• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 18 mei 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 18 mei 2016

18 mei 2016 door Joop Ha Hoek

“Kijk eens Chef, hoe mooi.’ Het meisje naast hem, net als hij gezeten aan een tafel van een restaurant aan zee in Rotterdam, stak een kleurig blad in de lucht, groen, de rode nerven met vertakkingen prachtig zichtbaar. Het blad, Rembrandt had het niet mooier kunnen schilderen, haalde ze van haar bord, met daarin nog meer van die schitterende blaadjes, al of niet zichtbaar generfd. Het meisje dat zeer begaan is met het lot van mensen en de wereld en het eten van vlees verafschuwt stak het blad in haar mond waarna haar gebit het blad fijn maalde, vermorzelde en de resten een begin maakten naar donkere slangen en ruimtes, maag en darmen geheten. Om te eindigen in een pot en weggespoeld te worden.

Het gedrag van het meisje schokte Chef diep. Hoe kan je in hemelsnaam zo’n prachtig blad in je mond stoppen. Heel bewust, nou ja, eigenlijk ondoordacht. Hij moet er al dagen aan denken, het vreselijke feit speelde zich afgelopen vrijdag af.

Chef beseft dat ook de door hem gebakken en voortreffelijke oliebollen gemaakt zijn van meel van ooit levende granen.
Chef beseft dat ook de door hem gebakken en voortreffelijke oliebollen gemaakt zijn van meel van ooit levende granen.

Chef walgt van het eten van groenten. Af en toe, in de wintermaand, eet hij een prakkie zuurkool en andijviestamp, maar dat is zeldzaam. De aversie begon ongeveer tien jaar geleden. Chef kan goed koken, mensen prikken graag een vorkje mee met hem. Op een dag lag er een krop sla op het aanrecht, een prachtige krop, vol in blad, vers. Chef begon de bladeren aan stukken te scheuren en ineens besefte hij dat hij leven aan het vernietigen was. Ja, zeker, goh, neem je nog een kerstboom dit jaar, zullen jullie nu zeggen. Is de column al afgelopen? Chef zat daar, met die half geplukte krop sla in de handen. Hij begon te huilen en begon een sutta op te dreunen. Goeroe, Stichter, Gezegende…

Vanaf die dag is Chef gestopt met het eten van groenten. Planten hebben bewustzijn, zijn levende cellen, kunnen pijn ervaren en wij behandelen ze als toekomstig drek. De groenten vragen er niet om op opgegeten te worden, kunnen ook niet vluchten omdat ze geen poten of benen hebben. Scherpe messen snijden ze los van de grond van hun bestaan. Hoe walgelijk. Wij, mensen, delen levende wezens in in soorten die wel genuttigd mogen worden. Je kunt rustig zeggen: Ik ben vegetariër, zonder dat je met verf uit een spuitbus bespoten wordt. Naar de mening van planten wordt niet gevraagd. Heeft een krop sla geen recht op leven en een koe wel?

Met onze kennis en kunde moet het toch mogelijk zijn om voedsel te fabriceren zonder levende wezens te doden. Chef weet wel, dat zal een heidense klus worden. Er is nu al vlees waarvoor geen dieren meer hoeven te worden gedood. Het wordt gekloond in een laboratorium. Ze maken met een 3-d printer schoenen en huizen, is het maken van een wel levende maar gevoelloze krop sla dan ook niet mogelijk? Natuurlijk wel.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken.

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Groenten, kuudmurning

Lees ook:

  1. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen – 16 december 2015
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 1 februari 2016
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016
  4. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 19 februari 2016

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sandra zegt

    19 mei 2016 om 08:09

    Hongerstaking dan maar?

  2. Siebe zegt

    19 mei 2016 om 12:04

    Joop zei:
    “Planten hebben bewustzijn, zijn levende cellen, kunnen pijn ervaren en wij behandelen ze als toekomstig drek”.

    Ik heb wel gelezen dat de Boeddha ook respect voor het plantenleven aanmoedigt, maar hebben ze bewustzijn en kan een krop sla pijn ervaren? Hoe weet je dit Joop?

    Siebe

    • Sjoerd zegt

      19 mei 2016 om 23:52

      Ga eens een kap sla snijden.
      Netjes in de folie in de krat.
      Ga eens een kap sla snijden
      Stel je open op, in plaats
      Van dat is dat.

      Vul eens een schuur met kippen
      Maar haal ‘m eerst goed leeg
      Vier in iedere hand, een poot
      Tussen je vingers, totdat zo’n hoen
      In zijn krat dood ineen zeeg.

      Probeer het gewoon, ga eens werken
      Houdt je mond, maar luister goed
      Door jouw oordeel te beperken
      Leer je waarna je luisteren moet.

      Er is geen waarheid
      Geen verschillen
      Enkel beweging om te zijn
      Geen reden om je te verheffen
      Tegenover kwetsbaarheid
      En pijn

      Kom nu niet met oude teksten
      Uit de tijd die ik niet begrijp
      Ze gaan over een man die al eeuwen dood was
      Ik vind zo’n pali canon best wel lijp.

      Goed geschift om te gaan lezen
      Terwijl het hier en nu gebeurt
      Inplaats op dit moment te Leven
      Wordt er eindeloos gezeurd.

      Dus ja, die krop gaat stevig lijden
      Door te leven maak je dood
      Er is geen andere weg te vinden
      Aanvaardt je lot en eet verdomme die krop sla nou eens op!!!

      • Siebe zegt

        20 mei 2016 om 13:31

        Nee Sjoerd, ik luister liever naar de raadgevingen en lessen van de Boeddha. Ik acht ze relevant voor alle tijden. Het zijn geen dode letters. De Pali Canon is een zegen. Het was wijs, is wijs en zal altijd wijs zijn.

        -dood geen levende wezens, vermijd het doden van levende wezens. Stimuleer anderen ook om wezens niet te doden. Geef ook anderen geen opdracht levende wezens te doden.

        Net als jezelf wil elk ander levend wezen niet sterven. Door niet te willen doden, geef je andere levende wezens de zegen van angstloosheid, rust, bescherming, veiligheid.

        Denk niet lichtzinnig over het willen nemen van leven en ook niet over het willen beschermen van leven. Bedenk maar eens dat je moet leven in een wijk of in een gevangenis, waar je je leven niet zeker bent. Wat een hel! Bedenk dan dat je leeft in een omgeving waarin niemand je wil doden. Wat fijn!

        Betoon oprecht spijt over eerdere wandaden op dit gebied. Ik heb er talloze begaan, helaas.

        Per ongeluk doden is niet hetzelfde als doelbewust willen doden.

        Als je doelbewust het leven van levende wezens afbreekt, dan verzamel je vanuit die wilsactiviteit een soort kracht/potentie, een soort afdruk er van. Hoe vaker je dit doet, hoe sterker dit wordt. In dit en volgende levens kan dit een autonome kracht worden die zich (onbewust) manifesteert bij jezelf. Het kamma manifesteert zich zoals het verzameld is. Dus volgde je de wil om leven te nemen dan kan die verzamelde kracht/neiging niks anders dan zich manifesteren als het nemen van leven, maar nu jouw leven!

        Kortgezegd, het volgen van de wil of neiging om leven te nemen, neemt uiteindelijk ook je eigen leven, omdat dit nou eenmaal diens aard is. Uit een eikel komt een eikel, geen beuk.
        Dit soort gewilde wandaden keren zich uiteindelijk dus tegen jezelf. Zie verder.

        Het willen beschermen van andermans leven vormt uit de aard der zaak een kracht/potentie die ook je eigen (toekomstige) leven(s) beschermt.

        -kwel noch jezelf noch andere levende wezens. Sla ze niet. Vermink ze niet. Doe ze geen pijn. Veroorzaak geen leed. Je wilt zelf ook niet lijden en zo andere wezens ook niet.
        Ook al gebeurt het wel eens, wek meteen spijt op en de intentie om het de volgende keer beter te doen. Oefen in het opgeven van de neiging om anderen leed toe te brengen.

        Onbedoeld een wezen leed toe brengen is wat anders dan doelbewust dat doen. Doelbewust is bij jezelf beladen, ga maar na, onbedoeld niet. Je kunt niet het kamma van leed toebrengen verzamelen als dat niet in je geest speelde.
        Onbedoeld moet niet verward worden met onbewust.
        Iemand kan best zelf onbewust zijn van diens neiging om te kwellen. Dan verzameld iemand wel dat kamma. ‘Bedoeld’ betekent ook niet altijd dat iets heel bewust gebeurt. Het kan ook een neiging zijn die vrij onbewust gevolgd wordt.

        Het willen toebrengen van leed leidt tot ziekelijkheid in dit of volgende levens. Immers, je bent dan letterlijk gericht op het verzieken van andermans leven. De spontane expressie van dit verzameld kamma om iemands leven bewust te verzieken, is dat het je eigen leven gaat verzieken, want het rijpt bij jezelf zoals het door jezelf beoefend en verzameld is. Dus het willen verzieken van andermans leven, het willen leed toebrengen, kan niet anders rijpen dan leed toebrengen, maar nu bij jezelf. Wandaden keren zich uiteindelijk ook tegen jezelf.

        Het bewust niet kwellen van wezens, de intentie om afstand te doen van die neiging, het afstand doen van die neiging, zorgt er voor dat andere wezens gezond blijven, onaangedaan en ook jezelf!

        -samenhangend met het vorige; geef de neiging tot wreedheid op. Wreedheid kan ook betekenen, fanatisme, strengheid, hardheid, starheid, koppigheid, meedogenloosheid. Het ontbreken van mildheid, soepelheid en vriendelijkheid.

        Ik heb nog stappen te zetten.

        Ook al gaat alles niet vanzelf en maak je fouten, pak elke keer weer de veilige richting op. De veilige richting is bekend gemaakt door de Boeddha.

        Bedenk dat het volgens de Boeddha ook nog heel pragmatisch is ook. Door niet de neiging te volgen het leven te nemen en wezens iets aan te willen doen, zal dit kamma ook niet door jezelf worden verzameld. Omdat dit niet wordt verzameld, zal dat in dit en een volgend bestaan niet kunnen rijpen in de vorm zoals het verzameld is, namelijk, als de kracht/potentie om je eigen leven te verkorten en te verzieken.

        Siebe

        • Sjoerd zegt

          20 mei 2016 om 14:00

          Siebe, kerel, er is een dominee aan jou verloren gegaan. Let er alleen wel op dat je publiek niet wegloopt.

          • Siebe zegt

            20 mei 2016 om 17:37

            Hallo broeder Sjoerd,

            In mijn jeugd heb ik me bezondigd aan het leeghalen van de kooien van legbatterij kippen. Ze zaten met zijn zessen, meen ik in een hokje. Vier verdiepingen hoog, in een lange schuur. Via een aflopende bodem van gaas kwamen de eieren op een lopende band. Die vervoerde ze naar voren. Daar kwamen ze op een dwarslopende band. Die vervoerde ze naar de vulmachine. In de vakanties werkte ik daar. De trays met eieren opstapelen, dode kippen uit de hokken halen, schoonmaken, mest afdraaien, allerlei werkzaamheden.

            Het grofste van al het werk was het leeghalen van alle kooien na 14 maanden. Dan nam de kwaliteit van eieren af. Regelmatig breken poten terwijl je de kippen uit de hokken sleurt aan de poten. Of ze nu schreeuwen of niet, je sleurt ze er uit. Als je handig bent pak je alle zes kippen in 1 keer en sleur je ze allemaal in 1 keer uit hun hok.
            En dan, met in elke hand drie spartelende kippen, loop je naar de kratten. Die stamp je zo vol mogelijk met kippen. Stampen ja.

            Alles gebeurt in het donker omdat de kippen geen daglicht meer gewend zijn. Als de kratten gevuld zijn met kippen en de vrachtwagen geladen, rijden ze direct naar de slachterij. Daar worden ze levend, alsof het producten zijn, aan de slachtlijn gehangen. Als artikelen bungelen ze daar met hun hoofd naar beneden. Hun lot afwachtend. Arme beesten.

            Eerst zijn hun eieren 14 maanden lang industrieel verzameld en na 14 maanden is het met ze gedaan. Hun bestemming, bijvoorbeeld soepkip.

            Ik moet gewoon janken van al deze ellende.
            Wat heb ik in vredesnaam die dieren aangedaan? Wat mankeerde mij dat ik het zelfs **met enige trots deed**, na afloop met de hele ploeg gezellig wat bier dronk, in een sfeer van “kameraden”, alsof we iets prachtigs gedaan ook nog.

            Ook al is het cultureel volledig ingeburgerd om dieren waardeloos te behandelen, doe er afstand van Sjoerd. Wees niet kritiekloos. Doe niet maar wat. Wees ajb niet achteloos zoals ik toen.

            Broeder Siebe

          • Sjoerd zegt

            20 mei 2016 om 22:33

            Beste Siebe,
            Ik ken deze bedrijfsvoering uit eigen ervaring. Zo ken ik ook andere varianten van het agrarische bedrijf.
            Voor mij maakt het geen bal uit over welke vorm van leven het gaat.
            Als mens leef ik in samenhang met alle andere levensvormen.
            Respectvolle en liefdevolle omgang vind ik een goed en ethisch juist vertrekpunt voor mijn leven.
            Niettemin dood ik om te leven. Als ik longontsteking heb slik ik antibiotica. Ik was mijn handen met zeep voor het eten. Ik eet groenten en regelmatig vlees of vis. Een eitje gaat er ook wel eens in.
            Bij het broodbakken sneuvelen de gistcellen op een brute wijze. En bij het sap/wijnmaken gaan de pitten de vernieling in.

            Die legbatterij was voor mij een onderzoek en zeer schokkend. Zo ook de moderne vleesteelt.
            Met de herkomstkeuze en/of de toegepaste teelt techniek op ons eigen land kiezen wij voor een zo respect- en liefdevol mogelijke wijze van werken.
            En toch, bij de bestrijding van muizen, ratten, mieren, zaagwespen, wespen, vliegen, fruitmotten, etc etc, breekt het moment van sterven aan.
            Zo ook bij voedselbereiding en dergelijke.

            De Pali canon geeft niet de woorden weer van Sakyamuni, maar van wat hem zo’n 500 jaar later door anderen in de mond is gelegd.
            Soms inspirerende woorden, soms niet te verteren gezever.
            Maar ik ben geen boeddhist, dat bestond in de tijd van Sakyamuni niet.

            Maw, ik neem de 4 waarheden en mn het 8 – voudig pad serieus als een inspirerende leefwijze.

            Voor de rest leef ik mijn eigen weg. De Tao, het Joods – christelijke gedachtengoed, het is allemaal een inspirerende manier van kijken naar de werkelijkheid.
            Ik (voor zover ik besta, want dat is ook maar de vraag ), dus ik ga een mij onbekende weg van leven.
            Voor de laatste keer.

  3. Ludovicus zegt

    19 mei 2016 om 12:32

    Rotterdam aan zee? Rotterdam ligt toch in de bergen?

    Er bestaan ook fructariërs, die zich uitsluitend voeden met afgevallen vruchten en noten.

    Verder zijn er verhalen van Oosterse wijzen, die ’s nachts in één houding slapen en zich niet bewegen, omdat ze bij het omdraaien een insect zouden kunnen verpletteren. Als ze lopen, vegen ze hun pad schoon met een stoffertje, zodat ze geen mieren vertrappen.

    • kees moerbeek zegt

      19 mei 2016 om 18:20

      ‘Er bestaan ook fructariërs, die zich uitsluitend voeden met afgevallen vruchten en noten.’

      Lijken eten, bah, en bedenk je eens dat uit die noten bomen en struiken kunnen groeien.

      Door Chef kijk ik ook anders aan tegen het geven van een fruitmand of een bos bloemen aan een zieke. Geef aan een jarige GEEN bos bloemen, het aanzien van een langzame dood van bloemen is geen geschenk.

      Als ik overleden ben word ik gecremeerd. Aan mij lijf geen wurmen en kevers, die mij opknabbelen :-)

      • G.J. Smeets zegt

        19 mei 2016 om 19:21

        “Aan mij lijf geen wurmen en kevers, die mij opknabbelen :-)”

        Had je gedacht, beste Kees. As we speak wordt je gestaag opgevreten door allerlei knabbelende beestjes (virus, bacil, spoor) tot je crematie erop volgt :)

        • Sjoerd zegt

          19 mei 2016 om 21:49

          Ach, de wurmen en kevers is het probleem toch niet? Met een goede kist kunnen ze er niet bij voordat je of in een pudding, of in gelei, of in een drap bent verandert.
          Het zijn de enzymen en eenzelligen, familie van hen waar je eigenlijk nu ook al uit bestaat. Hun samenwerking noemen we de vrije wil en/of leven. Maar in je kist leeft het ook nog hoor.
          Alleen de samenstelling is gewijzigd.

          Gerustgesteld?

          • kees moerbeek zegt

            20 mei 2016 om 11:35

            Had ik het net een beetje verdrongen na mijn buikloop van verleden week en dan begin jij er weer over, G.J. Smeets. Spelbreker :-)

            Goed tanden poetsen :-)
            https://www.youtube.com/watch?v=6AP8yL1qBpw

          • kees moerbeek zegt

            20 mei 2016 om 14:22

            Niet de hond is ’s mensen beste vriend, maar de aardworm :-)
            https://www.youtube.com/watch?v=9ZHTerOJYMA

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.