• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Eelco van der Meulen » Halte Hertenkamp – Iedereen wist dat de 22e Lama zich verloren had in begeerte en verblinding

Halte Hertenkamp – Iedereen wist dat de 22e Lama zich verloren had in begeerte en verblinding

5 augustus 2022 door Eelco Reageer

In een heel ver land was het zo koud dat de regen soms een hele nacht als bevroren pijpenstelen aan de wolken bleef hangen. De blijde ouders van een zojuist geboren jongetje noemden hem de 24e Lama. Een vreemde naam? Als de mensen uit dat verre land zouden horen dat wij onze kinderen Piet of Anna noemen zouden zij dat niet minder vreemd vinden. Al gauw bleek dat het een schrander manneke was. Op z’n vijfde kon hij al prachtig keelzingen en met een stok meetkundige figuren in de sneeuw tekenen. Het was dan ook geen wonder dat men hem herkende als de reïncarnatie van de 22e Lama. Men vroeg de ouders de naam van het jongetje dan ook te wijzigen in de 23e Lama. Maar iedereen weet dat het veranderen van een naam ongeluk brengt. Dus de ouders  weigerden daaraan mee te werken. Toen stond een oude en wijze man op. Hij zei dat vlak voor de geboorte van de 24e Lama zijn lieve herdershond was gestorven. De oude en wijze man zei dat hij in de hond, al toen het een puppy was, de reïncarnatie van de 22e Lama had herkend. Maar hij had het nooit rond willen bazuinen omdat hij bang was dat hij door de mensen voor dwaas zou worden uitgemaakt. Zonder dat er over gesproken werd, wist iedereen dat de 22e Lama zich verloren had in begeerte en verblinding. Menig jonge monnik was daarvan het slachtoffer geworden. Dus de gedachte dat de 22e Lama als hond was wedergeboren vonden de mensen zo raar nog niet. De oude en wijze man vertelde verder dat het dier 17 jaar was geworden en een prachtig leven had geleid. Hij was zeer geliefd in het dorp. In de eerste plaats omdat het een heel vriendelijke hond was, maar meer nog omdat hij eens een kind had gered. Een meisje van acht jaar was verdwaald en was zeker omgekomen in de  bergen als de hond haar niet terug naar het dorp had geleid. Terwijl de oude en wijze man sprak begonnen steeds meer dorpelingen bevestigend te knikken en woorden van instemming te roepen. Zij konden zich de hond goed herinneren. Ze begrepen nu dat ze zich hadden vergist en herkenden ter plekke in het jongetje alsnog de reïncarnatie van de 23e Lama, die zoals gezegd in het dierenrijk was wedergeboren, maar als hond zeer goede daden had verricht. De mensen uit het dorp wezen de jongen aan als de 24e Lama. Ik vertelde u al dat hij toevallig zo vanaf zijn geboorte reeds heette. Iedereen was blij, want het scheelde een hoop gedoe. Op de plek waar de man de dode hond aan de gieren had gelaten werd alsnog een kleine stoepa opgericht.
Zo zie je maar weer dat de mensen het zichzelf met een beetje creativiteit en inschikkelijkheid heel wat gemakkelijker kunnen maken. Wie kan daar wat op tegen hebben? Het was toch al zo koud in dat land.

Hoe ik dit allemaal weet? Nou, je moet als buschauffeur gewoon je ogen en oren goed open houden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Eelco van der Meulen, Geluk Tags: buschauffeur, dierenrijk, Eelco halte hertenkamp, Eelco van der Meulen, hond, lama, reïncarnatie en wedergeboorte

Lees ook:

  1. Halte Hertenkamp – Iedereen wist dat de 22e Lama zich verloren had in begeerte en verblinding
  2. Halte Hertenkamp – Buschauffeurs in voortdurende staat van meditatie
  3. Halte hertenkamp – Dana
  4. Halte Hertenkamp – Edele waarheid…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Juist spreken bestaat uit:

  • Onthouding van het vertellen van leugens
  • Onthouding van het spreken van lasterende taal
  • Onthouding van het spreken van harde woorden
  • Onthouding van onzinnig gepraat

Dit zijn de regels voor het reageren op deze site.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Eelco

Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
    • Over Theologie 29 – Even tussendoor…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens