• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 320 – Mary

Het jaar 2021 – dag 320 – Mary

17 november 2021 door Joop Ha Hoek

Een paar dagen geleden keek ik naar de Noorse documentaire The Painter and the Thief. Te zien is hoe de in Noorwegen wonende en werkende Tsjechische kunstenaar Barbora Kysilkova vriendschap sluit met de dief van een van haar schilderijen uit een galerie, Karl-Bertil Nordland, een drugsverslaafde.

De politie heeft de twee gestolen schilderijen nooit gevonden. Er zijn camerabeelden waarop te zien is hoe twee mannen met de opgerolde doeken met een touw er omheen de galerie verlaten. Een ervan is Bertil. Barbora maakt tijdens de rechtszitting contact met hem, zij ziet in hem meer dan de dader, een mens. Hij vertelt dat ze de schilderijen meenamen omdat ze zo mooi zijn. Er ontstaat een contact tussen de drugsverslaafde en de kunstenaar. Hij:  Een traumatische jeugd, een vlucht in alcohol en drugs. Zij: Mishandeld door een gewelddadige ex. En dan ontvouwt zich die onwaarschijnlijke vriendschap tussen de schilder en de dief. Terwijl zij hem in haar atelier portretteert, leert hij haar beter kennen. Je ziet het aanvankelijke ongemak bij de drugsverslaafde, de dief. Zij is vol vertrouwen, er groeit een onvoorwaardelijke vriendschap tussen de twee. Meer nog, hij wordt haar muze.

Er is een ontroerend moment in de documentaire als Bertil het door Barbora gemaakte portret van hem voor de eerste keer ziet. In al zijn weerloosheid is een in de kern integer mens te zien op dat doek, zij kijkt dwars door de drugs,  alcohol en criminaliteit heen. Het gezicht van Bertil is een en al kwelling als hij het doek ziet, het is zo integer en puur geschilderd. Hij is sprakeloos en daarna huilt hij minutenlang. Niemand heeft hem ooit zo kwetsbaar gezien, zegt hij.

Ik was zwaar geëmotioneerd door de documentaire, de vriendschap die veel meer is dan vriendschap. Een mens zien, zoals ook de boeddhistische geestelijke verzorgers die zien: een gedetineerde is meer dan zijn daad. Maar ook door de persoon Barbora.

Barbora lijkt uiterlijk op Mary, de dochter van mijn beste vrienden, die in de augustusmaand twintig jaar geleden in een donkere nacht met haar brommertje op een fietspad stierf. Ik schrok toen ik haar zag, dat grote verlies, maar was ook gelukkig, al klinkt dat mogelijk gek, om Mary in de persoon van Barbora te zien. Ze was zo dichtbij.

Moedig voorwaarts!

Barbora

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: Barbora, Mary, the painter and the thief

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdeneenendertigste dag – verdriet
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfenveertigste dag – god

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ad zegt

    18 november 2021 om 08:01

    Mooi Joop! Dank.
    Van harte,
    ad

  2. Mieke zegt

    18 november 2021 om 09:32

    Barbora verstaat de kunst om haar medemens te zién: zonder mening of oordeel. Dat is een kunst die maakt dat ont-moeting mogelijk wordt. Er staat niets tussen haar en de ander, communicatie van hart tot hart is hier een levend gebeuren. Bertil kwam hierdoor zichzelf (weer) op het spoor. Ook ik was ontroerd door deze documentaire .

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.