• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Moderniteit en metafysica

Moderniteit en metafysica

23 september 2020 door Jules Prast

Een kernvraag voor westers boeddhisme: Wat prevaleert als zingevend kader, traditie of moderniteit?

De Britse auteur Stephen Batchelor is niet de enige vernieuwer van het westerse boeddhisme. Een ander voorbeeld is de Vietnamese zenleraar Thich Nhat Hanh.

“Boeddha was geen god. Hij was een mens zoals jij en ik, en leed zoals wij. Als wij met een open hart naar de Boeddha toegaan, zal hij ons met ogen vol mededogen aankijken en zeggen: Omdat er lijden in je hart is, kun je mijn hart binnengaan.”

De openingswoorden van Het hart van Boeddha’s leer zetten de toon van Thich Nhat Hanh’s boek uit 1998. Het vertoont opmerkelijke overeenkomsten met After Buddhism, het  in 2014  verschenen boek van Stephen Batchelor.

Beide auteurs gaan in de sutra’s van de Pali Canon op zoek naar de woorden van de Boeddha. Beide zien in de vier Edele Waarheden een opdracht voor ons aardse bestaan. Beide situeren nirvana in de dimensie van ons leven, niet in een transcendente ervaring in een andere dimensie.

Er zijn ook verschillen. Batchelor houdt vast aan voorwaardelijk ontstaan in zijn oorspronkelijke betekenis; bij Thich Nhat Hanh verglijdt de betekenis in die van onderlinge afhankelijkheid van al het bestaande (‘interzijn’).

Voorts is het onderscheid tussen absolute en relatieve waarheid bij Batchelor een punt waar de weg van het boeddhisme begint af te buigen van de boodschap van de Boeddha, terwijl Thich Nhat Hanh dit onderscheid juist interpreteert als de bereikbaarheid van nirvana voor iedereen.

Boeddhisme groeit bij Thich Nhat Hanh organisch uit de boodschap van de Boeddha; bij Batchelor lijkt traditioneel boeddhisme juist een sta-in-de-weg om de beoefening in de praktijk te brengen die de Boeddha propageerde.

In de kern gaat het dus om een verschil in waardering van traditie. Wat prevaleert als zingevend kader: traditie of moderniteit?

Moderniteit heeft met haar geloof in wetenschap moeite iets metafysisch in haar omgeving te verdragen. Hoe kan de Boeddha nu op het grensvlak van de twintigste en de eenentwintigste eeuw zeggen: omdat er lijden in je hart is, kun je mijn hart binnengaan?

Vanuit het perspectief van traditioneel Aziatisch boeddhisme is de onttoverde westerse moderniteit kwetsbaar door haar gebrek aan religieuze verbeelding en mededogen.

Batchelor blokkeert waar Boeddha een kosmisch wezen is bij wie wij te rade kunnen gaan. Hoezo? Wie zegt dat? Is hier geloof aan het werk? Terwijl Batchelor beter zou horen te weten; in zijn studie Alone with Others uit 1983 analyseerde hij de westerse moderniteit precies op deze kwetsbaarheid.

De Franse filosoof Jean-Paul Sartre sprak een waar woord toen hij snedig opmerkte: “Ik ben niet minder metafysicus wanneer ik het bestaan van God ontken dan een andere filosoof die dat juist bevestigt.”

Boeddhisme heeft zijn manier van verwijzen naar de dharma telkens weer moeten herformuleren en zal dit blijven doen. Voor wie arm genoeg van geest is, liggen Boeddha en dharma voor het oprapen in het dagelijks leven. Is het boeddhisme wel eens kopje onder gegaan in zichzelf? Wel wis en waarachtig. Dit is de prijs van een levensovertuiging die zich telkens weer moet vernieuwen in een passende vorm van beoefening.

Moderniteit die metafysica wil uitdrijven is echter blind voor de transcendentie die zijn gestalte immer als een schaduw omgeeft.

Geef mij maar een Boeddha wiens hart we kunnen binnengaan.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast Tags: moderniteit, nirvana, traditie, zingeving

Lees ook:

  1. Moderniteit en metafysica
  2. De kunst van het geluk 2
  3. De blinde vlek
  4. Dharmapelgrim – Zoeken naar zin is zinloos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans zegt

    23 september 2020 om 20:32

    Dag Taigu,
    Je laat me denken aan mijn oude dharmavriend Franscica Varela. Aan het eind van zijn wetenschappelijk onderzoek is daar het materiële onvermogen en blijft er verwondering die zich transcedentie laat noemen als ontoereikend woord voor de ervaring zelf

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.