte-zijn

Meditatie als belichaming (2): De witte wijsheid van ruimte-zijn

7 maart 2015 door Tom Hannes

Tom Hannes is sinds 1996 intensief beoefenaar van het boeddhisme. Hij studeerde onder vipassanaleraar Goenka en onder de zenleraren Roland Rech (die hem tot zenmonnik wijdde) en Frank Dewaele. Hij was lange tijd verantwoordelijke van een traditioneel zencentrum in Antwerpen.

Vandaag woont hij met zijn familie in Antwerpen en werkt als therapeut en coach, schrijver en theatermaker. Tom schrijft een blogreeks van zes over belichamingsmeditatie aan de hand van de vijf Boeddhafamilies. Vandaag in het Boeddhistisch Dagblad deel twee: De wijsheid van ruimte-zijn.

De eerste wijsheid die we in onze belichamingspraktijk onderzochten, is de wijsheid van ruimte-zijn. In de klassieke mythische iconografie wordt die verbonden met de witte Boeddha Vairochana. Ik zal eerst de meditatie-oefening beschrijven, zoals we ze in Bodaishin beoefend en besproken hebben op 24 februari 2015. Nadien ga ik heel kort in op de wijsheid en de iconografie.

De oefening

  1. Ga zitten

We beginnen zoals altijd. Ga zitten in een rechte houding. Richt je aandacht op het rechten van je rug en het ontspannen van alles wat kan ontspannen. Je lichaam hangt aan je ruggengraat zoals kleren aan een kapstok. Corrigeer je houding waar nodig, tot je een manier van zitten hebt gevonden die comfortabel, ruim en waardig aanvoelt. Vermijd reactief te bewegen. Beweeg enkel als je merkt dat je houding wat ingezakt is (recht je je rug dan rustig) of als je merkt dat er onnodige spanningen in je lichaam zijn (schouders, wenkbrauwen, geforceerde ademhaling… ontsnap ze dan gewoonweg. Je hoeft er geen strekoefening van te maken). Breng telkens als je afgeleid bent je aandacht terug naar je houding. Neem hiervoor de tijd.

  1. Word je afleidingen gewaar als verschijnselen in de ruimte

Na een tijdje kun je je afleidingen gebruiken voor een volgende stap. Zodra je merkt dat je aandacht door iets anders gevraagd wordt, word je je daar kort gewaar van. Het kan eender wat zijn: een kriebel in je haarlijn, de vochtigheid van je tong, de druk van je achterwerk op je zitkussen, een vaag gevoel in je onderbuik, een felheid in de borst, een gedachte, een emotie, een geluid, een warmtegevoel, de buitentemperatuur op je gezicht of handen, een slapend been, licht, een vorm (als je met halfopen ogen mediteert)… Eender wat. Wat in deze meditatie van belang is, is dat je de verschijnselen er laat zijn. En dat je in de eerste plaats gewaar bent waar je ze opmerkt. Waar in de ruimte in of rond je lichaam duiken die verschijnselen op?

Kom nadien terug naar de aandacht voor je zithouding. Zodra iets anders je aandacht trekt, plaats je dat opnieuw in de ruimte. Dit kun je eindeloos opnieuw herhalen. Neem ook hiervoor rustig de tijd. Je hoeft niets te kiezen. Als er veel opduikt, is er veel. Als er weinig is, is er weinig. Als het fijn is, is het fijn. Als het onaangenaam is, is het onaangenaam. Als het oninteressant is, is het oninteressant. Maakt niet uit. Waar is het? Laat het landschap van je gewaarzijn zich vanzelf ontvouwen.

  1. Zit als ruimte

Als je in contact staat met het besef te leven in een 3D-ruimte van gewaarzijn, kun je experimenteren met de derde stap. In plaats van je focus te leggen op de verschijnselen die opduiken, richt je je aandacht eerder op de ruimte waarin al die verschijnselen zich voordoen. Die ruimte van je gewaarzijn bevat zowel je innerlijke ruimte als de ruimte om je heen. In het veld van opduikende verschijnselen is er geen harde grens tussen je innerlijke en uitwendige ruimte. Blijf je aandacht daarop richten.

Terwijl je binnen-buitengrens zijn relativiteit toont, kun je (stilaan of plots) het gevoel krijgen dat je die ruimte bent. Er is geen mediterende beoefenaar meer die in de ruimte zit, er is alleen nog ruimte en besef daarvan. Dat kan een bijzonder aangename ervaring zijn. Het kan ook een tikkeltje beangstigend zijn. Of je kunt dat gevoel opwekken door jezelf uit te nodigen om te ‘zitten als ruimte’. Zit als ruimte.

Laat het een experiment zijn. Dat wil zeggen: probeer het uit en zie wat het concreet met je doet. Als je merkt dat je ingewikkelde gedachten of emoties begint te kweken, kom dan opnieuw terug naar je houding (stap 1) en de verschijnselen die in en om je heen opduiken (stap 2). Tot je weer bij je rustige ‘zinnen’ bent en opnieuw je aandacht kunt richten op de ruimte in en rond je – en ermee samenvallen (stap 3). En neem ook hiervoor ruimschoots de tijd.

De witte wijsheid van ruimte-zijn

In het dagelijkse leven zijn we sterk geneigd om ons te identificeren met verschijnselen die in ons opduiken. Vooral gedachten en emoties zijn daar erg overtuigend in. Dat maakt ons leven onnodig klein en benauwend. We veroordelen onszelf tot een bestaan als gefrustreerde wezentje dat in te kleine kooitje leeft. Dat we die kleine kooitjes tot overmaat van ramp ook nog eens ons eigen ‘ik’ noemen, maakt de situatie er niet gemakkelijker op. Het maakt ons bijzonder vatbaarder voor ongelukkige reacties op wat ons overkomt. Zodat we onze wereld – waarin het sowieso niet zo eenvoudig is om een aangenaam en gelukkig en wijs leven te leiden – nog maar eens onnodig gecompliceerder maken.

Maar we kunnen ervaren dat onze levensruimte zoveel groter dan we durven te vermoeden. Dat kunnen we doen als we ophouden ons met onze als we ons verschijnselen te identificeren. Want we zijn niet alleen onze gedachten. En we zijn niet alleen onze emoties. We zijn net zo goed de ruimte tussen al die verschijnselen. De ruimte waarin alle verschijnselen plaats krijgen. Er gebeurt iets met ons als we ons bij wijze van oefening identificeren met die ruimte eerder dan met de verschijnselen erin. In zekere zin is dat wat we doen in de oefening zitten als ruimte. Hoe meer we deze oefening doen, des te vertrouwder we worden met de grenzeloze ruimte van gewaarzijn waarin we onophoudelijk leven. Des te makkelijker het ook wordt om dat vertrouwen weer kunnen oproepen in de loop van onze complexe dagelijkse bezigheden. Zodra we dat besef kunnen oproepen, kunnen we ook daar leren te denken, spreken, handelen als ruimte. Een bijzondere ervaring is dat. Leven als ruimte is iets heel anders dan leven als ding, als ik, als gedachte of emotie.

In de klassieke iconografie wordt deze ervaring gelinkt aan de mythische witte Boeddha Vairochana. In de mandala van de vijf Boeddhafamilies staat hij in het midden. De vier andere Boeddha staan in de vier windstreken rond hem opgesteld, elk met hun eigen kleur: geel, rood, blauw en groen. Zoals wit licht kan uiteenvallen in een regenboog. De witte Vairochana wordt vaak ook de kosmische Boeddha genoemd: Boeddha als principe waarop de hele realiteit gebaseerd is.

Hoewel zitten-als-Vairochana je meditatiepraktijk kan vullen met grootsheid en onmetelijkheid, er zit echter ook een valkuil in. Het wit is niet alleen verruimend en verhelderend, het kan net zo goed verblinden. Een belangrijke verblinding die kan opduiken in zitten-als-Vairochana of zitten-als-ruimte is dat je denkt dat dit soort van non dualistische ervaring de essentie is. Dat je oog in oog staat met een moeiteloos spiritueel pad waarin sowieso alles goed is. Dat zou je witte-Boeddha-neurose kunnen noemen. De weidse ruimte van ons gewaarzijn wordt dan een zoveelste klein hokje van zelfgenoegzaamheid en isolement. Het kan best aangenaam aanvoelen voor wie erin verwijlt, maar veel leed wordt er niet mee opgelost. En erg fijn gezelschap zijn wit-neuroten doorgaans ook niet voor hun omgeving.

 

Daarom is het goed om niet alleen deze witte Boeddha te beoefenen, maar ook voldoende tijd te besteden aan de vier andere kleuren. Zeker aangezien we in onze tijd zo sterk geneigd zijn om ons te beperken tot één essentie, lijkt het me zelfs beter om Vairochana, of de wijsheid van ruimte-zijn, niet te zien als een centraal gegeven, als een fundament, maar simpelweg als één van de vijf aspecten van een volwaardig ontwaakte verhouding met ons bestaan. Maar wel een goeie om mee te beginnen. Op je meditatiekussen én in je dagelijkse leven.

Deze tekst verscheen eerder op de site van Bodaishin, centrum voor hedendaags boeddhisme Antwerpen

Categorie: Boeddhisme, Geluk Tags: Tom Hannes, Witte Boeddha

Lees ook:

  1. Boeken – wat kan ik leren van de Boeddha
  2. Meditatie als belichaming
  3. Meditatie als belichaming (6): Wijsheid van de Allesvolbrengende Actie
  4. Radio Klara – Paul van der Velde en Tom Hannes over bloeddorst & boeddhisme?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Tom Hannes

Tom Hannes is zenboeddhist, radiocolumnist, theatermaker- en performer, individueel en groepsbegeleider, en schrijver van de boeken 'Zen of het konijn in ons brein', 'Let's get mythical' en 'De vijf gezichten van angst'. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.