• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 – de tweeënzestigste dag – het BD op de schop

Het jaar 2017 – de tweeënzestigste dag – het BD op de schop

3 maart 2017 door Joop Ha Hoek

Chef stuurde vandaag een boodschap aan de redactie. Of het niet eens tijd werd om het uiterlijk van de krant te verbeteren, het stof van de kolommen te blazen. Chef is nog steeds Chef dus we doen wat hij wil. Vandaag zijn we begonnen met blazen, het verwijderen van overbodige teksten en knoppen en hebben ook weer zaken onder knoppen ondergebracht. Het wordt tijdelijk leger in de krant. Die leegte wordt op termijn opgevuld door een andere, overzichtelijke opmaak en archieffunctie. Nu nog kaal maar vergelijk het met het inzaaien van bloemenzaad dat straks een prachtig tapijt van kleur en geur tevoorschijn brengt.

Een van de belangrijkste veranderingen is dat de kolom met reacties rechts op de homepage is verdwenen. Dat is niet de enige verandering op dat gebied. Vanaf morgen zet de webmeester standaard de reactiemogelijk onder artikelen op uit. Alleen als een auteur aangeeft dat hij reacties toestaat- en dat zijn er steeds minder, wordt de knop op aan gezet. Kort samengevat: reageren op artikelen blijft mogelijk, maar alleen als de auteur dat wil. En de reacties zijn alleen nog zichtbaar onder de tekst of beeld zelf. De reactiekolom op de hoofdpagina verdwijnt voorgoed.

Er gaat nog meer veranderen in de krant. We houden u op de hoogte. Is het zo goed, Chef? Ja, hoor jongens.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: reacties, reaguurders

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 – de tweehonderdennegenentachtigste dag – omgekomen
  2. Schrijvend op de boeddhaweg
  3. In en uit contact

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siena zegt

    4 maart 2017 om 01:36

    Jammer!

  2. Frans-Jozef zegt

    4 maart 2017 om 07:37

    Jammer, de reacties geven vaak extra invalshoeken vanuit waar je het artikel kunt bekijken. In mijn ogen niet slechts een aanpassing van uiterlijk van de krant maar meer een fundamentele. Wat zijn de beweegredenen van de redactie?

    • Joop Ha Hoek zegt

      4 maart 2017 om 11:03

      De reacties blijven gewoon mogelijk onder de teksten, die mogelijkheid verdwijnt ook niet, mits de auteur daar toestemming voor geeft. Maar worden niet meer apart geëtaleerd in het BD. We gaan naar een nieuwe opmaak van de krant waarin meer ruimte is voor de presentatie van onze berichten. Overigens volgen wij een ingezette koers van meerdere media om de reactiemogelijkheid te beperken vanwege grof verbaal geweld in de reactiekolommen. Maar nogmaals, reageren blijft mogelijk. We hebben ook nog een mogelijkheid- Tweespraak, waarin een lezer rechtstreeks in contact treedt met een auteur.
      Auteurs en andere medewerkers van het BD haakten in het verleden af en zegden hun medewerking aan de krant op vanwege reacties op hun tekst, waarvan de honden geen brood lustten. Het ging dan niet om de kritische noot maar om het taalgebruik dat niet past in een boeddhistisch medium. Andere medewerkers zetten standaard de reactiemogelijkheid uit. De redactie heeft vijf jaar gedebatteerd over het in stand houden van een reactiemogelijkheid en kiest nu voor deze optie.

  3. Jacco zegt

    4 maart 2017 om 10:31

    Welja, hebben we er weer een opiniekrantje bij in NL. De rest van de reactie is verwijderd omdat deze niet voldeed aan de norm van onder meer juist spreken en niet kwetsen.

  4. Jacco zegt

    4 maart 2017 om 11:42

    Sorry hoor Joop. Ik begrijp best dat een deel van mijn vraagstelling wellicht ‘op enig randje’ was, en/of misschien onnodig (dus nogmaals excuus daarvoor). Maar tegelijkertijd hangt het misschien toch ook maar net af van waar je binnen zekere clubjes vooral ook maar liever niet kritisch naar wilt kijken dunkt mij. En het ontgaat mij en waarschijnlijk ook andere lezers heus niet vanaf waar en wanneer sommige auteurs ineens geen reacties meer wensen en/of gaan stuiteren als ze een beetje kritiek krijgen.

    Maar wat is er in hemelsnaam gelogen, lasterend, hard en/of onzinnig aan vragen of het BD dan ook gelijk gaat zorgen dat nepleraren die vooral zichzelf hier willen etaleren van het platform verdwijnen? Waarom zoiets niet simpelweg noemen hoe het is? En ga dat s.v.p. geen mening noemen (tenzij je zelf in staat bent de kernoorzaken van bepaalde kwesties haarfijn weet te benoemen). Is toch best een zeer belangrijke kwestie als je pretendeert te ontwarren en ontwikkelen. Ik zeg verder totaal niet dat het (slechts) een Boeddhistisch probleem is, of zelfs maar een probleem van dit forum.

    Het is simpelweg een universeel probleem waardoor vele mensen ‘vast’ komen te zitten in nieuwe (bijvoorbeeld Sangha-) structuren. En als je goed zou kijken is het zeer onwaarschijnlijk (om niet te zeggen onnozel) om aan te nemen dat bijvoorbeeld zoiets als ‘misbruik binnen het Boeddhisme’ (een onderwerp waarover het ook hier geregeld gaat) los staat van zoiets als wat ik daar bedoel. En nee, natuurlijk is dit niet een exclusief Boeddhistisch probleem. Maar als zoiets als ‘huishouden’ niet vooraleer in eigen huis begint, ben je feitelijk simpelweg nog weinig anders aan het doen oordelen en projecteren. Of zoals ook Jules Prast een enigerlei iets (binnen Boeddhistisch NL) niet voor niets noemt; zaken onder het tapijt aan het schuiven. Voorts is het zo dat het misschien eens (zeer hoog) tijd wordt om aangaande allerhande uitwassen te kijken naar de (doorgaans zeer eenvoudige) oorzaken, i.p.v. naar de excessen zelf. En zo niet ben je in wezen weinig tot geenszins Boeddhistisch bezig.

    En als je wenst dat alle mensen gelukkig, zonder leed en etc. geraken dien je simpelweg kritisch en concreet te durven zijn. De Boeddha heeft met zaken als geen (onnodig) harde woorden heus niet bedoeld dat we uit moeten kijken voor ‘heilige huisjes’. En dat weet je volgens mij ook best.

    Vriendelijke groet,

  5. Joop Ha Hoek zegt

    4 maart 2017 om 11:58

    Wij gaan kritische reacties absoluut niet uit de weg maar hechten aan de definitie van juist spreken (hieronder. Auteurs gingen niet steigeren maar werden de grond ingetrapt. En haakten af.

    • Jacco zegt

      5 maart 2017 om 14:29

      Reactie verwijderd, gaat in de kern niet in op het artikel.

  6. Louis van Bebber zegt

    4 maart 2017 om 13:35

    Wellicht is het bevorderlijk alleen reacties op een artikel te plaatsen en niet reacties op reacties enz.Scheelt ook tijd.

    • Marcel Rouweler zegt

      4 maart 2017 om 15:17

      Het was altijd al goed, het BD;
      hopelijk wordt het nog beter:
      “ik ken de behoefte naar de lat nog hoger leggen”
      maar het hoeft niet persé.

      Hoe dan ook de wind in de rug (een beetje)

  7. Siena zegt

    4 maart 2017 om 15:49

    Vind auteurs die kritiek uit de weg gaan zeer dubieus en heb ook geen behoefte aan eenrichtingsverkeer. Zal dus idd minder lezen.

  8. Siiena zegt

    4 maart 2017 om 16:00

    Overigens heb ik u, meneer Hoek, op deze plek uw gram zien halen op een aantal kwesties, die niet bepaald mals was. De slager keurt zn eigen vlees?

    • Joop Ha Hoek zegt

      4 maart 2017 om 19:32

      De auteurs gaan gezonde kritiek niet uit de weg, willen best een dialoog aangaan, vinden dat ook gezond, maar schrokken van de uitlatingen aan hun adres die niets of nauwelijks met het artikel te maken hadden. Overigens maken de auteurs zelf uit of ze reacties toestaan. Er zijn er die al geruime tijd standaard die mogelijkheid uitzetten. Het is de uitgever die het beleid voor deze krant bepaald. In navolging van andere media gaan we een andere koers varen. Er zijn maar weinig media die een open reactiebeleid hanteren. En nogmaals, reacties blijven mogelijk- als de auteur die toestaat. Dat u overweegt het BD minder te gaan lezen staat u vrij. Maar gaat het nu om de inhoud van de krant of uw drang om te reageren, zoals u hierboven doet. Daar hoor ik u niet over.

      • Jacco zegt

        5 maart 2017 om 14:00

        Deze reactie is verwijderd, gaat inhoudelijk niet in op het besluit van de uitgever om het reactiebeleid te wijzigen.

  9. Carla zegt

    5 maart 2017 om 00:45

    Beste redactie, beste chef ;-), als niet Boeddhist maar wel als gretige lezer van het B.D., snap ik de beweegredenen wel. Vaak geniet ik van hetgeen ik lees en menig bijdrage van diverse auteurs leveren mij stof tot nadere beschouwing.
    Dank je wel Joop en wellicht anderen, die zich inzetten om het B.D. te willen blijven aanbieden. Succes met het ‘hervormen.’

  10. Jacco zegt

    5 maart 2017 om 13:23

    Deze reactie is verwijderd. Het standpunt van de uitgever is duidelijk.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.