• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Fris als de morgendauw

Fris als de morgendauw

3 juli 2023 door gastauteur

‘Alle boeddhistische teksten van de eerste Chinese patriarchen Bodhidharma en Seng-ts’an[1], tot Japanse zenmeesters zoals Dōgen’, om er slechts een paar te noemen, zeggen iets over de werking van de hartgeest. De teksten brengen iets van het grote mysterie tot uitdrukking, maar wat zeg jij?’ Het is een tekst uit het boek ‘Je kunt er niet uit vallen’. ‘Wat is jouw uitdrukking van dit grote mysterie van het bestaan? Hoe raakt het jou? Het is de ontdekking dat dit uniek is voor jou alleen en voor ieder van ons.’ […] ‘We zijn ten diepste verbonden met alles wat leeft en toch uniek. En het is aan ons te ontdekken wat het is om steeds meer JIJ te worden; het is de belangrijkste opdracht (koan) in ons leven om die innerlijke vrede te ontdekken, het nieuwe hart ‘dai an’ in ons’.

Alles is er en niets ontbreekt, hoor je iedere zenmeester zeggen, maar wat betekent dat en vooral: Hoe passen we dat toe in ons dagelijks leven? Kunnen we het wel toepassen, want er is altijd wel wat. Ons leven zit vol met taken en verplichtingen, er zijn tegenvallers en opschrikmomenten. We worden zo in beslag genomen door dagelijkse beslommeringen en gebeurtenissen, dat we erin verstrikt raken. We zijn voortdurend aan het schakelen tussen verleden en toekomstige gebeurtenissen en zelden leven we in het huidige moment. Ons denken is niet ‘fris als de morgendauw’, zoals Krishnamurti het noemt in ‘Laat het verleden los’, maar oud en vol meningen en overtuigingen. Zo creëren we onze eigen kleine wereld, die ons gevangen houdt en lijkt er van alles te ontbreken! Het is de kunst ook dat te omarmen en er niet over te oordelen.

Iedere leraar sinds de Boeddha zegt: Stop met piekeren, raak niet verstrikt in kwellende en warrige gedachten, want ze lossen niks op. Als we levensvragen en -perikelen ruimte geven, groeien die vanzelf naar een oplossing toe. Als we het leven omarmen zoals het is en durven vertrouwen, boren we onze kracht aan. Want we denken het zelf te doen, maar meestal groeit het leven zelf naar oplossingen toe, daarbij geholpen door de tijd. ‘Denk het niet-denken’ leert Dōgen. Dat is een grote waarheid, maar hij zegt dat wel tegen monniken in een kloostersetting met minder en andere prikkels dan wij als leken beoefenaars in deze westerse wereld, waarin we voor een veelheid taken en verplichtingen staan, zoals boodschappen doen, koken, zorgen voor huis en haard, voor ouders en familie, partner, kinderen, vriendschappen, buren, werk, klimaat, etc. De vraag is: Hoe geven wij vorm aan niet-denken in al die bedrijvigheid?

Een paar jaar geleden zag ik de documentaire ‘My soul drifts light upon a sea of trees’. Het is lastig vertalen, ik heb er dit van gemaakt: Mijn ziel drijft als een licht op een zee van bomen. De film gaat over Itettsu Nemoto[2], die er zijn levenswerk van maakte om mensen met suïcidale gedachten te helpen. Op jonge leeftijd verloor hij een oom, en toen hij wat ouder was, een vriend en vriendin door zelfdoding; het liet diepe littekens achter. Hij stelde zich de vraag: ‘Hoe kun je mensen helpen om het leven in te stappen in plaats van eruit.’ Die vraag bepaalde zijn leven, hij werd zenpriester en begon eerst met een online groep voor mensen met suïcidale gedachten, later begon hij  bijeenkomsten in zijn tempel te organiseren. Naast meditatie, neemt hij mensen mee op een wandeling door de tempeltuin en maakt hij gebruik van zang, dans en gesprekken met elkaar. In de film spreken deelnemers openhartig over hun leven en over het verlangen dat ze hadden er niet meer te willen zijn. Het zijn schrijnende verhalen en je kunt ernaar luisteren en ze verdragen, omdat je ziet hoe de meesten van hen hun leven weer op orde hebben gekregen, zoals Kana, die vroeger een destructief leven als prostitué leidde en tegenwoordig een eigen massage praktijk runt.

Nemoto vertelt in de documentaire dat de meeste mensen niet meer kunnen en durven geloven dat het leven kan veranderen. Ze zijn ondergedompeld geraakt in verdriet en isolement, worden geteisterd door dwangmatig denken en hebben zo’n negatief zelfbeeld gecreëerd, dat ze geen uitweg meer zien. ‘Mensen die piekeren zijn het contact met zichzelf kwijtgeraakt, gaat Nemoto verder: ‘Ze kunnen de weg naar hun ware zelf niet meer terugvinden. Het enige dat helpt is het perspectief veranderen én het realistischer te maken’. Inzien dat de oordelen die je erover hebt niet kloppen en bovenal niet heilzaam zijn, want ze brengen je steeds dieper en sneller in een neerwaartse spiraal in een diepe put. Dat geldt voor ieder van ons als we verstrikt raken in gedachten over iets. Nemoto’s aanpak is erop gericht om de balans tussen lichaam en geest te herstellen. Daarbij doet hij een beroep op de gezonde kanten en moedigt mensen aan om vriendschappen en diepgaande contacten aan te knopen en ervaringen met elkaar te delen, waardoor er ruimte komt voor authentieke ontmoetingen en onderlinge verbondenheid.

Angst en schaamte weerhouden ons om open te zijn over de problemen waarmee we in ons leven te maken hebben en dat brengt ons in een isolement. We worstelen wat af en het doet me denken aan de Toewijding van de Bodhisattva[3] van Shāntideva. De toewijding die één grote smeekbede is van Shāntideva. Het is één grote wens en een aanvulling op de eerste gelofte van de bodhisattva: ‘Dat alle hindernissen wijken zullen. Dat alles stroomt van levend water.’[…] ‘Dat alle wezens de verlichting van het paradijs mogen kennen, hoe talrijk de verschrikkingen in de wereld ook zijn.’ ‘Dat de blinden weer kunnen zien. Dat de doven weer kunnen horen’. Dit is niet alleen letterlijk, maar ook in figuurlijke zin bedoeld. En dan het refrein: ‘Kom snel, o kom snel en vergeet alle angst! In ons breekt het leven door!’ Ga voorbij de schaamte en alle angst en vertrouw dat het goed komt, hoe dan ook. Dat we ons durven uitspreken. Dat is niet alleen heilzaam, maar we hebben elkaar en dat vertrouwen ook meer dan nodig, want vroeg of laat worden we door het leven zelf ingehaald! Het is nooit alleen maar een kabbelende beek, want het leven zit vol onverwachte voetangels en klemmen, die dit beekje veranderen in een kolkende rivier die buiten haar oevers treedt. Letterlijk en figuurlijk.

Itettsu Nemoto vroeg aan de mensen wat hen het meest had geholpen om van het dwangmatige en negatieve denken af te komen. Het antwoord was simpel: ‘Ik leerde om hulp te vragen’. Het raakte me diep. Jarenlang heb ik zitten worstelen met een koan die hierover ging, wat pas veel later ten volle tot me doordrong toen ik de koan al had ‘opgelost’. De wanhoop en eenzaamheid uit die periode en het gevoel vastgelopen te zijn, hadden alles te maken gehad met schaamte en het feit dat ik geen hulp had kunnen of durven vragen. ‘Eenwording’ met de koan leidde tot een doorbraak, een aardverschuiving en het was de poort naar bevrijding.

Meditatie is dé manier om inzicht te krijgen in de werking van onze geest. De  functie van onze hersenen is denken. Onlangs was er een uitzending van 30NOW, waarin ik Eve Marko hoorde zeggen dat onze hersenen op een dag wel 70.000 gedachten produceert; hooguit twee hiervan zijn bruikbaar.

Voor sommige dingen is denken nodig, maar de meeste dingen gaan vanzelf, daar hoeven we niet eens over na te denken. Waar het om gaat is dat we regie nemen over dat denken door het prille begin van onheilzame gedachten gewaar te zijn, zodat we die tijdig kunnen loslaten. We nemen een gedachte waar, kijken ernaar, laten die los en gaan terug naar de ademhaling. Dat is de beoefening. Geef gedachten geen water is een bekende uitdrukking van Thich Nhat Hanh. Gedachtenkronkels krijgen dan geen kans en je geest wordt ruim en leeg. Het vraagt inzet en volharding, want het is niet makkelijk, het ego is nogal gehecht aan gedachten! Er is nog een manier, die bekend is van Ch’an meester Xu Yun (1840-1959). Hij gaf de raad om bij een opkomende gedachte direct te vragen: ‘Wie is het die dit denkt’ (1988, 159). Deze eeuwenoude techniek heet: ‘hua- tou’, het is de stilte van de geest vóórdat de geest beroerd wordt door een gedachte, het is dé manier om je te concentreren op de lege geest, het is je ware natuur.

Laat het oude denken los, geef je over aan het leven, en ‘een enorme rijkdom zal voor ons opengaan’ (2022,162). Heb geen spijt over het verleden, geen vrees voor de toekomst. Je leeft nu! Leef nu, op dit kostbare moment, waarin alles is er en niets ontbreekt! Leef met een geest zo ‘fris als de morgendauw’. Dan ontdek je innerlijke vrede en het nieuwe hart ‘dai an’ in ons: dat is onze opdracht in het leven!! Alles is er ieder moment, zegt Shibayama in de volgende tekst (2022, 163):

‘We leven altijd in het huidige moment,
in de diepgang van het huidige moment.

Zelfs als we het niet weten en er blind voor zijn,
omhelst de diepgang van het huidige moment
ons altijd als het huidige moment ‘

We hoeven er alleen maar mee samen te vallen.

 

Tekst Elsbeth Wolf
Literatuur:
Jiddu Krishnamurti. Laat het verleden los. 1992
Ton Lathouwers. Je kunt er niet uit vallen. 2021.
Charles Luk (vertaler). Empty Cloud. The autobiography of the Chinese zen master Xu Yun. 1988.
Eve Marko en Wendy Nakao. Het boek van de alledaagse koans. 2022.
[1] Seng-ts’an, 3de patriarch. Hsin-Hsin ming, Over vertrouwen in de geest.
[2] 2Doc documentaire: My Soul Drifts Light Upon a Sea of Trees.
[3] Toewijding van de Bodhisattva.
Bron Maha Karuna https://mahakarunachan.nl/fris-als-de-morgendauw/

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: morgendauw

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius
    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig
    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.