• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Is gelijkmoedigheid saai?

Is gelijkmoedigheid saai?

23 maart 2024 door Ksaf Vandeputte

Mensen die weinig van het boeddhisme afweten vragen me wel eens: word je niet onverschillig of cynisch als je gelijkmoedigheid verwerft? Alleen al het feit dat deze mensen mij die vraag stellen, toont aan hoe weinig ze mij kennen. Ooit vroeg ik mij ook af of ik niet verschrikkelijk saai zou worden, in het onwaarschijnlijke geval dat ik enige gelijkmoedigheid zou kennen. Bovendien zat ik toen ook met de vraag: als gelijkmoedigheid al saai is, hoe erg moet verlichting dan niet zijn?

Ondertussen weet ik dat oefenen in gelijkmoedig zijn wel betekent dat je berust in hoe de dingen zijn maar niet in hoe je met de dingen omgaat. En het betekent al helemaal niet dat je onverschillig bent. Als de Boeddha gelaten had gereageerd op de levensomstandigheden van de mensen rond hem, was hij niet door het eindeloze en gevaarlijke India van zijn tijd getrokken om zijn boodschap over verlossing te verkondigen. De eerste dertig jaar van zijn leven was Boeddha’s weg naar verlichting een reactie op zijn intense medeleven met al het lijden rond hem. Ook in elk van de vijftig jaren na zijn verlichting bleef hij voortdurend actief in het omgaan met armoede, ziekte en onrecht.

Ik kan me ontzettend kwaad maken over onrecht. Maar elke dag toont het tv-journaal wel hoeveel ellende we mekaar aandoen. Elke week lees ik in een dagblad wel een artikel dat de achtergronden uitspit van hoe diep onrecht in onze maatschappij verweven zit. En in elk boek over geschiedenis lees ik hoe onrecht door de eeuwen heen bij mens zijn lijkt te horen. Mijn kwaadheid slaat dan soms om in cynisme of moedeloosheid. Als ik toegeef aan mijn woede, maak ik anderen nog een keer tot slachtoffer en doe hen zelf onrecht aan. Als ik toegeef aan mijn moedeloosheid, maak ik van mezelf twee keer een slachtoffer. De uitdaging is om onrecht als een vorm van lijden te herkennen, en om zelf de keten te doorbreken van hoe we onrecht aan mekaar doorgeven.

Een van de grootste vormen van onrecht is hoe we deze planeet vervuilen en haar rijkdom in snel tempo plunderen. Ik blijf me kwaad maken om hoe bedrijven blijven plunderen uit winstbejag en hoe traag en inefficiënt ‘gezagsdragers’ daartegen maatregelen nemen. Hoe weinig beleidsmensen op lange termijn kunnen denken. Maar in feite maak ik me het meeste druk in de slapte van veel ‘groenen.’ Terecht wijzen die op de positieve mogelijkheden van duurzaamheid, en dat onze economie evenzeer winst kan maken door ecologisch verantwoorde investeringen als door grondstoffen uit te putten. De meest positieve boodschap is: als we maar inventief genoeg zijn, hoeft de aarde niet naar de verdoemenis te gaan.

Maar in een interview gaf de filosoof René ten Bos een pittige beschrijving van wat ik ook vaak bij groenen merk en vooral bij jongeren die begaan zijn met het milieu: ze vinden dat ecologisch engagement ‘leuk’ moet blijven. Ooit zei zelfs een partijvoorzitter van de Vlaamse socialisten iets gelijkaardigs: ‘socialisme moet gezellig zijn…’ Ik word daar pissig van: als je oprecht begaan bent met het uitbuiten van arbeiders of met het uitbuiten van deze hele planeet, beoefen je geen leuke, gezellige hobby. Natuurlijk mag en moet er gelachen worden, al is het maar om psychisch gezond te blijven bij alle ellende, maar wie enkel ‘gezellig’ bezig is met het lijden in deze wereld, lijkt me niet echt over veel mededogen of realiteitszin te beschikken.

Verontwaardiging is een goede motor voor inzet, om niet moedeloos te worden door de massale onwetendheid. Maar hoe valt gedrevenheid te rijmen met gelijkmoedigheid? Uiteraard is er het aspect van ons niet te laten grijpen door woede, pessimisme, cynisme, oordelen, en alle andere vormen van egocentrisme. Dat is waar we ons in oefenen door aandachtig, meditatief te zijn.

René ten Bos gaf mij een ander inzicht: gelijkmoedigheid is niet alleen een gepaste manier van reageren op onze gevoelens, gedachten en onze omgeving. Het is ook een gepaste manier van reageren op de nooit eenduidige realiteit. Niet iedereen die vervuilt doet dat opzettelijk of uit winstbejag. Veel beleidsmakers zijn begaan met het milieu, maar merken dat hun kiezers niet bereid zijn om veel luxe op te offeren. En dan is er het risico dat bezorgdheid over het milieu overkomt als doemdenken. En de vervelende boodschap dat er geen simpele, moeiteloze oplossingen zijn. René ten Bos: ‘Een klassiek filosofisch concept is ataraxia, de gelijkmoedigheid van geest en wereld. Het komt er dus niet op aan alles in jezelf tot bedaren te brengen. Nee, als de wereld complex is, moet je die beantwoorden met een complexiteit in je denken. Dat is volgens mij de kern van het ecologisch denken, en dat heeft niets te maken met jezelf zo fantastisch vinden omdat je o zo goed bezig bent.’ [1]

Ik heb de indruk dat we ons collectief veel te traag bewust worden van de ecologische rampen die we veroorzaken. Ik schat de kans hoog in dat onze planeet zo uit evenwicht raakt dat menselijk leven grotendeels of totaal uitsterft. Ik beoefen gelijkmoedigheid door te overwegen dat het leven dan wel in andere vormen blijft doorgaan. We zijn niet onmisbaar. Maar we zijn wel een heel bijzondere soort. Ik ben niet zo gelijkmoedig dat ik niet stiekem hoop dat het universum ons erg zal missen en ons elders een nieuwe kans geeft.

[1]  Het volk heeft het volste recht op zijn opium, De Morgen, 4 april 2018

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Ksaf, Milieu, Politiek Tags: gelijkmoedigheid, onrecht, Opium, planeet, uitbuiting, vervuiling

Lees ook:

  1. Stiltespinster – Groen
  2. Het jaar 2021 – dag 124 – gebed
  3. Over mens-zijn en een paar afgedankte schoenen
  4. Zeshin – Alles wat je onderneemt belast jouw klimaat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    23 maart 2024 om 13:06

    “De eerste dertig jaar van zijn leven was Boeddha’s weg naar verlichting een reactie op zijn intense medeleven met al het lijden rond hem” (Ksaf)

    Waar blijkt dat uit? Volgens overlevering was de Boeddha vooral geschokt, ontdaan van het besef dat ook hem ziekte, veroudering en dood ten deel zou vallen. De Boeddha vond het volgens overlevering wel gepast dat hij zich niet vervreemdde van anderen die ook ziek worden of zijn, verouderen en sterven. Maar het is niet zo duidelijk, vind ik, dat de Boeddha nou echt bewogen werd door een groot besef van het lijden van andere mensen en wezens en de wens dat op te heffen. Het lijkt er toch meer op dat de Boeddha vooral bewogen werd door het besef dat we worden geleid en beheerst door condities en zelf niet in controle zijn. Vooral daaraan heeft ie een ontsnapping willen vinden, lijkt het, voor mij dan. Het is niet zo dat ie meteen de zieke ten hulp schoot, of de oude man ondersteunde en hielp etc. althans niet wat ik gelezen heb.

    Boeddha is eigenlijk ook wel heel duidelijk dat als je vrede van het hart wil realiseren moet je geen liefde voelen, voor wie of wat dan ook. Die betrokkenheid leidt alleen maar tot zorgen, tot bedruktheid, onvrede. Bijvoorbeeld, liefde voor een partner, liefde voor de wereld, liefde voor de natuur, liefde voor je zaak, liefde voor…Toen zijn zoon Rahula geboren werd schijnt hij ook gezegd te hebben…een keten is geboren…liefde is een keten.

    Het klopt wel, vind ik, maar het klopt ook op een soort gevoelloze manier.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.