In dertien landen op deze wereld word je door de (geestelijke) overheid om het leven gebracht als je ongelovig bent, zo meldt het BD vandaag. Chef was verbijsterd toen hij dat las. Overheden die hun burgers vermoorden omdat ze van hun recht gebruik maken om niet te geloven in een god of hogere macht. Niet-geloven zou de norm moeten zijn, waarmee Chef dan niet wil zeggen dat gelovigen om het leven moeten worden gebracht. Al gebeurt dat onderling wel op grote schaal omdat de enige gelovige de andere gelovige het geloof in een iets andere vorm of richting betwist. Denk maar aan het verbod op het geloof in de rooms-katholieke god door de gereformeerde overheid in de Lage Landen, nog niet zo gek lang geleden. Of in de tijd van de Spaanse inquisitie toen het net andersom was.
Je gelooft in iets dat niet te bewijzen is, vindt Chef, anders is het weten, wetenschap. Zo geloven kinderen enkele jaren van hun leven in Sinterklaas, daartoe gestimuleerd door hun ouders die met liegen en bedrog een sprookje in stand houden omdat ze genieten van gelovige kinderen. Als dat kind ongelovig wordt blijven de ouders toch van dat kind houden.
Als mensen willen geloven in een god, of in de goedheid van Mark Rutten, moeten ze dat zelf weten. Dat is een privé kwestie waar je anderen niet mee moet lastig vallen. Chef gunt ze dat geloof van harte, hij is blij met gelovigen zolang ze hem maar met rust laten als niet-gelovige. Voor heel veel mensen is geloof echter een identiteit, ze denken geboren te worden als christen, moslim, jood. Dat bepaalt hun leven, hun doen en laten. Het zijn ideeën door mensen bedacht en uitgevoerd. Zo worden systemen in stand gehouden.
Chef gelooft niet in een god maar noemt zich ook geen atheïst, want dat is ook een vorm van geloof. Chef weet het gewoon niet en het zal hem ook een zorg zijn. Hij vindt zich ook geen boeddhist, maar een volger van de leer van de Boeddha. Die ooit zei dat je zijn beweringen niet voor zoete koek moet slikken, maar die moet onderzoeken en als je je daarin kunt vinden na onderzoek, je tot de jouwe moet maken. Chef gelooft in die zin niet in de Boeddha. Hij wil een ervaringsdeskundige zijn.
Geloven is een privé kwestie. Daarom vindt Chef dat de overheid geen scholen en/of instellingen moet steunen en/of financieren waar mensen tot gelovigen worden opgeleid en er etiketten op mensen worden geplakt. Alle onderwijs zou openbaar van karakter moeten zijn. Geloven doe je maar in je eigen tijd. Net als ongelovigen. Amen.
Piet Nusteleijn zegt
Joop, eerst las ik dit stuk en daarna het artikel waaraan jij refereert. “Geloven is een privé kwestie” en je wilt terecht dat jouw privacy beschermd wordt. Je wilt vrijgelaten worden.
Zouden we niet met elkaar verder komen, wanneer de zwaar belaste begrippen als ‘geloof, geloven en gelovigen’ als gedateerde en in misbruik geraakte woorden worden afgevoerd. Ze worden dan vervangen door de woorden; ”gedachten, denken, (vrij)denker’. We lopen dan grotere kans om vrijgelaten te worden, denk ik zomaar…
Joop Ha Hoek zegt
Eigenlijk wil ik helemaal niks en ook niet vervangen. Geloven is voor mij een kwestie voor en van anderen, ik respecteer dat maar het is voor mij zelfs geen issue. Ik wil lucht en leegte, meer niet.