• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Welke richting gaat het boeddhisme uit in het Westen?

Welke richting gaat het boeddhisme uit in het Westen?

7 maart 2024 door gastauteur

Wil het Westen een volwaardige vorm van boeddhisme worden dat antwoorden biedt aan de noden van onze westerse opvattingen, dan zal het bereid moeten zijn om zich los te maken van traditionele en Aziatische vormen . Het zal heilige huisjes moeten intrappen, een zinvolle invulling geven aan de dharma zonder daarom te raken aan de kern van Boeddha’s onderricht.

Tekst Marc Horemans

Het boeddhisme in het Westen is in die mate verschillend dat het veelal meer stoelt op meditatie, dit in tegenstelling tot het Oosten waar er meer devotioneel gekeken wordt naar de Boeddha als figuur, ja zelfs haast goddelijke aspecten aan hem toebedeeld worden die diep zijn ingebed in het boeddhisme als religie. In het Westen wordt meer met een kritisch, een analytisch oog gekeken naar de Boeddha als persoon, als rolmodel, ontdaan van vele mythes en goddelijke status. Het boeddhisme in het Westen wordt vrij vaak beoefend door middel van meditatie, ook meer op een filosofische basis. Dat zijn elementen die in de nabije of verre toekomst onvermijdelijk hun stempel zullen drukken op de ontwikkeling van een eigen, herkenbare westerse dharma.

Persoonlijk denk ik dat we, na een zeer lange introductietijd van het boeddhisme bij ons, dankzij of via andere tradities, de tijd is aangebroken om ons karretje los te haken van diezelfde tradities en een eigen invulling geven aan de dharma, gestoeld op een vorm beantwoordend aan onze anders georganiseerde maatschappij. Wat behelst de dharma ontdaan van alle culturele vormen van ritueel en tradities? Moeten we een richting inslaan die neigt naar de visie waar Steven Bachelor voor staat ? Of eerder zoals Ambedkar deed in India? Moeten we overwegen om het aspect humanisme en geëngageerd boeddhisme in te voeren zoal in Taiwan of zoals Thich Nhat Hanh dat voorstond?

Het zijn uitdagingen voor de toekomst die onvermijdelijk op ons afkomen, maar die we, onszelf krampachtig vastklampend aan de traditionele stroming waarin we kennis maakten met het boeddhisme, negeren. Net zoals een kind op volwassen leeftijd op eigen benen staat, zal het Westen zelf een eigen traditie moeten ontwikkelen. Welke basis je daarvoor gebruikt? Een goed uitgangspunt zou misschien kunnen zijn dat we alle omslachtige regeltjes en de héle tripitaka overboord gooien, terugkerend naar de basisregels van de historische Boeddha.

Wat zouden die basisregeltjes kunnen zijn?. De drie kenmerken van het bestaan? De vijf, acht of tien leefregels? Simpel, eenvoudig , duidelijk omschreven, verstaanbaar voor elke modale leek? We moeten beseffen dat in westers boeddhisme meditatie een belangrijker plaats inneemt dan in het Oosten; dat ook het therapeutische aspect van de dharma in het Westen belangrijker is dan het devotionele. Nog heel veel overwegingen en tijd die verstrijkt maar ooit is mijn hoop dat het westerse boeddhisme volwassen wordt en zijn plaats inneemt als een volwaardige traditie; al is ook dit persoonlijk wishfull thinking.

Shaku Kajo.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: Marc Horemans, toekomst, westers boeddhisme

Lees ook:

  1. Helende tijd – 2
  2. Geen dood, geen vrees (47) – Het gaat goed
  3. Over Theologie 48: De Toekomst
  4. Taigu – Boeddhisme zonder boeddhanatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Harm Morsink zegt

    8 maart 2024 om 14:27

    Hopelijk mag ik aannemen dat je de boeken, the teachings of the Buddha, hebt. Hierin staat precies beschreven wat het Boeddhisme inhoudt.En naar mijn bescheiden mening, veranderen de woorden van de Boeddha niet met de tijd, en al helemaal niet met de plek waar je geboren bent op aarde. Waarom iets veranderen wat de waarheid (leegte) is en weer een andere stroming eraan toevoegen? Dit brengt meestal meer conflicten met zich mee en kan leidden tot scheuringen. Ik ga ervan uit dat je verder bent in je Boeddhistische ontwikkeling dan ik, maar gezien je laatste zin een verlangen is, heb je ook nog een lange weg te gaan. Mogen alle levende wezens oprecht en gelukkig zijn.

  2. Horemans Marc zegt

    8 maart 2024 om 17:07

    Beste, het gaat niet om stromingen in het Boeddhisme. Wat is überhaupt Boeddhisme? De Boeddha heeft nooit een isme onderricht, maar een vaststelling dat er lijden is en hoe je het lijden kan be eindigen. Zelf sprak hij van een oud pad dat altijd al bestaan heeft, en hij herontdekt had : de Dhamma. De Boeddha claimde dus helemaal niet iets uitgevonden te hebben maar wel herontdekt of inzicht in.. verkregen te hebben.

    Waar dit artikel over gaat is dus niet de Dharma als dusdanig, maar de manier waarop mensen die toepassen en ermee omgaan. Zoals je weet is dit eigen en onderhevig aan culturele, geografische en tijdsgebonden tradities die veranderden naargelang het Boeddhisme zich verspreidde en aanpaste aan de plaatselijke cultuur. De Dhamma zelf is nooit veranderd, hoe je ermee omgaat, de praktijk valt volgens mij onder de noemer geschikte middelen.(Uppaya ).

    Ik hoop dat je het artikel kan plaatsen vanuit deze invalshoek, en niet beschouwt als een poging om nog maar eens een -isme toe te voegen.

    Met groot Mededogen
    Shaku Kajo.🙏

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.