• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 -de zevenenzestigste dag – de langerlevenplanten

Het jaar 2017 -de zevenenzestigste dag – de langerlevenplanten

8 maart 2017 door Joop Ha Hoek

Het schijnt dat een mens langer leeft als hij planten verzorgt. Vandaag liep ik met een karretje met water gevulde flessen door de ruimten van de bunker om de drie papyrussen (paraplu plant)  water te geven. Ze drinken de oren van mijn hoofd, per plant per keer wel twee tot drie liter, drie keer per week. Vroeger, in mijn hippietijd, had ik die planten ook. Nu bezit ik er drie, een van een vriendin gekregen en daar weer twee anderen uit gestekt. Een is vorig jaar buiten opgegroeid, die is lager gebleven maar oogt veel gezonder, met minder dode, gele bladeren.

Ik ken iemand die veel tijd in zijn hangmat op zijn balkon doorbrengt. De laatste keer dat ik hem zag, zag hij er gezond uit. Zelf zit ik nooit op mijn balkon, daar heb ik het te druk voor.

Er zijn ook veel sanseveria’s in de bunker, in verschillende soorten en maten en kleuren. Ik ben helemaal mesjogge van deze plant. Het is dat alle vensterbanken helemaal vol staan, anders kocht ik er nog tien bij. Ze schijnen de lucht te zuiveren. Sanseveria’s hebben dikke wortels, waardoor ze weinig water nodig hebben. Eenmaal in de twee weken bevochtig ik de kluit, volgens een schema moet dat voldoende zijn, maar ik moet de hoge, hoger dan een meter, met stokjes en visdraad steunen anders vallen ze om. Aan een oom vroeg ik vandaag om advies, hij zei: geef ze maar een neut en streel ze zacht. Ik heb geen neuten in huis, wel wat flessen advocaat die zo lekker weg lepelen met een top slagroom. Twee sanseveria’s heb ik vandaag gewoon onder de kraan gezet, net als de bonsai die ik door de drukte van de afgelopen week vergeten was water te geven. Ik vond dat zelf een aangenaam gezicht, maar ik weet niet hoe de planten dit ervaren hebben. De komende week zijn de andere planten aan de beurt, ik wil geen jaloezie in de tent.

Ik ken een man die een paar maanden lang zijn plastic kamerplant- een orchidee, water gaf. Tot iemand tegen hem zei dat dat niet hoefde. Hij is er mee gestopt maar wel mooi uit zijn ritme geraakt. Soms is het beter te zwijgen, ook als het waar is wat je wilt zeggen.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: planten

Lees ook:

  1. Een tuinierende boeddhist en de vermaledijde snoeischaar
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 1 juni 2016
  3. Het jaar 2019 – dag 121 – veraarden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacobvankeulen zegt

    9 maart 2017 om 10:35

    Wbt de laatste alinea:zo zie je maar weerhoe belangrijk het is wat je wel of niet zegt en beseft wat het met iemand kan doen of niet doen. Alledaagse voorvallen zijn vaak het pakkendst.Niks mooiers dan deze beschouwingen die je ook in diverse kranten e.d. kunt tegenkomen.

  2. Jacco zegt

    10 maart 2017 om 19:47

    Hallo Jacob,

    In het BD stond op dezelfde dag nog een ander mooi en pakkend voorbeeld van een alledaags voorval. Een alledaags voorval waarbij iemand er echter juist voor kiest niet te zwijgen. En dat ondanks dat ze daar het leven van haar moeder en haar dochter alsmede dat van zichzelf riskeert. Dat is toch best een schril contrast met zoiets als iemand die uit zijn ritme raakt.

    Zie voor het artikel eventueel op de pagina hieronder (en eveneens in laatste alinea):

    https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/82024-82024/

    Het zou natuurlijk kunnen dat die man uit het voorbeeld van die plastic orchideeën tot weinig anders meer in staat was. En dat het misschien mede daarom inderdaad beter was geweest om die man in zijn betreffende ritme te laten. Maar even afgezien van mogelijke voorbeeld als dat, geeft de tussen beide artikelen bestaande parallel (aangaande spreken of zwijgen) mij toch enigszins te denken. Bijvoorbeeld of het misschien zo is dat het leven hier in Nederland eerst (weer?) net zo ondragelijk moet worden als voor veel Tibetanen voordat wij ons hier ook gaan hard maken voor zaken die verder gaan dan het kleinburgerlijk leed (bijvoorbeeld om de maatschappelijke oorzaken ervan).

    Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je met ‘alledaagse voorvallen’ juist vooral de voorvallen die ‘niet al te ver van ons bed’ zijn? En mocht dat zo zijn, kun je dan zeggen wat je daar precies pakkend en mooi aan vindt en waarom?

    Groet,

  3. Jacobvankeulen zegt

    11 maart 2017 om 19:21

    Beste Jacco, wat ik inderdaad bedoelde te zeggen is dat het gewone dingen zijn die het doen en laten (.) op een dieper niveau kunnen brengen zonder een “ver van mijn bedshow”op te hoeven voeren.

  4. Jacco zegt

    13 maart 2017 om 23:29

    Hallo Jacob,

    Het ‘opvoeren van’ een ver-van-het-bed-show lijkt me inderdaad weinig zinvol (voor wat dan ook). Wat je precies ziet als ver van je bed en wat niet, is mij alleen wat te subjectief. Het hangt maar net af van waar jouw of mijn (of enigerlei ander iemands) bed is en verder wellicht ook van hoe lang of kort iemands neus is. Persoonlijk zie ik de dingen eerlijk gezegd niet echt zo. Ik zie eenvoudigweg één mensheid op één aardbol. En in dat geheel zie ik zowel showtjes die zich iets teveel (of louter) richten op zaken ‘ver van het eigen bed’, als wel showtjes die zich iets teveel (of louter) richten op ‘de eigen straatjes’. Voor mij heeft een dergelijk iets verder weinig tot niets van doen met wat ik al dan niet ‘gewone dingen’ of ‘normaal’ vind. Dat is in wezen net zo’n subjectief als waar je bed wel of niet is.

    Ik ga heus met je mee als je zou bedoelen dat niemand de wereld ooit kan ‘verbeteren’ zonder zichzelf te ‘verbeteren’, dan wel ‘dicht bij huis’ te beginnen. Maar goed, hoe lang gaan we door met ‘beginnen’…? En/of met vooral veel over bepaalde dingen praten, of lezen, of zwijgen…? Bepaalde dingen in ons doen en laten die wij veelal onder allerlei mom weliswaar heel ‘gewoon’ of ‘normaal’ achten, maar die iets verder van ons bed tot nogal wat leed leiden. Waar we dan eventueel ‘heel gewoontjes’ van zeggen ‘dat we er niets aan kunnen doen’ (= mooie versie van ‘laten’). Of ‘dat het nu eenmaal zo is’ (nou nou, diep niveau van ‘acceptatie’ hoor). Tot en met ‘gewoon verworven rechten’ (welke eigenlijk precies). Of ‘eerlijk en hard voor gewerkt’ (oke gelukkig, maar vindt de gemiddelde bankdirecteur ook). Ook allemaal ‘heel gewoon’. Toch?

    Maar goed, het is min of meer ook waar ik het over had hoor Jacob; doen en laten. Maar over wat we precies (wel en niet) kunnen verstaan onder ‘gewone dingen’, ‘dieper niveau’ en/of ‘dichtbij en ver weg’ hebben we met ons allen denk ik nog heel wat stappen te maken (in dat doen en laten). En volgens mij is dat een (bewustzijns)proces dat niet direct gebaat is bij zwijgen. En als je in (bijvoorbeeld) Nederland woont staat zoiets volgens mij verder totaal los van of iets al dan niet ver van eigen bed is. Het ‘gewone doen en laten’ van ons Nederlanders reikt nou eenmaal vele malen verder dan wat je kunt noemen ‘alledaags’ en/of ‘dicht bij huis’.

    Groet,

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.