• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 29 september 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 29 september 2016

29 september 2016 door Joop Ha Hoek

Chef zag vanmorgen de foto van de Fries Klaas Haijtema die geboeid bij de rechtbank in Mandalay  arriveert om daar terecht te staan voor het lostrekken van een stekker. Geen gewone stekker, maar een stekker van een geluidsinstallatie waarmee de boodschap van de Boeddha in het Birmese Mandalay via luidsprekers de omgeving in werd geslingerd. Klaas wist dat niet. Hij wilde vrijdagavond alleen maar slapen in zijn hotel, dat tegenover de gemeenschapszaal met monniken en ingewijden lag. Dus toen het geschetter hem te veel werd zei hij tegen zijn vriendin: Ik zal dat varkentje wel eens wassen. Klaas is een Fries en daar valt niet mee te spotten, dat wist Bonifatius al.

En nu zit Klaas in de gevangenis, verdacht van religiehaat. Nou, over haat weten ze alles in boeddhistisch Birma. Meer dan honderd moslims- die alleen maar opkomen voor hun vermeende rechten, zijn door fanatieke boeddhisten vermoord. Hun dorpen werden in brand gestoken, die hadden ze toch niet meer nodig. Tienduizenden moslims leven in kampen, erbuiten zijn ze hun leven niet veilig. Maar dat wist Klaas waarschijnlijk niet toen hij donderdag in Birma arriveerde. Voor hem is boeddhisme liefde, en vriendelijkheid. De cel duidt anders.

Een religie heeft het niet nodig om beschermd te worden door wetten van een staat, denkt Klaas. In Birma is dat anders. Wie nu denkt: die Chef is een respectloze eikel, heeft het mis. Van hem hoeft het ook niet dat half blote meiden zich manifesteren naast een boeddhabeeld. Chef trekt altijd zijn schoenen uit als hij een boeddhistische ruimte betreedt. Dat is een makkie omdat het oude bootschoenen betreft, die vanzelf van zijn voeten vallen. Een boeddhistisch leraar betitelde de Boeddha als ‘die vogel’, het kon Chef niet schelen. En het bericht van de stekker van Klaas- die alleen maar wilde slapen, bracht een lichte glimlach teweeg bij Chef. Het staat u allen vrij daar anders over te denken.

Wat is het verschil tussen boeddhistisch Birma en het communisme in Noord-Korea, waar wetten andersdenkenden monddood maken. Of er knechten, slaven van maken. Birma kent een staatsboeddhisme en heeft daar wetten omheen gebouwd. Boeddha was helemaal geen god, maar een gewoon mens die bepaalde vaardigheden bedacht en daardoor vrij werd. Chef gelooft dat de Boeddha gelachen zou hebben om de daad van Klaas.

Chef herinnerde zich als journalist ook een geval dat een religie te hoop liep tegen een eenling die een foutje maakte. Het speelde zich af in het Zeeuwse Kleverskerke, een dorp met een paar honderd inwoners. De christelijke gemeente daar had een koster aangenomen, een jonge vent die net als Klaas van wanten weet. De koster moest ook de klok luiden om de kerkgangers te lokken. Chef weet het niet precies meer- hij denkt dat het om een arbeidsconflict ging tussen de christenen en de koster die van buiten kwam, maar het liep zo hoog op dat de koster de klepel uit de kerkklok haalde en de christenen niet meer wisten dat het zondag was en de dienst begon.

De koster wist dat de christelijke gemeenschap op hem loerde, hem achtervolgde. Zijn woning was al doorzocht.  Die gemeenschap wilde weten waar de klepel was. Op een avond, het was al schemerig, liep de koster over een bruggetje over een watertje en gooide een oude krant met inhoud in het water. Vanuit zijn ooghoeken zag hij de gemeenteleden in steegjes loeren en wandelde hij opgewekt weer naar huis. Even later doken de gemeenteleden het water in en haalden het pakje boven waarin een stronk van een bloemkool. Uiteindelijk werd het conflict opgelost en werd de klok weer geluid. Maar het was wekenlang heerlijk stil in Kleverskerke, net als in Birma for the moment.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Klaas Haijtema, luidsprekers, stekker

Lees ook:

  1. Nederlander Klaas Haijtema voor de rechter na verstoren boeddhistisch ritueel
  2. Het jaar 2019 – dag 189 – gehoorschade

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid
    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.