• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mamma, je hebt boosheid in je

Mamma, je hebt boosheid in je

12 juni 2024 door Peter Pijls

Boeddhisme in Venray signaleerde ik voor het eerst in een zijstraatje van de wijk Jeruzalem. Daar zag ik een groot betonnen boeddhabeeld voor een oud rijtjeshuis. De Boeddha was dik en glimlachte. Ik schatte het gewicht van het beeld op minstens 200 kilo.

Een kennis in de buitenwijk Antoniusveld had tot voor kort een enig boeddhabeeldje boven haar voordeur staan. Met haar voerde ik een boeiend gesprek over de manier waarop ze in het dagelijks leven invulling geeft aan haar boeddhisme. Ik ben vergeten wat ze zei. Ik weet trouwens ook niet meer heel goed wat ik allemaal beweerde.

We hadden het voornamelijk over voormalige GGZ-cliënten zoals ik en veel van haar kennissen die zelfstandig leven en leuk doen tegen elkaar.  Misschien zijn dat betere boeddhisten dan de vrouw uit de buitenwijk en ik. Mogelijk hebben ze geen boeddhabeeld in huis.

Serieuze, om niet te zeggen echte boeddhisten, zijn in Venray cursusgewijs ook te vinden. Er is een Mindfullnesscentrum, geëxploiteerd door twee dames die zich in een persoonlijk blog scharen achter het formele boeddhisme. De Dharma, de Sangha, enzovoorts. Recht in de leer, kortom.

Henk Barendregt, als emeritus-hoogleraar wiskunde en algoritmes verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gaf een lezing aan het eerdergenoemde Mindfullnesscentrum Venray. Daarover liet hij zich interviewen door een boeddhistische tekstschrijfster met weinig kritische distantie.

Henk mediteerde, zegt hij, in 1972 in Silicon Valley met Steve Jobs die op de professor een introverte, stille indruk maakte.

Barendregt heeft een vriend die meditatielessen geeft aan kinderen. Dat vindt hij mooi. De kinderen moeten tegen betaling net doen alsof ze een roerloze kikker zijn. Daar worden ze volgens de Nijmeegse hoogleraar rustig van.

Eén van de kinderen was zo een gevorderd boeddhistje geworden. Volgens de computergeleerde had het kind thuis tegen zijn ontploffende moeder gezegd: “Mamma, je hebt boosheid in je.”

Het Tibetaanse boeddhisme in Venray wordt vertegenwoordigd door Toet. Ze woont in Italië. Een lama van Aziatische komaf biedt Toet en andere volgelingen daar onderdak in zijn campus. Toet is op Facebook bereikbaar. Ook zij geeft lezingen in Nederland.

Tenslotte is er een goed gevulde Venrayse webwinkel met producten in de sfeer van etherische oliën en sjamanistische trommels. Bezoek aan huis van de verkopers wordt niet op prijs gesteld. Bestelde producten worden door het stel de volgende dag met plezier thuis bezorgd, maar alleen in de regio Venray.

Tenslotte, in andere buitenwijken van Venray dan Antoniusveld zie ik opvallend vaak smaakvolle boeddhabeelden in goed verzorgde voortuintjes, bijvoorbeeld in Landweer. Varianten op de klassieke zentuin ontwaarde ik daar ook, net als in Veltum. Denk aan beton en grind en siergras uit het tuincentrum, maar de verwijzingen naar de bekende zentuinen van Kyoto zijn evident.

In de buitengebieden van Venray zag ik voor en bij huizen ornamenten, beeldjes van dieren en gebakken tegels die ik niet thuis kan brengen. Ze zeggen denk ik wel iets over de vrijgevochten mentaliteit van veel inwoners, ook in hun religieuze en spirituele beleving.

Sommige van die beeldjes passeer ik met enige huiver. De betekenis begrijp ik niet, de intenties en mentaliteit van hun eigenaren herken ik als herstelde bipolair en alcoholist met een GGZ-verleden maar al te goed

Categorie: Boeddhisme, Columns, Peter Pijls Tags: Henk Barendregt, kikker, Mindfullnesscentrum, Toet, Venray

Lees ook:

  1. Waarom Boeddha gekken en junks niet zo boeiend vond
  2. De eeuwige jonkojongen
  3. Peter – Dertien jaar mededogen in Venray
  4. Peter – Gringo

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528
    • Boeken – Op zoek naar de Zesde Zenvader
    • B’eter: Bao buns met aubergine
    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.