• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2022 – dag 81 – tankmensen

Het jaar 2022 – dag 81 – tankmensen

22 maart 2022 door Joop Ha Hoek

In het redactiekamertje van het gewone dagblad waar ik vroeger werkte, was ook Pater de Herfst gehuisvest. Hij was redacteur kerk en wereld, zo heette dat, en onderhield de contacten met vertegenwoordigers van diverse geloofsgemeenschappen.

We spraken regelmatig over geweld, hij vanuit zijn geloofsovertuiging om niet te doden en ik als politieverslaggever met mijn contacten in het ernstige criminele milieu. Die niet keken op een dodelijk slachtoffer meer of minder. Op een dag spraken we over verhullend taalgebruik en oorlog. Weet je, zei de Pater, er wordt dan melding gemaakt van het uitschakelen van een tank maar er zijn vier, vijf mensen in die tank gedood, vermoord. Met een gezin, familie en vrienden, honderden mensen worden daardoor getroffen.

De moeder van mijn kinderen werkte als voorlichter seksualiteit bij de Rutgersstichting, ze lichtte onder meer medisch personeel voor in het gebruik van voorbehoedmiddelen, condooms, pessaria, de pil. Met een grote koffer vol van dat spul ging ze naar ziekenhuizen en andere oorden. De Rutgersstichting was in de jaren zeventig van de vorige eeuw het kenniscentrum op het gebied van seksuele voorlichting, het promoten van de pil. Maar wat weinig mensen weten is dat de Rutgersstichting was opgericht met het voornemen zichzelf op te heffen, als het doel was bereikt en er veilig werd gevreeën, de emancipatie van de vrouw ook.

Wat hebben het uitschakelen van een tank en het opheffen nu met elkaar te maken? Alles.

Gisteren schreef ik in een column dat ik verdrietig ben door de aanstelling van twee boeddhistische geestelijke verzorgers in het Nederlandse leger. Ik vind dat het boeddhisme het gebruik van (georganiseerd) geweld zoals een leger, voor honderd procent af moet wijzen. Niet een beetje, maar helemaal. En als de leer van de historische Boeddha daarin tekort schiet moet die worden aangepast. Niemand weet meer echt wat de Boeddha ooit heeft gezegd, voor honderd procent. Dus dat hoeft geen probleem te zijn. Je mag, nee moet de woorden van de Boeddha ook kunnen interpreteren, daar was hij zelf een voorstander van.

Een leger is in principe een moorddadige organisatie, opgericht om te doden, te moorden, al heet dat in het oorlogsrecht anders. De mensen die er werken, allemaal beroeps, worden opgeleid om om te gaan met wapens. Ze moeten bereid zijn die te gebruiken en mensen te doden. De Dalai Lama zei dat er geen oorlogen kunnen zijn als er geen legers en wapens zijn. Jasper Schaaf verwees gisteren in zijn column in het BD naar de miljarden verdienende wapenindustrie, klik die link maar aan. Opgericht en in stand gehouden om te doden, te moorden.

Hoe kunnen boeddhistische geestelijke verzorgers functioneren in een in principe gewelddadige organisatie? Wat bepraten ze met die militairen? Zal je voorzichtig zijn, snel raakschieten als je wilt doden, joh ga mediteren om in je rust te komen alvorens in een tank te kruipen? Of zeggen ze: je moet als de donder deze organisatie verlaten, vrede en alle goeds. Alleen al door hun aanwezigheid legitimeren ze ogenschijnlijke het gebruik van geweld. Er is maar één ding dat je kunt zeggen over oorlog en geweld: niet doen.

Ja, ik wist het toen ik gisteren de andere column schreef. Lezers zouden wel aan komen dragen met de boeddhistische geestelijke verzorging van gedetineerden in de gevangenis. Zowel die van defensie als in de bajes vallen onder de dienst BGV.

Ik kan me niet voorstellen dat de geestelijke verzorgers in de bajes geweld propageren maar gericht zijn op het kantelen van het brein, het handelen van de gedetineerde. Ook al zeggen ze dat niet met zoveel woorden, ze laten de andere kant zien, liefde, evenwicht, geweldloosheid.

En dat wens ik de twee verzorgers in het leger ook toe. Dat ze het gebruik van geweld afwijzen. En net als de Rutgersstichting wilde bereiken: het hele instituut boeddhistische geestelijke verzorging bij defensie opheffen. Er is genoeg te doen voor boeddhisten, zoals het helpen van oorlogsslachtoffers.

Nee, ik ben niet meer verdrietig maar vertoornd. Kwaadheid mag niet van zijn boeddhistische leraar, dat maakt ziek.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 92 – hosjoop
  2. Het jaar 2020 – dag 65 – maagzuur
  3. Het jaar 2020 – dag 129 – opruiming
  4. Het jaar 2021 – dag 7 – nieuwejob IV

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.