• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een ecologische meditatie

Een ecologische meditatie

7 maart 2014 door Filiep De Temmerman

Je zit in meditatie en je stelt je een immens blauwe, heldere lucht voor, zelfs geen klein wolkje te bespeuren, geen zuchtje wind, en de helderblauwe lucht strekt zich uit in alle richtingen, zover je maar kan zien…stralend, puur, zuiver….

De bodem waarop je zit, is van lazuursteen met een intens azuurblauwe kleur, transparant, doorschijnend. Over de oppervlakte van de bodem strekken zich gouden draden uit – schijnend in het licht – in alle richtingen van het kompas.

Op die grond van lazuursteen, van lapis lazuli, zit jij in meditatie. Door middel van die gouden draden voel je contact/verbinding met alle grond, met geheel de aarde en met alle levende wezens van de aarde.

In je meditatie begin je langzaam te bewegen, eerst voorwaarts, dan naar links of naar rechts, langsheen een of meerdere van die gouden draden. De ervaring van de beweging is aangenaam, zelfs opwindend; je hebt een gevoel van potentialiteit, van vrijheid tijdens het reizen.

Terwijl je sneller en sneller op de grond vooruitgaat, niet één keer achterom kijkend, besef je dat je vervoerd wordt in een auto, splinternieuw, met een stille motor, krachtig, een waarlijk schoon model. De auto wordt ervaren en gevoeld eerder dan effectief gezien en je aandacht is voorwaarts gericht, altijd maar naar voor en dit draagt nog meer bij aan het plezier van de ervaring.

Van ver zie je de vorm van een Boeddha en je past je richting aan, naar de Boeddha. Hij is groot en zit verstild in meditatie. De vorm van de Boeddha is onweerstaanbaar aantrekkelijk niettegenstaande je niet specifiek kan zeggen waarom. Je stuurt je voertuig naar hem, sneller en sneller langsheen het netwerk van gouden draden, het lijkt wel of alle gouden draden naar de Boeddha leiden. Naarmate je iets dichter komt, zie je dat de Boeddha een spiegel in zijn hand houdt en in die spiegel zie je jezelf voor het eerst in jouw auto.

Je versnelt en versnelt over de stralende, glinsterende grond. Eigenaardig genoeg besef je plots dat je niet dichter  komt bij de Boeddha. De Boeddha blijft groot en verstild en onweerstaanbaar aantrekkelijk maar ver weg. Nog sneller en sneller ga je – tot je over de grond gaat vliegen – maar de vorm van de Boeddha vervaagt tot hij nauwelijks nog zichtbaar is.

Al wat je kan zien, is de spiegel die hij vasthoudt en daarin zie je jezelf en je auto gereflecteerd, helderder dan ooit.

Achter de auto, die  langsheen het netwerk van gouden draden rijdt, zie je voor de eerste keer een slang die oprijst uit de uitlaat van de auto. De slang verduistert in zekere mate de schoonheid van het landschap onder je. Waar je auto ook maar rijdt, hij wordt gevolgd door deze slang. Waar je auto ook gereden heeft, zie je deze slang. Ze is duizenden en duizenden kilometers lang en ze wordt almaar langer en langer naarmate je verder en verder rijdt…hoe sneller je gaat, hoe sneller de slang zich uitstrekt. Haar lichaam is ongeveer de diameter van het deksel van een vuilnisbak en het duurt tientallen jaren, zelfs meer dan 100 jaar, vooraleer deze slang zich weer op natuurlijke manier verenigd met de aarde, met de grond.

Je hoort een stem, misschien zelfs de stem van de Boeddha. De stem zegt “Ik ben gestopt en heb geweld afgezworen voor alle wezens maar jij leeft teugelloos en ongebreideld, ongeremd jegens alle levende wezens. Nu is het jouw tijd om te stoppen.” Je beseft dat dit ongeveer ook de woorden zijn die de Boeddha sprak tegen de moordenaar Angulimala.

Snel wil je je voertuig doen stoppen en aan de kant zetten….voor het eerst laten staan op de stralende grond…. in de richting van de Boeddha en zijn spiegel. Overal rond jou hangt een mist, rook, die het zicht op de hemel belemmert, op het landschap, op de Boeddha. Het is moeilijk om helder te zien in deze mist: je hebt vertrouwen nodig om de Boeddha te zien en je de woorden te herinneren. Je weet dat deze mist niets anders is dan de slang die door je auto uitgestoten wordt. Dit besef is pijnlijk maar ook zuiverend. Het is wat men “apatrapya” noemt. Schaamte gebaseerd op respect voor de visie van de Wijze. Er is echter ook, samen met het pijnlijke van de schaamte, een gevoel van dankbaarheid voor wat je geleerd hebt. En er is ook vreugde voor de vrijheid dat voortkomt uit inzicht.

Je kijkt nogmaals in de spiegel van de Boeddha en je ziet dat elk van de gouden draden die het land bedekken vele, vele keren doorkruist worden, duizenden en duizenden keren, door auto’s en daardoor rijzen er meer en meer slangen op, hoog boven de wegen, en ze verduisteren de zon en het landschap in alle richtingen. Maken de aarde en de planeet kapot, in alle richtingen.

Je beseft dat, zelfs als jij nu stopt en dus luistert naar de woorden van de Boeddha, er velen, zeer velen, zijn die de woorden niet gehoord hebben en dus ook niet gestopt zijn. En het land – en de Boeddha – zullen verduisterd en versluierd blijven in talloze slangen tot vele, vele anderen ook gestopt zijn.

Nu de visie vervaagt, word jij wakker en nu je wakker wordt, besef je dat de grond van lazuursteen, transparant en stralend, de grond is waarop we leven, de aarde waarop we lopen, dit eigenlijke lichaam is de Boeddha.

Je voelt een sterk verlangen, een grote impuls om te werken voor het welzijn en het geluk van alle wezens, om elkeen te helpen “het geweld af te zweren jegens alle wezens en niet meer ongebreideld en teugelloos te leven”. We kunnen stoppen, en anderen ook helpen te stoppen, we hebben niets tekort, we hebben genoeg…

Vrij naar Lokabandhu (Engels ordelid).

Alles waarbij energie verbruikt wordt op basis van fossiele brandstoffen is verantwoordelijk voor meer dan 80% van de CO2 uitstoot op wereldschaal. De drie grootste verantwoordelijken zijn de industrie, de huishoudens (WIJ dus!) en het wegtransport.

“Ik ben gestopt en heb geweld afgezworen ten aanzien van alle levende wezens, ik leef niet meer ongebreideld en teugelloos”.

 

Filiep

Categorie: Columns Tags: auto's, Gent, huishoudens, milieu, spiegel

Lees ook:

  1. MEGANE-YA|
  2. Sogenji desu – megane-ya
  3. Vergeten
  4. Mindful in crisistijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    7 maart 2014 om 21:24

    Mooie meditatie en welkom op de site, Arthakusalin!

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Filiep De Temmerman

Filiep De Temmerman (Arthakusalin) is werkzaam als coördinator bij het Triratna Centrum Gent. Hij wil dat helpen uitbouwen tot een stadscentrum dat een boeddhistisch antwoord geeft op de vele vragen die in de samenleving leven. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.