• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Boeddhisme achterhaald II

5 mei 2018 door Goff Smeets

Een paar feiten op een rij die wij allemaal, zelf-benoemd boeddhist of niet, aan de leed-broek hebben. We hebben de biotechnologische CRISPR-cas9 methode (dat is zeer riskante genoomverandering, kun je googlen wat het inhoudt) aan de broek. En toenemend bacteriële resistentie tegen antibiotica bij mens en dier aan de broek. En toenemende cybermafia van onder meer Facebook. En toenemende massa-emigratie wereldwijd naar grootstedelijke agglomeraties. En toenemende Co2-gerelateerde globale opwarming. En toenemende weersextremen wereldwijd. En dan laat ik onder meer de vaten nucleair afval die overal ter wereld liggen te roesten maar buiten beschouwing.

Al die dingen betekenen concreet lijden c.q. uitzicht op lijden. Boeddhisten in NL zijn in leed gespecialiseerd en ook clubs als Greenpeace NL, Urgenda en Avaaz NL. Het verschil is dat boeddhisten voor anderen geen merkbaar verschil maken. Terwijl het genoemde drietal voor iedereen merkbaar en concreet verschil heeft uitgemaakt en uitmaakt. Meditatie en contemplatie op zelf / niet-zelf zet geen zoden aan andermans dijk, uiteraard wel aan je eigen dijk. Daar verandert een korte dagelijkse oefening of een 1/2/3/5/10 daagse niets aan.

In 2014 schatte de BUN het aantal NL boeddhisten op 50.000, hetgeen klein bier is op 17 miljoen landgenoten. Greenpeace NL had toen 300.000 leden/donateurs. Avaaz NL heeft er momenteel 500.000, niet wat je noemt ‘peanuts’ naast klein bier. Als maatschappelijke factor stelt het NL boeddhisme heel erg weinig voor. Als kennisbron over feitelijk leed waarmee dit stukje begon stelt het boeddhisme helemaal niets voor.

Laten we wel wezen, het boeddhisme is een meditatie-praktijk waarvan de initiator heeft gezegd dat je er het best mee ophoudt als je er genoeg van hebt opgestoken om ook zonder verder te kunnen met je leven. Van die zelf-relativering bij monde van Shakyamuni is weinig te proeven in het NL boeddhisme. Er staan warempel een paar punten op het collectieve programma waarbij de individuele kwesties van 50.000 hardhorenden totaal irrelevant zijn.

Disclaimer: felle voorstanders van in stand houden van de meditatiepraktijk – ikzelf ben er zo een – doen er m.i. goed aan genoegen te nemen met wat die praktijk hen heeft gebracht. En zich voor te stellen of hun (klein)kinderen over 15, 20 jaar zich dezelfde luxe kunnen permitteren als die luttele 50.000 anno 2018. Let wel: over 15, 20 jaar zijn minstens drie feiten waarmee dit stukje begon tot explosieve wasdom gekomen en onze (klein)kinderen gaan dat meemaken.

Daarover wellicht een andere keer.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Goff Smeets Tags: 50.000 boeddhisten, bacterie, boeddhisme achterhaald, BUN, Goff Smeets, meditatiepraktijk, milieu, vaten nucleair afval

Lees ook:

  1. Goff – boeddhisme achterhaald
  2. Goff – Open brief aan de Dharma Advies Raad
  3. Goff – Geëngageerd boeddhisme, niks te verliezen
  4. Goff – Niet-weten is jazz

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    5 mei 2018 om 12:56

    Sorry Goff, maar het schiet allerlei kanten op die echt weinig zeggen over boeddhisme en meer over jou. Zoals

    ‘als je er genoeg van hebt opgestoken om ook zonder verder te kunnen met je leven.’
    —> Onzin, als je de Andere Oever bereikt hebt luidt de tekst oftewel onomkeerbaar op weg bent naar Verlichting.

    Ook je beschrijving van lijden is gewoon heel wat anders dan waar boeddhisme voor staat. Heel wat praatjes hier op BD en elders op het Web leggen uit wat Dukkha is, jouw beschrijving heeft daar echt heel weinig mee te maken.
    Natuurlijk kun je vanuit Karuna ook aktief zijn in pakweg Greenpeace of Avaaz, maar het boeddhisme voegt gewoon een veel diepere dimensie toe met de nadruk op Jezelf-veranderen-voordat-de-wereld-veranderd kan worden. Zonder dat wordt sociaal werk al snel ‘Fighting for Peace’. En dat soort sociaal werk zal over 50-100 jaar blijken veel minder blijvende impact gehad te hebben dan (serieus) boeddhisme.

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      5 mei 2018 om 19:02

      Deze feedback is een goede illustratie van ‘afwezigheid van zelfrelativering’ waarvan het stukje gewag maakt. Alsof sociaal werk (jouw woorden) niet voldoende dimensioneel (jouw woorden) is, wat jij ook onder verstaan mag onder ‘dimensie’. Alsof alleen Shakyamuni en zelfbenoemde boeddhisten het lijden doorgronden.

      Elk mens bepaalt zelf of voor zhij de Andere Oever onomkeerbaar haalbaar is. De simpele reden is dat de Andere Oever voor elk mens een andere is. En vergeet niet: die onomkeerbaarheid is geen monopolie van boeddhisten.

      Je laat weten dat het bovenstaande stukje “allerlei kanten opschiet die echt weinig zeggen over boeddhisme en meer over jou.” Als je mij erbuiten laat en je concentreert op het argument van het stukje kunnen we verder praten. Het argument van het stukje is dat er leed – dukkha – voor onze (klein)kinderen te wachten staat waar 50.000 zelfbenoemde NL boeddhisten geen idee van hebben.

      Jij bent kennelijk een van die 50.000 hardhorenden waar je me laat weten “…het boeddhisme voegt gewoon een veel diepere dimensie toe met de nadruk op Jezelf-veranderen-voordat-de-wereld-veranderd kan worden.” Het aandachtspunt van het stukje is het konkrete leed dat onze (klein)kinderen te wachten staat en waarover het boeddhisme helemaal niets te melden heeft.Het stukje begint met een handjevol feiten die we allemaal aan de broek hebben. Je negeert die feiten en hun implicaties in je reactie op het stukje.

  2. Ujukarin zegt

    5 mei 2018 om 21:48

    Een verder de plank misslaan heb ik zelden ontwaard, broeder. Nog steeds teken je een beeld van boeddhisme dat totaal verdraaid is en vervolgens ga je die karikatuur bekritiseren. Politici zijn er niets bij.

    a] Neen ‘de andere oever’ die de Boeddha beschrijft is iets richting Verlichting. En dat is iets dat anderen mede voor jou bepalen, zo niet dan wordt het opgeblazen ego en dat loopt al teveel rond in de quasi-spirituele wereld.
    b] Neen, wat onze kleinkinderen te wachten staat heeft totaal niets met Dukkha te maken. Dukkha ervaren ook miljonairs en TV-sterren, ervaren mensen met veel geld evenzeer als met weinig geld. Dus zolang je het samsarische leed verwart met Dukkha praat je echt over wat anders dan Boeddhisme.

    Overigens heeft het Boeddhisme heden ten dage veel, heel veel, te zeggen over maatschappelijke verschijnselen inclusief sommig samsarisch leed. Dat heet dan ook Geengageerd boeddhisme. Maar dat blijft benadrukken dat je ook jezelf (met o.a. ongebreidelde hebzucht) moet veranderen naast de wereld; met het Westerse niveau van consumptie (o.a. vlees maar bijvoorbeeld ook auto’s en drinkwater) kan de hele wereldbevolking never nooit opgezadeld worden want daarvoor hebben we nu al te weinig hulpbronnen.
    Maar zoals je in een eerder praatje al meldde blijf je ontkennen dat Geengageerd boeddhisme bestaat omdat het niet letterlijk zo in de soetra’s van 2500 jaar geleden genoemd wordt, of dat soort interessante drogredeneringen.

    Tot zover; ik ben bang dat een serieus gesprek wederom niet mogelijk blijkt omdat je niet over boeddhisme praat maar over een of andere veel makkelijker te attaqueren karikatuur (of dat nu onbegrip over Dukkha en de Andere Oever is of doelbewust laat ik maar in het midden). En daarop kan ik als boeddhist die erg houdt van praten op basis van eerlijke feitenweergave maar beter m’n mond houden…

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      6 mei 2018 om 13:29

      “Wat onze kleinkinderen te wachten staat heeft totaal niets met Dukkha te maken.”
      Aldus bij decreet uitgevaardigd door een van de 50.000 zelfbenoemde boeddhisten. Ooit gehoord van ‘discounting the future’?

      • Ujukarin zegt

        6 mei 2018 om 15:53

        Ja en dat discounting doe ik niet. Ik erken al dat toekomstige fysieke leed door economisch mismanagement. Maar ik stel simpel dat Dukkha heel wat anders is. Sla er nu gewoon eens een willekeurig boek over boeddhisme op na, lees de definities van Dukkha, en zie dat het niets met fysiek leed te maken heeft. Dat is de bal spelen, niet de man.

        Dus wil je voortaan serieuzer genomen worden, stop dan met het verkondigen van dit soort elementaire denkfouten (verwarren van fysiek leed met Dukkha).

        With folded palms,

        • G.J. Smeets zegt

          6 mei 2018 om 19:24

          Toe maar, nog een afleidend autoriteitsargument. Nou, vooruit met de geit en terug naar de bronteksten. De Buddhist Dictionary [Kandy 1980, vierde herziene uitgave van het origineel uit 1952] geeft op pag. 66 met verwijzing naar de vindplaatsen in de sutta’s en de Visuddhimagga:

          “There are three kinds of suffering: 1) suffering as pain (dukkha-dukkhata), 2) suffering inherent in the formations (sankhara-.dukkhata), 3) suffering in change (viparinama-dukkhata”.

          Leid svp niet af van het stukje hierboven. Of jij mij als schrijver van dat stukje al dan niet serieus neemt is voor niemand relevant laat staan van enig belang.

          • Ujukarin zegt

            6 mei 2018 om 20:45

            Nee hoor het stukje hierboven is zodanig onkundig en slecht dat mensen vanzelf worden afgeleid.
            Je schrijft boven
            ‘Al die dingen betekenen concreet lijden c.q. uitzicht op lijden. Boeddhisten in NL zijn in leed gespecialiseerd’

            Allemaal onzin. Ja ecologische rampen betekenen lijden maar hechten aan rijkdom betekent OOK lijden, niet kunnen omgaan met je huidige welvaart is dat OOK. Dus er is totaal niets unieks aan de ecologische rampen, en niets waar het boeddhisme specifiek meer over zou moeten zeggen dan over omgaan met de loterij winnen.

            Dus zoals anderen hier ook al meldden: je argumenten hebben weinig of niets met boeddhisme te maken, je verwijten over te weinig ecologische aandacht vanuit boeddhisten zijn in deze en vorige reeks reakties op je blog al weersproken, dus ik vraag me echt af wat je nu aan WEL op korrekte informatie gebaseerde dingen te zeggen hebt. Tot op heden is het gewoon wat kreten mixen, totaal geen begrip tonen voor boeddhistische concepten zoals vlot-over-de-rivier-achter-je-laten en Dukkha maar beiden voor je eigen karretje met totaal andere concepten proberen te spannen.

            Dat is nog steeds de bal spelen. Ik wacht op je eerste met correct begrepen en in context gebruikte boeddhistische begrippen onderbouwde uitspraak over boeddhisme, en in de tussentijd zijn er voor je kretologie over eco-toekomst misschien betere media denkbaar dan het BD omdat de link met boeddhisme er gewoon niet is zoals jij hem fantaseert…

            With folded palms,

  3. H.Molenaar zegt

    5 mei 2018 om 23:23

    De semi-intellectuele onzin die Goff Smeets uitkraamt is meer dan bizar. Opmerkelijk dat een verwarde geest als Goff Smeets een podium krijgt, de vooringenomen conclusies missen elke schijn van werkelijkheid, duidelijk wartaal. En toch ook, iemand bij wie de meditatie niet heeft aangeslagen; teleurgesteld ego? Ook de vooringenomenheid dat 50.000 zelfbenoemde NL boeddhisten geen idee hebben van….wat een blamage. Is dit een cursus jezelf voor schut zetten? Tragisch, redactie s.v.p. stop dit persoon voor zijn/haar eigen zelfbescherming ;)

    • G.J. Smeets zegt

      6 mei 2018 om 13:31

      Het wachten is op argumenten die op de bal spelen en niet op de man.

    • Joop Ha Hoek zegt

      6 mei 2018 om 18:46

      Deze reactie van Henk Molenaar vol kwalificaties over de auteur past niet in ons reactiebeleid. Bij voortduring volgt een rode kaart.
      De uitgever.

  4. Heidi zegt

    5 mei 2018 om 23:36

    Beste Goff,

    Het siert je dat je begaan bent met de huidige milieuproblematiek en de mogelijke negatieve gevolgen voor toekomstige generaties. Dat is alvast een goede houding.

    Vanwaar echter je pessimistische houding wat dit onderwerp betreft tegenover het boeddhisme en zijn aanhangers? Waarom zou het boeddhisme wat dit onderwerp betreft “achterhaald” zijn? De reden waarom er vandaag de dag nog boeddhisten zijn, is omdat het boeddhisme er steeds in slaagt om relevant te blijven. Dat is ook zo wat betreft de milieuproblemen. Trouwens, Thich Nhat Hanh met zijn geëngageerd boeddhisme houdt het niet enkel bij romantisch gepraat over “interzijn”. Hij voegt de daad bij het woord met zijn veganistisch voedingspatroon en biologische tuin. We kunnen er een voorbeeld aan nemen.

    Wat mij betreft is boeddhisme trouwens altijd geëngageerd, anders kan je het beter wellness noemen (wat ook zijn voordelen heeft natuurlijk).

    Ik veronderstel dat jij jezelf boeddhist noemt of vergis ik mij daarin? Jij, als enkeling, kan toch proberen om iets positiefs te doen voor het milieu? Natuurlijk verdwijnt daarmee niet onmiddellijk de opwarming van de aarde, net zomin als oorlog, armoede en andere wereldproblemen.
    Betekent dat dan dat je zelf niet het goede voorbeeld kan geven, of het loont het dan de moeite niet? Als je het zo bekijkt kunnen we het beter ineens opgeven en waar eindigen we dan. Gelukkig gebeuren er ook veel positieve dingen, en die zouden ons moed moeten geven.

    Geen boeddhistische uitspraak misschien, maar wel erg relevant vroeger en nu : Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

    In gassho,

    Heidi

    • G.J. Smeets zegt

      6 mei 2018 om 13:36

      “Ik veronderstel dat jij jezelf boeddhist noemt of vergis ik mij daarin?”
      Laat mij er svp buiten, het stukje gaat niet over mij. Het gaat over leed-verwekkende feiten waarover het boeddhisme niets te melden heeft.

  5. Henk Molenaar zegt

    5 mei 2018 om 23:37

    Volgens mij is Goff Smeets iemand die eerder in de ecologische wereld discussie voerde en wellicht nu binnen de boeddhistische gemeenschap een podium denkt te hebben gevonden. Lijkt me dus eerder een opportunistische actievoerder die wellicht erg weinig van het boeddhisme heeft begrepen, net als ik overigens.

    • G.J. Smeets zegt

      6 mei 2018 om 13:45

      Dat jij weinig van het boeddhisme hebt begrepen (jouw woorden) neem ik als kennisgeving van je aan.

  6. H.Molenaar zegt

    5 mei 2018 om 23:44

    B.t.w. voor Goff e.e.a. erg moeilijk om in een historisch perspectief te plaatsen. Alsof ecologisch bewustzijn 2500 jaar gelegen in INDIA zou spelen. Dat doet het aldaar nu nog niet nu dus waarom toen wel? Volstrekt onlogisch om een hedendaagse westerse actualiteit te extrapoleren naar Verwegistan lang geleden. Beste BD dit is niet ontrafelen maar verwarren, stop hier s.v.p mee!

  7. Sonam Dorje zegt

    6 mei 2018 om 05:03

    Helder stuk.

    Groet,

  8. Piet Nusteleijn zegt

    6 mei 2018 om 09:31

    Wij zijn de kleinkinderen van onze grootouders en we maken het mee. Dat is een feit. We maken het nu al mee.
    Vandaag staat er in het BD een artikel over de noodzaak het vliegverkeer te beperken. De lucht is reeds () vervuild.
    Met groet.

  9. Léon zegt

    7 mei 2018 om 13:49

    Wat wij in elk geval wèl kunnen zeggen, toch (?), is dat de heer Goff Smeets, ervoor zorgt dat wij ons niet hoeven te vervelen.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
  • ‘Nederlandse vergunningsprocedure voor veestallen in strijd met Europees recht’
  • Vrijdag zindag (10) – heen-en-weer-bootje
  • Eretitels voor Sri Lankaanse boeddhistische monniken

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens