• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bhutan: de levendige dans van Drametse Ngacham

Bhutan: de levendige dans van Drametse Ngacham

24 november 2023 door de redactie

In het kleine oostelijke Bhutaanse dorpje Drametse wordt twee keer per jaar de Drametse Ngacham gemaskerde dans opgevoerd ter ere van Padmasambhava, een 8e-eeuwse boeddhistische meester. Het bruisende festival wordt georganiseerd door de Ogyen Tegchok Namdroel Choeling en boeit het publiek al eeuwenlang met zijn krachtige energie, ingewikkelde symboliek en diepgaande spirituele betekenis.

‘Drametse Ngacham’ betekent heel toepasselijk ‘maskerdans van de trommels uit Drametse’. Een vakkundig ensemble van muzikanten zorgt voor een melodieus slagwerk op de trommels, dat de hartslag met de dans verbindt, terwijl dansers, getooid in uitgebreide kostuums en ingewikkelde maskers die verschillende godheden voorstellen, op het ritmische drummen meebewegen.

De maskers, zorgvuldig vervaardigd uit hout en beschilderd met levendige kleuren, spelen een centrale rol in Drametse Ngacham. Elk masker vertegenwoordigt een specifieke godheid, die de danser doordrenkt met de essentie van dat goddelijke wezen en een gevoel van spirituele transformatie creëert. De emotionele dans gaat terug tot de 17e eeuw als een manier om zegeningen over de gemeenschap af te roepen. De dans is door de eeuwen heen geëvolueerd, waarbij elementen uit verschillende regionale tradities in de dans zijn opgenomen en de dans een hoeksteen van de Bhutanese culturele identiteit is geworden.

Men gelooft dat de dans de kracht heeft om boze geesten te verdrijven, genezing te bevorderen en zegeningen te schenken aan degenen die er getuige van zijn. Terwijl de dansers draaien en springen, belichamen hun bewegingen de transformatieve kracht van de boeddhistische leer, die ons herinnert aan de vergankelijkheid van wereldse zorgen en het uiteindelijke pad naar verlichting.

De dans gebruikt het tempo van de dans en de trommels om zichzelf in twee verschillende secties te verdelen. De eerste sectie vertegenwoordigt vredelievende godheden door middel van langzame, gracieuze bewegingen, terwijl de tweede sectie wraakzuchtige godheden belichaamt door middel van krachtige en geanimeerde bewegingen.

Drametse Ngacham is een levend bewijs van het culturele erfgoed van Bhutan en werd erkend op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van UNESCO, een erkenning van zijn diepgaande betekenis, niet alleen voor Bhutan maar voor de hele wereld. De dans herinnert aan de onderlinge verbondenheid van alle wezens en het vermogen om verschillende culturen te verbinden tot een idee van gedeelde menselijkheid, eenheid en vrede.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Geluk Tags: cultureel erfgoed, dans, godheid

Lees ook:

  1. Levensvreugde in onvoltooid verleden tijd
  2. André – Het boek van de bossen
  3. New Delhi – Internationale bijeenkomst over ‘Gedeeld boeddhistisch erfgoed’
  4. Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.