• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf

Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf

20 april 2024 door Ksaf Vandeputte

In De Volkskrant stond een tijd geleden deze uitspraak van de schrijfster Connie Palmen: ‘Eigenliefde slaat nergens op. Liefde is een emotie die naar buiten gaat, niet naar binnen. Het heeft geen zin om voor de spiegel “Ik hou van mij!” te roepen.’

Ik vind het een zeer interessante en sterk geformuleerde uitroep. Zeker in deze narcistische tijden. Het zou een boeddhistische opvatting kunnen zijn, zij het uit een oosters boeddhisme dat gebed is in een cultuur waarin men niet zoveel last heeft van een ego. In het Westen moeten we ons tenslotte vaak een leven lang losmaken van de immense invloed van opgroeien in een kerngezin en in een cultuur van ieder voor zich. Het is pijnlijk om als kind liefdeloos behandeld te worden, maar het kan even erg zijn om een ouder te hebben die je mordicus verstikt onder zijn of haar liefde. Daarom heb ik meteen de neiging om het omgekeerde te beweren als Connie Palmen: wie niet van zichzelf houdt, kan moeilijk van een ander houden. Sterker nog: wie van een ander houdt en niet van zichzelf, probeert waarschijnlijk via een omweg de liefde van die ander op te wekken.

Ook al hekelt Connie Palmen een al te egocentrische liefde en beschouwt ze liefde als een emotie die zich naar buiten richt, het blijft paradoxaal genoeg haar individuele kijk. Het is een beetje als met god: als die bestaat, bestaat hij overal, niet enkel in een volk, de natuur, een godsdienst. Ook in een kleine, beperkte, domme of als ‘zondig’ of ‘misdadig’ bestempelde mens. Liefde is overal en we kunnen ons er enkel bewust van zijn dat we er deel van uitmaken, of ons er niet bewust van zijn. Als we voor haar open staan, spreidt liefde haar vleugels net zo genadig over ons uit als over een plant, een dier, of over een andere mens die ‘beter’ is dan wij.

Waar ik Connie Palmen in volg, is dat het beter is voor onze wereld als ik mijn liefde deel dan dat ik haar voor mezelf hou. Als ik mijn liefde investeer in anderen, in een gemeenschappelijk doel, ben ik nobeler in de zin die Boeddha eraan gaf. Wie de vier Edele Waarheden inziet, is een nobel iemand, iemand die zichzelf heeft losgemaakt van egocentrisme. Of althans bezig is zichzelf te los te maken. Maar als ik mijn liefde niet kan delen ben ik daarom nog niet slecht of minderwaardig, dat zou een bijzonder liefdeloos oordeel zijn. Als ik mijn liefde niet kan delen ben ik gewoon een eenzame mens. Het is een vicieuze cirkel: een eenzame mens heeft het meestal moeilijk om van zichzelf te houden, wat vaak precies belet om ook van anderen te houden, hoezeer hij of zij het ook wil kunnen.

In het boeddhisme omschrijven we liefde als ‘liefdevolle vriendelijkheid.’ Het is liefde voor alles en iedereen, belangeloos, zonder vooroordeel en zonder voorbehoud. Een liefde die veel verder gaat dan onze typisch westerse, meestal romantische of sentimentele voorstelling. Om daartoe in staat te zijn, is een hele weg nodig. Boeddha noemde die weg de dhamma, het pad van wijsheid en mededogen. Toen Boeddha stierf zei hij tegen zijn volgelingen: ‘Wees een eiland voor jezelf, laat de dhamma je eiland zijn, de dhamma is je toevlucht en niets anders’.[1]

Over zo een zin las ik vroeger snel heen, het klonk als een schoolmeesterachtig gebod. Nu weet ik dat Boeddha met zo’n schijnbaar simpele uitspraak verschillende zaken tegelijk bedoelde, zaken die samen toch weer maar die ene waarheid uitdrukken. Eerst en vooral wat hij heel zijn leven herhaalde, dat je de waarheid niet bij hem moest zoeken maar in de dhamma. De dhamma is zelf niets anders dan de waarheid, en de waarheid is niets anders dan de feitelijke realiteit. ‘Je toevlucht zoeken’ is ook een schijnbaar simpele uitspraak. Toevlucht zoek je in iets dat je vertrouwt, en als kritische westerling heb ik nu eenmaal geleerd om niets zomaar te vertrouwen.

Dat hoeft ook niet. Het enige waarop Boeddha voorstelt om te vertrouwen is op het vermogen om onze aandacht te blijven richten op de waarheid in plaats van op onze eigen wensen en voorstellingen. Vanuit onze individualistische voorstelling van liefde lijkt het een paradox: om bij de waarheid te komen, is het nodig dat we onszelf grondig leren kennen. Om onszelf grondig te leren kennen, moeten we alleen durven zijn, niet leunen op anderen. En om echt alleen te kunnen zijn, is het nodig dat we van onszelf houden. De paradox verdwijnt als oprechte liefde voor de waarheid in onszelf vanzelf over onze –ingebeelde- randen vloeit, naar de ander en naar de hele wereld.

[1]         SN 47-13(3)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ksaf Tags: alleen durven zijn, Connie Palmen, houden van onszelf, ik hou van mij, liefdevol eiland, spiegel

Lees ook:

  1. Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf
  2. Vergeten
  3. Dick – Confidentie
  4. Dick – De zin van zen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.