• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Boeddhistische muziek om jongeren naar tempels te lokken’

‘Boeddhistische muziek om jongeren naar tempels te lokken’

30 april 2019 door de redactie

Boeddhistische muziek heeft meestal zijn oorsprong in Centraal- en Oost-Azië, maar als het om religieuze hymnen en liederen gaat, moet de eer worden gegeven aan ondernemende Maleisische boeddhisten. Boeddhistische hymnen werden voor het eerst geïntroduceerd op zogenoemde zondagsscholen in Maleisië in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

De boeddhistische monniken en leraren Sumangalo en Ananda Mangala waren pioniers in het opzetten van een handreiking naar boeddhistische jongeren, en het inzetten van liederen was een van de meer innovatieve methoden om de jongeren te verleiden om naar boeddhistische tempels te komen.

Het was echter pas aan het eind van de jaren zeventig dat er formele muziekgroepen ontstonden die nieuwe hymnen creëerden die puur boeddhistisch van aard waren. Een van de voorlopers waren de Wayfarers, die boeddhistische liederen van binnen de tempelmuren naar de buitenwereld brachten. Hun eerste album Moments of Inspiration werd onmiddellijk een hit bij studenten van boeddhistische genootschappen aan vele plaatselijke universiteiten. Hun liederen zouden de katalysator zijn voor het populariseren van het boeddhisme onder de Engelssprekende jongeren in die tijd.

Een van de belangrijkste medewerkers die deze ontwikkeling aanmoedigde, was de inmiddels overleden K. Sri Dhammananda. Terwijl sommige oudere boeddhisten bedenkingen hadden bij het idee om liederen te laten zingen in de tempels, dacht hij er anders over. Hij moedigde de ontwikkeling van deze zanggroepen juist aan. Na het succes van de Wayfarers vormde een groep Chinese zangers al snel hun eigen groep. De grote hit Yi Zhan Deng van deze Xiang Ya Ta’s” met teksten gecomponeerd door Bro. Tan Huat Chye bleek zo populair dat het bekend stond als een revolutionaire katalysator voor het promoten van het boeddhisme bij Chinees sprekende jongeren.

En zo werd het bewijs geleverd dat met de steun van ruimdenkende monniken en enkele ondernemende zangers, liedjes en hymnen een belangrijke rol kunnen spelen in de promotie van het boeddhisme bij het grote publiek. Om deze symbiose te erkennen en te vieren, werd op 16 maart van dit jaar in het Sivik Centre in Petaling Jaya een concert georganiseerd met de titel Tribute to our Teachers – A Musical Extravaganza.

Het doel van het concert was om de ontwikkeling van boeddhistische hymnen en liederen door de jaren heen te tonen en te volgen. Tien groepen, waaronder de van oorsprong baanbrekende Wayfarers en Xiang Ya Ta Ta traden op. Deze groepen werden geselecteerd om verschillende generaties boeddhistische musici te vertegenwoordigen en te tonen hoe ze zijn uitgegroeid van eenvoudige gitaartroepen tot artiesten van wereldklasse zoals Imee Ooi en de Asia Musical Productions.

Bron Buddhist Channel.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Muziek Tags: bands, hymnen, jaren vijftig, jongeren, Maleisië, tempels, zingen

Lees ook:

  1. Oppermonnik overleeft paleisrevolutie
  2. Zingen als zenmeditatie
  3. Familie boos over moslimbegrafenis boeddhiste
  4. Drie nonnen omgekomen bij brand in tempel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.