• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » THEOLOGEN

THEOLOGEN

16 juni 2016 door André Droogers

Onlangs deed ik een paar uur antropologisch veldwerk in een bijeenkomst van theologen.

Conclusie: in deze stamcultuur lijdt men aan onderbenutting van het menselijk spelvermogen. Toegegeven, er werd gelachen en er was humor. Maar men was zo ernstig op zoek naar de definitieve verwoording van de kern dat men vergat dat men aan het spelen was, namelijk met betekenissen.

Het ging bijvoorbeeld over het godsbegrip en of je kunt zeggen dat God nog steeds handelt. En over de vraag of je de identiteit van christelijke gelovigen onderwerpen mag aan de toets van de algemene religietheorie. Ter bevestiging van mijn indruk dat het allemaal om een spel met betekenissen draaide, ging het ook nog over de betekenissen van Hebreeuwse en Griekse woorden – synoniem, of toch net niet? Maar ook hierbij bleef men hyper-serieus en was men zich van geen spel bewust.

Ik zat er bij en ik keek er met mijn antropologenblik naar. En ik dacht: wat zou er minder spanning op zo’n discussie staan als men door had dat men speelt… Niet een spelletje, nee, in volle ernst. Maar zonder uit te komen bij alleen maar die ernst.

Ik heb het niet zo op die ernstige zekerheden. Voor alle mensen, theologen inbegrepen, geldt immers dat ze weliswaar geweldige betekenisgevers zijn, maar even geweldig falen. Daarom gaat het zingevingspel ook al maar door. Juist omdat de menselijke mogelijkheden tot betekenistoekenning eindeloos zijn, schieten woorden steeds weer tekort. Heel vervelend en heel paradoxaal, maar wel een uitnodiging tot bescheidenheid.

Voeg daar nog de beperking bij dat het bij mensen hoort dat zij tegen grotere gehelen aanlopen die ze niet onder controle kunnen krijgen: natuur, dood, het kwaad, de samenleving, het zelf, en nog een paar. Religies bieden ter compensatie een aanspreekbaar groter geheel: het goddelijke /bovennatuurlijke / heilige, als welkome vluchtheuvel. Theologen hebben als dagtaak de aftastende inzichten over dit goddelijke grotere geheel te verkennen.

Zouden ze onder ogen durven te zien dat ze spelen, dan kan de angel uit een hoop straffe debatten getrokken worden. Dat zou de weldadige omgang met elkaar, als stamelende betekenistoekenners, bevorderen. En ook met ons, zoekende zingevers.

 

Categorie: Columns

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    16 juni 2016 om 15:58

    Ja in Kampen kan dat zelfs op straat voortwoeden ;-)

    Maar terug naar de Dharma: Abidhamma-fans onder de boeddhisten zijn een sterk vergelijkbare diersoort, en schieten naar mijn gevoel ook geregeld door in het willen absoluteren. Zo ongeveer de vraagstelling ‘hoeveel dakinis passen er op de punt van een naald’ naar analogie van de Middeleeuwse ietwat ver doorgeschoten theologische discussies….

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      16 juni 2016 om 17:20

      Zo is het maar net. Ik citeer Herbert Bonewitz (Duitse nar, kun je googlen):
      “Wenn einer in einem dunklen Keller eine schwarze Katze sucht, die gar nicht drin ist, dann ist das ein Psychologe. Wenn er dann auch noch ausruft: “Ich habe sie!”, dann ist es ein Theologe.”

  2. G.J. Smeets zegt

    16 juni 2016 om 16:58

    “Religies bieden ter compensatie een aanspreekbaar groter geheel.”
    Ik neem aan dat met ‘aanspreekbaar’ bedoeld wordt ‘besprekelijk’? En dat is niet bedoeld als semantisch spelletje : )

    • kees moerbeek zegt

      16 juni 2016 om 18:32

      Ujukarin, G.J. Smeets, anderen en ook ik kunnen grappen maken over die misleide godgeleerden, maar werp eens een blik naar binnen. By the way, als links iemand heb ik aan de VU gestudeerd. Een goede universiteit, maar met de mannenbroeders heb ik niks.

      Sterkte met de zelfreflectie en schrik niet :-)
      Sterkte op de Weg.

      https://www.youtube.com/watch?v=QUzzivYjvRA

      • G.J. Smeets zegt

        16 juni 2016 om 19:36

        “…werp eens een blik naar binnen.”

        Paternalistische parel voor dit zwijn, beste Kees. Je hebt geen idee hoeveel blikken er alhier reeds naar binnen zijn geworpen.
        Overigens: op mijn Weg (hoofdletter van jouw) heb ik geen sterkte nodig. De weg zorgt voor zichzelf en ik volg gedwee. Gedwee? zul je zeggen. Ja gedwee. De puzzelwoordenboeken geven een idee van A tot Z:

        1) Berustend 2) Bereidvaardig 3) Buigzaam 4) Dociel 5) Dienstwillig 6) Flexibel 7) Faciel 8) Gehoorzaam 9) Gezeglijk 10) Geduldig 11) Getemd 12) Gewillig 13) Handzaam 14) Handelbaar 15) Inschikkelijk 16) Krachteloos 17) Lijdzaam 18) Meegaand 19) Mak 20) Makkelijk…

        en zo voort tot het einde van het alfabet.

        • kees moerbeek zegt

          16 juni 2016 om 21:13

          Oeps, dat was tegen het zere been. Ja kritiek op theologen mag wel, maar als het dichtbij komt oei, oei… :-)
          Twee boeddhisten in discussie op BD
          https://www.youtube.com/watch?v=iJfPV7HU1IM

          Graag geen verkrampte reactie :-)))

  3. Pigeon zegt

    16 juni 2016 om 20:08

    Theo-loog :-)

  4. Win zegt

    19 juni 2016 om 20:01

    Jammer, onderwezen en geletterd maar de leer van de Boeddha is in geen enkele regel terug te vinden. Ook hier zie je dat het ego belangrijker wordt geacht dan je medemens. Laat hun. Ik moet denken aan de monnik die elke dag het biddende jongetje passeerde en dacht van: Wat zielig, hij bid en bid maar en er is echt niets om tegen te praten, ik zal hem dat eens vertellen. Voor deze kennisgeving was het jongetje gelukkig en functioneerde goed, na deze kennisgeving was het een verdrietig en dus niet gelukkig jongetje. Wanneer iemand zo denkt, voelt, en zich verbaal zo manifesteert prima toch? Zolang hij of zij er niemand pijn mee doet of disfunctioneert is er toch niets aan de hand? Door te benoemen dat je links of rechts, blauw of paars bent mis je al de hele voor geschiedenis van het boeddhisme (Daoïsme) . Gewoon antropologisch veld werk en oordeel niet!

  5. Dharmapelgrim zegt

    19 juni 2016 om 23:04

    Onwillekeurig komen de volgende woorden in herinnering boven (uit de Snip&Snap Revue van Willie Walden en Piet Muyselaar, bij de oude sokken onder ons vast nog wel bekend) : “als Snip niet snapt wat Snap snapt, en Snap niet snapt wat Snip snapt… Enzovoort.” Mijn goede vader zaliger zei dan : “en zo lokte het ene woord het andere uit en kregen ze uiteindelijk toch nog ruzie.”
    Het levert in ieder geval een gevarieerd landschap van geloven op.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.