• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – Ophangen

Menno – Ophangen

14 april 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 15 jaar.

Ophangen

Menno vindt het rigide schoolregime onverdraaglijk. Sommige leraren zijn volgens hem zelfs echte tirannen, zoals ene Verburg, docent biologie. Hij eist aan het begin van het jaar dat iedere leerling een schrift met een hard kaft heeft. Wanneer het Verburg duidelijk is dat Menno er geen bij zich heeft, stuurt hij hem direct naar huis om er een te halen. Menno mag zijn schooltas niet meenemen maar moet hem in de klas achterlaten.

Thuisgekomen confronteert moeder Menno met een probleem. Zij moet met twintig gulden nog vijf dagen vooruit, en kan daarom beslist geen cent meer missen. Onverrichter zake meldt hij zich weer bij de heer Verburg. De les is intussen afgelopen, zijn klasgenoten zitten alweer in een ander lokaal, maar zijn tas staat nog bij Verburg in het biologielokaal onder het schoolbord.

“Waar is je schrift?” vraagt de leraar kortaf, zodra hij Menno ziet.
“Meneer, ik…”
“Waar is je schrift?”
“Meneer, ik…”
“Je schrift.”

Menno raapt al zijn moed bijeen, en probeert zo snel mogelijk te praten om tenminste een zin af te kunnen maken. “Ik heb geen schrift met een hard kaft want…”

“D’r uit.”
“Meneer…”
“D’r uit… d’r uit… ‘d’r uit.”

Nu wordt Menno op zijn beurt woest. Driftig. Ineens ziet hij de man tegenover zich niet langer als een leraar, maar als een monster. En monsters moet je recht in de ogen kijken. Of beter nog, iets daarboven. En je mag verder alles in stelling brengen om hem onschadelijk te maken. In dit geval is dat vooral een grote mond: “We kunnen het godverdomme niet betalen, stomme lul…”.

Olie op het vuur.

“Jij komt er hier niet meer in. D’r uit. Nu. Onmiddellijk”.

Menno krijgt zijn tas niet mee, en hij besluit daarom niet naar de volgende lessen te gaan. Hij gaat ook niet naar huis, maar zwerft in plaats daarvan wat rond door de bossen van Zeist, tot hij trek begint te krijgen.

Wanneer hij achterom de keuken binnenkomt, blijken zijn ouders al op de hoogte. Tot zijn opluchting zijn ze niet boos. Pappa is al op school geweest, nadat hij op zijn werk gebeld is. De conrector melde dat zijn zoon na een aanvaring met een leraar niet meer in de lessen was verschenen. Pa heeft ook met Verburg gesproken, die zichzelf in eerste instantie vrijpleitte van iedere schuld aan de gebeurtenissen en Menno afschilderde als een brutale vlerk. Hij moest echter toegeven niet te weten waarom de jongen geen schrift had, en dat hij hem geen gelegenheid had gegeven dat uit te leggen.

Zijn vader stijgt in Menno ’s achting, nu hij doorkrijgt dat hij het tegenover Verburg en de conrector voor hem opgenomen heeft.

De domper komt al gauw.

“Jouw tas staat nog bij Verburg.”
“Waarom?”
“Die moet je morgen zelf bij hem ophalen. Je verontschuldigt je dan voor je taalgebruik en je zegt dat het je spijt.”
“Waarom?”

“Zo werkt het nou eenmaal,” stelt pa.
“Later zul je begrijpen,” vult ma aan. “Doe het maar voor ons.”

En zo geschiedt.

Voor het eerste lesuur begint, klopt Menno op de deur van het lokaal waar Verburg achter zijn bureau zit. Na het “Ja,” komt Menno binnen.

Plichtmatig maar zo beleefd mogelijk zegt hij: “Neemt u mij mijn gedrag van gisteren alstublieft niet kwalijk. Het spijt me.”

Verburg knikt, pakt de tas en geeft hem aan. Ze kijken elkaar zwijgend een paar seconden aan, voor de leraar de tas loslaat. Het is beiden duidelijk dat het nooit meer goed tussen hen zal komen. Die avond hangt Menno de leraar in gedachten op aan de hoogste boom voor de school.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim Tags: autobiografie, Menno, schoolregime, Zeist

Lees ook:

  1. Menno – monsters
  2. Menno – geen idee
  3. Menno – guna-guna
  4. Menno – sterven (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.