• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Goff – hier en nu

Goff – hier en nu

9 november 2016 door Goff Smeets

De standaard opdracht die de meditator wordt voorgehouden luidt: blijf hier en nu. Zo gezegd, zo gedaan. De meditator gaat zitten en richt de aandacht op iets wat hij altijd bij zich heeft en dat volautomatisch functioneert: de ademhaling. Na een tijdje steekt ergens een jeuk de kop op en vraagt de aandacht die eigenlijk voor de ademhaling hier en nu is bedoeld. Geen nood, ook jeuk is hier en nu. Er wordt even op gefocust om dan terug te gaan naar de thuisbasis, de ademhaling. Maar die vermaledijde jeuk dringt zich onbedwingbaar op, evenals de drang om te krabben. De meditator geeft eraan toe, volgt de beweging van de hand naar de jeukplek, dan de sensatie van de krabbende nagel. Dan weer terug naar de adem. Allemaal hier en nu.

Er komt onvermijdelijk een moment dat de meditator een enorme sik krijgt van het hier- en-nu-gedoe. Crisis. Een crisis met twee opties. Of van het meditatiekussen opstaan en al dan niet gefrustreerd ermee kappen. Of blijven zitten om erachter te komen wat de sik is. De tweede optie betekent doorgaan met hier en nu maar dan zonder gedoe en smoesjes. In de praktijk blijkt dat met een beetje geluk en veel inspanning de meditator na zo’n crisis snapt en accepteert dat er altijd en overal enkel hier en nu is. De ervaren meditator maakt van de nood een deugd en krabt rustig als er iets jeukt – dat is zijn hier en nu. Als beginner stoorde hij zich aan elke jeuk – dat was zijn hier en nu.

‘Hier en Nu’ is welbeschouwd een enorme open deur. Er is immers niks anders dan hier en nu, daar is geen ontkomen aan en iedereen moet ’t ermee doen. Veel mensen nemen daar echter geen genoegen mee en proberen er aan te ontkomen. Met fantasieën over een geïdealiseerd Daar en Straks. Of ze gaan met ijzeren discipline ascetische oefeningen doen. Volgens de geschriften probeerde Gautama Shakyamuni dat laatste. De geschriften vermelden ook dat ’t hem niet opleverde wat hij zocht. Crisis. Vervolgens maakte hij van de nood een deugd door zijn nood nauwgezet te bekijken in plaats van verlichting te zoeken.

Veel mensen lukt het om op eigen houtje van hun nood een deugd te maken. Anderen worden leerling van een leraar die instructies en aanwijzingen en evt. bijsturing geeft. Meditatieleraren zijn er in veel soorten, maten en nationaliteiten maar ze hebben één ding gemeen. Allemaal wijzen ze op de open deur van hier en nu. Ieder doet het uiteraard op z’n eigen manier: zoetgevooisd of bulderend, welsprekend of stotterend, kortaf of prekend, met de handen in de mouwen of met de vuist op tafel. Dat zijn duizend manieren om een leerling met succes de open deur uit te werken. En er zijn evenzovele verhalen daarover in omloop. Die succesverhalen hebben allemaal dezelfde spanningsboog:

Eerste scène
leerling: ik trek het niet meer.
leraar: duwen dan maar.

Tweede scène
leerling: Ik krijg er geen beweging in.
leraar: ik ook niet.

Derde scène
leerling: je bent een zak patat.
leraar: wil je er mayonaise bij?

Slotscène
leerling: patatje?
leraar: met mayo, graag.

Naast succesverhalen zijn er uiteraard ook flopverhalen. Maar daarover ging het hier nu niet.

Tekst en beeld: Goff Smeets.

Categorie: Columns Tags: crisis, hier, meditatie, nu

Lees ook:

  1. Goff – ook jeuk is hier en nu
  2. Nu
  3. NU
  4. Elke teisho gaat over jou…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bart zegt

    9 november 2016 om 15:00

    Ik heb een vraagje, hoe groot is het ‘hier en nu’ en wanneer is het begonnen?

    • Conrad zegt

      9 november 2016 om 17:28

      Oneidig groot en klein, zonder hegin en zonder einde.

      • bart zegt

        9 november 2016 om 17:40

        fout antwoord

        • nic schrijver zegt

          9 november 2016 om 18:05

          Het hier en nu kent zoveel vormen en niet vormen dat een fout antwoord niet mogelijk is.

          • bart zegt

            9 november 2016 om 19:41

            Hier en nu heeft geen vorm

          • nic schrijver zegt

            10 november 2016 om 07:22

            Dan hoeven we het er verder niet over te hebben.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    10 november 2016 om 09:30

    Het gebeurt elke keer weer. Over dat “hier en nu”; daar valt niets over te zeggen. Maar het gebeurt telkens weer. Dat denken van ons wil het heel graag. Het wil er iets over zeggen. Telkens weer. En dan blijkt dat je er wél iets over kan zeggen. Je kan er veel woorden aan wijden. Vele meningen en gedachten. Ja, zo gaat het dan….je hebt de wereld van “het denken” en de “wereld van het niet-denken” Beiden werelden zijn één. Ook dat “ene” wordt wel eens “hier en nu” genoemd. Met groet.

    • nic schrijver zegt

      10 november 2016 om 11:06

      Zo is het hier en nu maar net!
      ;-)
      _/\_

      • Stiltespinster zegt

        10 november 2016 om 12:07

        Ja, laten we het er maar niet meer over hebben.
        Lekker rustig…
        …
        ..
        ..
        .
        .

  3. Piet Nusteleijn zegt

    10 november 2016 om 13:21

    Uit “het boek van vreugde”, p221:
    “De traditionele boeddhistische praktijk is grotendeels gericht op leren het leven te zien zoals het is, om verder te kijken dan de verwachtingen, projecties en misvattingen die wij gewend zijn op het leven te plakken. Mediteren helpt om de storende gedachten en gevoelens te kalmeren, zodat we de realiteit kunnen zien zoals zij is en er vaardiger op in kunnen springen. Elk moment in het nu te kunnen leven is niets meer of minder dan de kwetsbaarheid, het ongemak en de onrust van het leven van alledag te kunnen aanvaarden.”

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden
    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.