• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Renske – gedachten over een haiku 39 – Bashō

Renske – gedachten over een haiku 39 – Bashō

22 juni 2025 door Renske de Graaf

Zelfs in Kyoto
verlang ik naar Kyoto
als de koekoek roept.

Bashō (1644-1694)

Fernweh: verlangen naar onbekende oorden of vervlogen tijden.

Dat is het gevoel dat deze haiku bij mij oproept. Het gevoel dat je soms kunt hebben ook al ben je in je eigen stad of dorp.

Fernweh is wat anders dan heimwee. Heimwee is het verlangen naar iets bekends. Naar je huis, geboortegrond of vrienden en familie. Het is een bijtend, negatief verlangen, terwijl Fernweh meer een sluimerend, zoet gevoel is.

Bashō schreef deze haiku, hier in de vertaling van Germain Droogenbroodt, in 1690 terwijl hij in Kyoto verbleef. Als hij de koekoek (hototogisu, daar is hij weer) hoorde roepen verlangde hij naar het Kyoto van de tiende en elfde eeuw. De periode waarin dichters van hoog niveau de koekoek uitgebreid in hun poëzie bezongen.

Misschien voelde Bashō hetzelfde als de haiku-dichters van nu. Ook zij kunnen soms verlangen naar de bloeitijd van de grote meesters: Bashō, Buson, Issa en al die anderen.

De grote poëten uit de tiende en elfde eeuw bereikten hun hoge niveau door te dichten, te dichten en nog meer gedichten te schrijven. Poëzie nam een grote plaats in, in de hofcultuur van die tijd.

Bashō en zijn collega-dichters uit de zeventiende en achttiende eeuw werden ook beroemd door veel haiku’s te schrijven en haiku’s van anderen te bestuderen. Zij leefden in een tijd van zen. Hun leven en opleiding waren doortrokken van zen, net als hun haiku’s.

Nu de haiku is doorgedrongen in de westerse samenleving is het interessant om de ontwikkeling hiervan te zien. Om te zien of het mogelijk is dat poëzie in het algemeen, en haiku’s in het bijzonder, net zo’n plaats kan innemen als in vroeger tijden. Wij zitten nu midden in deze ontwikkeling, dus misschien wordt dat pas beoordeeld door toekomstige dichters die over een paar honderd jaar met een gevoel van Fernweh terugkijken op de (haiku-)dichters van de eenentwintigste eeuw. Een fascinerende gedachte. Jammer dat we dan niet even om een hoekje kunnen meekijken.

 

Categorie: Columns, haiku's, Renske de Graaf Tags: Basho, Buson, Fernweh, Issa, Kyoto, zen

Lees ook:

  1. Gedachten over een haiku 13  – Kikaku
  2. Gedachten over een haiku – Issa
  3. Gedachten over een haiku 18 Bashō
  4. Gedachten over een haiku 21 Shūshiki-jo

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Renske de Graaf

Renske de Graaf is geïnteresseerd in de wereld om haar heen en hoe mensen zich daarin staande houden. Ze probeert zelf te leven volgens het achtvoudige pad en verwerkt haar ervaringen in (gedachten over) haiku’s. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 19 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 19 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (4)
  • 19 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 21 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 22 november 2025
    Meditatiedag in Afferden (GLD): meditatie en creativiteit
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De woorden van de Oude Cheng (3)
    • Sleutelen aan de vrije wil
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 321 – snelwegmetta
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Glazen Huis van Verzet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.