Boeddhistische muziek heeft meestal zijn oorsprong in Centraal- en Oost-Azië, maar als het om religieuze hymnen en liederen gaat, moet de eer worden gegeven aan ondernemende Maleisische boeddhisten. Boeddhistische hymnen werden voor het eerst geïntroduceerd op zogenoemde zondagsscholen in Maleisië in de jaren vijftig van de vorige eeuw.
De boeddhistische monniken en leraren Sumangalo en Ananda Mangala waren pioniers in het opzetten van een handreiking naar boeddhistische jongeren, en het inzetten van liederen was een van de meer innovatieve methoden om de jongeren te verleiden om naar boeddhistische tempels te komen.
Het was echter pas aan het eind van de jaren zeventig dat er formele muziekgroepen ontstonden die nieuwe hymnen creëerden die puur boeddhistisch van aard waren. Een van de voorlopers waren de Wayfarers, die boeddhistische liederen van binnen de tempelmuren naar de buitenwereld brachten. Hun eerste album Moments of Inspiration werd onmiddellijk een hit bij studenten van boeddhistische genootschappen aan vele plaatselijke universiteiten. Hun liederen zouden de katalysator zijn voor het populariseren van het boeddhisme onder de Engelssprekende jongeren in die tijd.
Een van de belangrijkste medewerkers die deze ontwikkeling aanmoedigde, was de inmiddels overleden K. Sri Dhammananda. Terwijl sommige oudere boeddhisten bedenkingen hadden bij het idee om liederen te laten zingen in de tempels, dacht hij er anders over. Hij moedigde de ontwikkeling van deze zanggroepen juist aan. Na het succes van de Wayfarers vormde een groep Chinese zangers al snel hun eigen groep. De grote hit Yi Zhan Deng van deze Xiang Ya Ta’s” met teksten gecomponeerd door Bro. Tan Huat Chye bleek zo populair dat het bekend stond als een revolutionaire katalysator voor het promoten van het boeddhisme bij Chinees sprekende jongeren.
En zo werd het bewijs geleverd dat met de steun van ruimdenkende monniken en enkele ondernemende zangers, liedjes en hymnen een belangrijke rol kunnen spelen in de promotie van het boeddhisme bij het grote publiek. Om deze symbiose te erkennen en te vieren, werd op 16 maart van dit jaar in het Sivik Centre in Petaling Jaya een concert georganiseerd met de titel Tribute to our Teachers – A Musical Extravaganza.
Het doel van het concert was om de ontwikkeling van boeddhistische hymnen en liederen door de jaren heen te tonen en te volgen. Tien groepen, waaronder de van oorsprong baanbrekende Wayfarers en Xiang Ya Ta Ta traden op. Deze groepen werden geselecteerd om verschillende generaties boeddhistische musici te vertegenwoordigen en te tonen hoe ze zijn uitgegroeid van eenvoudige gitaartroepen tot artiesten van wereldklasse zoals Imee Ooi en de Asia Musical Productions.