• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De draagbare Tydeman

De draagbare Tydeman

13 februari 2019 door de redactie

Spiritueel leider Niko Sojun Tenko Roshi (Nico Tydeman) van Zen Centrum Amsterdam (ZCA) legde per 1 januari van dit jaar het leiderschap van de sangha neer. In een overdrachtsceremonie op 8 januari werden zijn opvolgers Joke Huiberts, Lolit ten Hengel, Marieke Heijman en Julia Veldkamp geïnstalleerd . Zij gaan gezamenlijk zorg gaan dragen voor het geestelijk leiderschap van het centrum. Tydeman zelf ontving een bijzonder cadeau: De draagbare Tydeman, een verzameling van 63 interviews.

Hieronder het afscheidswoord van Tydeman:

Wat was het een mooie afscheidsavond! We waren met velen. Tijdens de ceremonie van overdracht was ik diep geroerd door het stille zitten, het gezamenlijk zingen, de gathas – de dharmawoorden – van Joke, Lolit, Marieke en Julia, het buigen, de muziek. En daarna volgde voor mij een volkomen verrassing: de toespraak van Jacqueline Oskamp, waarbij ze mij de Zensor overhandigde, dit maal geheel in ‘glossy’ stijl en ‘De draagbare Tydeman’, een prachtig uitgegeven verzameling van drieënzestig interviews, die we tussen 2003-2018 samen voor de Zensor maakten.

Wat een geschenk! Ik was er beduusd van. Er is ‘De draagbare Nietzsche’, ‘De draagbare Freud’, ‘De draagbare Spinoza’, maar ‘De draagbare…?’

Ik ben jullie heel erg dankbaar en in het bijzonder het bestuur, de leraren, Jacqueline, de ontwerpers Anchorette en Alfred, en allen die hebben meegewerkt.

Die avond was niet alleen een afscheid. Er toonde zich ook een toekomst. Natuurlijk, voor leraren en leerlingen zal het wennen zijn. De zendo zal opnieuw moeten uitgevonden worden. Maar dit ‘uitvinden’ is een typisch kenmerk van spiritualiteit. Ook al is er de traditie met zijn soms reeds lang beproefde vormen, raadgevingen en teksten de overlevering wordt pas levend dankzij de actualiteit. Zonder relevantie voor de hedendaagse werkelijkheid is een traditie levenloos, hooguit historisch interessant. Wat betekent dat traditie altijd een ‘nog niet’ als opgave in zich draagt: nog niet geformuleerd, nog niet ontdekt, nog niet ervaren. In zoverre is een traditie met al haar wijsheid nooit af. Zij moet in het heden, een zeer ingewikkeld cluster van factoren, uitgevonden en beoefend worden. In dit niet-weten van dit nog-niet ontvouwt de Weg zich onder onze voeten.

Ook voor de leraren geldt dit voortdurend actualiseren van de Weg. Niet alleen moeten zij zorg dragen voor hun eigen, individuele nooit eindigende ontwikkeling, zij dienen ook hun leraarschap aan een voortdurend onderzoek te onderwerpen: wat ga ik vertellen? Welke woorden? Welke verhalen? Waar toont zich nu onze spirituele werkelijkheid in het nieuws, de muziek, de literatuur, de schone kunsten, in de oude teksten? Welk ritueel is nu geschikt? Wat vertellen mijn leerlingen mij?

Ook voor mij, nu ik afscheid heb genomen, gaat deze zoektocht voort. Het einde ervan zal niet eerder komen dan met de dood. Zelfs dit weet ik niet zeker.

De ervaring van onze beoefening wil gecommuniceerd worden. Want de geest is overvloed, stroomt en vloeit over. Vandaar de sangha. En we communiceren onze beoefening meer nog dan met woorden en gesprekken vooral met onze aanwezigheid en onze gezamenlijke zazen.

Er is in mij een sluimerend verlangen om af en toe eens mee te komen zitten op de zitavond. Wie weet.

Niko Sojun Tenko Roshi

Bron nieuwsbrief ZCA.
De draagbare Tydeman
Drieënzestig gesprekken met Nico Tydeman 2002-2018
Auteur: Jaqueline Oskamp
Vormgeving: Anchorette Koolman & Alfred Marseille
Zen Centrum Amsterdam 2018
Bestellen via E info@zenamsterdam.nl
Kosten: € 15
IBAN NL09 INGB 0002 9293 55,
t.n.v. Zen Centrum Amsterdam.

Categorie: Boeddhisme, Zen Tags: afscheid Tydeman, draagbare tydeman, Nico Tydeman, Niko Sojun Tenko Roshi, ZCA

Lees ook:

  1. Herrie binnen Zen Centrum Amsterdam over bezoek omstreden Dennis Genpo Merzel
  2. Nico Tydeman (76) treedt terug als geestelijk leider ZCA
  3. Morgen overdracht geestelijk leiderschap ZCA door Niko Tenko Roshi
  4. De playlist van zenbeoefenaar en pianist Xavier Boot

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.