• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2024 – dag 2 – bangvogel

Het jaar 2024 – dag 2 – bangvogel

2 januari 2024 door Joop Ha Hoek

Ik heb dit jaar in de Kloosterbunker geen oud en nieuw kunnen vieren vanwege de huisvesting van mezen, welgeteld 892. Een paar dagen voor de jaarwisseling kreeg ik een brief van de Oppermees met wie ik door het jaar heen contact heb met de vraag of ik zijn familie beschutting en veiligheid kon bieden op oudejaarsavond. Ze waren bang voor de knallen, afgerukte pootjes, vlerken en uitgerukte ogen, zei de Oppermees. Weliswaar was het verboden om in Kloosterstad vuurwerk af te steken maar hij was inmiddels op de hoogte van de wanorde en chaos in de maatschappij, waar gezag niet meer wordt erkend. En gieren en slechtvalken de macht dreigen over te nemen.

Ik peinsde me suf over die huisvesting, wilde in eerste instantie de kelderbox aanbieden, maar daar konden maar 211 mezen in zonder in de problemen te komen. En zo bracht ik de jaarwisseling met de kleindochter van zeevisser Thijmen door in een hotel in Kloosterstad. Nadat een timmerman een gat met luikje in de balkondeur had gezaagd om de mezen toegang te verlenen tot de Kloosterbunker. Met de Oppermees had ik afgesproken dat zijn familie de behoefte zou doen in de wc-ruimte omdat ik nogal ziekelijk gehecht ben aan mijn spulletjes: en zo gebeurde ook.

En zo overleefden de mezen de aanslagen op oudejaarsavond en het begin van de nieuwe nacht. Met brandweermensen, politieagenten en ambulancepersoneel liep het ook dit jaar weer slechter af. In het hele land werden ze door idioten bekogeld met zwaar vuurwerk, stenen en zelfs met flessen met brandbare vloeistof. Terwijl ze alleen maar hun werk deden, het handhaven van de openbare orde, het blussen van branden en het vervoeren van gewonde mensen. Ze zijn bang geweest, die hulpverleners, het zijn geen mezen die veilig waren in de Kloosterbunker. Al zijn ze hier altijd welkom.

Je kunt tegenwoordig beter een dier dan een hulpverlener zijn, besef ik, in een maatschappij waarin mensen honden in het pak steken, jurkjes aantrekken en ze knuffelen als kinderen. En ze kussen en vertroetelen. Lange tijd heb ik dat een zeer eigenaardig verschijnsel gevonden maar ik kan er nu wel iets meer mee leven. Honden (en vogels) gaan- op een enkele uitzondering na, geen hulpverleners te lijf. Dat doen alleen mensen – met bivakmutsen op.

Moge iedereen gelukkig zijn, niemand uitgezonderd.
Vrede en alle goeds.
Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: hulpverleners, jaarwisseling, mezen

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 169 – doodkast
  2. Het jaar 2021 – dag 244 – gekrijs
  3. Het jaar 2022 – dag 299 – mezen
  4. Het jaar 2023 – dag 137 – mezendiefstal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Johan zegt

    2 januari 2024 om 22:37

    Ik ben met de hond naar Frankrijk gevlucht. In oktober zit het beestje al te trillen van de knallen van vuurwerk.

    Hier in het dorp steekt niemand vuurwerk af en gaat niemand naar buiten om elkaar gelukkig nieuw jaar te wensen.

    ’s Avonds om 22.00 u gaan de straatlantaarns uit en is het pikdonker in het dorp zodat je bij helder weer de sterrenhemel kan zien zien. Om 7 uur gaan ze even aan tot het weer licht is. In de huizen zie je om 6.30u de lichten aangaan.

    Voor de vogels wordt goed gezorgd. Er zijn speciale dakpannen en er zijn gaten in de gevel gemaakt zodat de vogels beschut hun nestjes kunnen bouwen op de zolders van de huizen en schuren. Joop,stuur je mezen maar deze kant op.

    In het dorp wonen ook geen intellectuelen die de hele dag over boeddhisme of de toestand in de wereld praten, maar hier wonen eenvoudige mensen die hun hele leven hard op het platteland gewerkt hebben.

    Hier in het dorp is de burgemeester geen gehaaide politicus die mensen met valse beloften een rad voor de ogen draait. Hier kan de burgemeester een landarbeider zijn. Als je iets voor elkaar wilt krijgen maak je een praatje met hem en kom je tot een oplossing.

    Voor eieren, kippen en konijnenbouten kan je terecht aan de rand van het dorp. Daar heeft een man een flink stuk grond met een omheining waar de konijnen, kippen en ganzen gebroederlijk door elkaar lopen.
    Als je langs loopt komen ze nieuwsgierig naar het hek lopen om te kijken of er wat te eten valt.

    De bakker komt elke dag langs met zijn bakkerswagen. In Frankrijk is het verplicht dat er mobiele bakker langs komt als er in het dorp geen bakker is.

    Tuinen hebben hier geen schuttingen of omheiningen en men respecteert elkaars grond.

    In alle dorpen en stadjes hier in de buurt hebben de boeren als protest de namen van de dorpen onderste boven gehangen tegen de import van allerlei producten die van buiten komen. Het gaat ten koste van hun eigen producten.

    Hier in het dorp heeft het leven stil gestaan. Je waant je terug in geschiedenis. Het dorp ziet eruit zoals 1850.

    Mensen hier in het dorp weten waar het leven echt omdraait, maar ze spreken er nooit over. Ze doen het.

    • Wulf zegt

      3 januari 2024 om 19:40

      Heerlijk…!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.