• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Politiek zonder hart 5 – Wanneer progressief denken conservatief wordt

Politiek zonder hart 5 – Wanneer progressief denken conservatief wordt

25 juni 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Over identiteit, angst en vergeten idealen

Wat ooit begon als een strijd voor bevrijding, eindigt vandaag te vaak in angstig stilzwijgen. Progressieve idealen – ooit een bron van vernieuwing en moed – worden steeds vaker ingezet ter bescherming van groepsidentiteiten. En wie daar kritiek op heeft, riskeert te worden weggezet als verrader.

In de jaren zeventig voerden progressieve denkers en activisten een moedige strijd tegen kerkelijke en wereldlijke dogma’s. Ze keerden zich tegen patriarchale structuren, beklemmende moraal, het taboe op seksualiteit en de onderdrukking van vrouwen en homoseksuelen. Religie en de normen van de gevestigde orde golden als bolwerken van onvrijheid. Wie werkelijk vrij wilde zijn, moest (religieuze) tradities durven bevragen.

Fast forward naar nu: veel van die vrijheden zijn verworven. De progressieve beweging heeft grote stappen gezet. Maar vreemd genoeg lijkt juist binnen diezelfde kringen religiekritiek tegenwoordig taboe. Wie zich uitspreekt over de positie van vrouwen binnen sommige islamitische gemeenschappen, benoemt dat afvalligheid soms wordt bestraft of dat homoseksualiteit wordt afgewezen, loopt het risico te worden weggezet als islamofoob. Of erger nog: als iemand die ‘de kaart van rechts speelt’.

Kampdenken als nieuwe orthodoxie

Waar progressief denken ooit draaide om bevrijding, draait het nu steeds vaker om groepsbescherming. Kritisch denken maakt plaats voor morele reflexen. En zoals elke ideologie ontwikkelt ook deze stroming haar eigen blinde vlekken.

Religiekritiek – ooit het speerpunt van links – wordt in bepaalde progressieve kringen als ‘koloniaal’ of ‘racistisch’ bestempeld. Maar iets geloven betekent niet automatisch dat het waar is. En wie vrijheid van denken serieus neemt, kan daar niet selectief mee omgaan.

De Amerikaanse schrijver Charles Eisenstein noemt dit fenomeen two-sides-ism: het reflexmatige denken in kampen. Links of rechts. Goed of fout. Wij of zij. In zo’n landschap telt niet meer wat je zegt, maar vanuit welk kamp je het zegt. Denken wordt ingewisseld voor loyaliteit.

In boeddhistische termen: dit is hechting aan identiteit. Zodra ‘progressief zijn’ een identiteit wordt in plaats van een open houding, ontstaat een nieuwe gevangenis. Dan zoeken we veiligheid in schijnzekerheden. Twijfel toelaten wordt verboden.

Selectieve verontwaardiging

Kampdenken leidt tot selectieve verontwaardiging. Vrouwenrechten worden verdedigd – tenzij dat wringt binnen een multiculturele context. Als christenen zich negatief uitlaten over homoseksualiteit, krijgen ze – terecht – stevige kritiek. Maar als diezelfde houding voorkomt binnen de islam, blijft het vaak opvallend stil.

Vrijheid van religie wordt gekoesterd – maar het gebrek aan vrijheid binnen religie blijft vaak onbesproken.

Dat dit debat gevoelig ligt, is begrijpelijk. Religiekritiek werd in het verleden te vaak misbruikt als dekmantel voor racisme. Maar dat mag ons niet verlammen. Wie universele waarden serieus neemt, moet onvrijheid durven benoemen – ongeacht de culturele of ideologische context waarin die voorkomt.

Eisenstein stelt dat echte vooruitgang pas mogelijk is wanneer we het kampdenken overstijgen. Wanneer we opnieuw leren luisteren – niet alleen naar wie ons bevestigt, maar ook naar wie ons uitdaagt. Hij noemt dat luisterende politiek: niet de vraag of iemand links of rechts is, maar of iemand bereid is te twijfelen, te luisteren en – indien nodig – te veranderen.

In het boeddhisme bestaat het begrip beginner’s mind – de geest die niet weet, maar open blijft. Die geest is zeldzaam geworden in het publieke debat, waar meningen vaak verharden tot muren.

Hirschman zag het aankomen

Denker Albert Hirschman voorzag dit patroon al decennia geleden. Zodra een beweging haar doelen deels bereikt, verschuift de focus van verandering naar behoud. Kritiek wordt dan niet meer gezien als een kans op groei, maar als een bedreiging van verworvenheden. En dan hoor je de reflexen: “het werkt averechts”, “we moeten solidair zijn” of “dit schaadt andere idealen”.

Maar werkelijk progressief zijn betekent niet dat je elke culturele praktijk klakkeloos verdedigt. Het betekent juist dat je elke vorm van onvrijheid durft te bevragen – ook binnen gemeenschappen waarmee je je verwant voelt.

Progressief zijn is niet comfortabel

Echt progressief denken is nooit comfortabel. Het vereist moed, nuance en mededogen. Het vraagt om het loslaten van groepsdenken en om een open blik op het individu:

  • Naar het meisje dat haar hoofddoek niet mag afdoen.
  • Naar de jongen die zijn coming-out vreest.
  • Naar de ex-moslim die in stilte leeft, omdat spreken gevaarlijk is.
  • Naar de klimaatactivist die twijfelt aan kernenergie, maar daar niet hardop over durft te spreken.
  • Naar de student die kritiek heeft op de wokebeweging, maar bang is om als verrader te worden gezien.

Als we werkelijk luisteren – zonder angst om buiten de groep te vallen – verdwijnen de versimpelingen van het wij-zij-denken. Dan wordt het mogelijk om conflicten niet te winnen, maar te begrijpen. Om samen een synthese te vinden – en misschien zelfs te helen.

Slotreflectie

Progressieve idealen zijn pas betekenisvol als ze universeel zijn. Ze gelden niet alleen voor seculiere westerlingen, maar voor ieder mens – ongeacht afkomst, religie of cultuur. Wie dat uit het oog verliest uit schuldgevoel, angst of misplaatst respect, vervalt ongemerkt in behoudzucht.

Wie zwijgt uit angst om een kamp te verlaten, verraadt niet alleen de idealen van gisteren – maar ook de mensen van morgen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Politiek, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Albert Hirschman, Beginner’s Mind, Bevrijding, Charles Eisenstein, dekmantel voor racisme, groepsbescherming, kampdenken, politiek zonder hart 5, wij of zij, wokebeweging

Lees ook:

  1. Dialectiek der Verlichting
  2.  Geen dood, geen vrees (57) – De grootst mogelijke bevrijding
  3. Guy – Bevrijding (P. vimutti)
  4. Guy – dhammazaadjes – De Perfectie van wijsheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • 7 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 8 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • The Rights Forum – Aantal doden in Gaza ligt 41 procent hoger dan gedacht
    • Guy – dhammazaadjes -Boeddhanatuur (P. buddhatta)
    • Dharmapelgrim – Hond in Zuiver Land?
    • Politiek zonder hart 5 – Wanneer progressief denken conservatief wordt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.