• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ramo de Boer » Het Pad is het Resultaat

Het Pad is het Resultaat

24 april 2013 door Ramo de Boer

Een vraag die mij met enige regelmaat gesteld wordt is wat mijn ei­gen staat van bevrijding is. Een goede vraag, zeker van hen die ik als cliënt of als deelnemer aan mijn trainingen dit Zicht en haar beoefeningen overdraag. Lastig in de beantwoording is dat er geen objec­tieve maatstaf voor bestaat, noch dat het per sé duidelijk te zien is voor anderen. Het is vooral een innerlijk zijn en weten.

In het willen vaststellen hoe ver we zijn op het Pad kunnen alle bekende, en soms nog onbekende, verduisteringen, afleidingen en valkuilen weer geac­tiveerd worden. Dat we een Zicht gekozen hebben en dat beoefenen wil niet zeggen dat we ineens vrij zijn van ons ego – van willen laten zien hoe goed we het doen, hoe ver we zijn en welk hoog niveau van inzicht en realisatie we zouden hebben. In het onderricht worden we herhaaldelijk gewaarschuwd voor het gebruik van onze verworven­heden door ons oude, taaie ego.

Zoals we zouden moeten weten blijven gedachten, beelden en gevoelens voorkomen, ook als we meer aandachtig zijn. Het was ook nooit de bedoeling deze te elimineren, maar slechts om onze innerlijke hou­ding ten opzichte van die fenomenen te veranderen. Door onze fo­cus te verleggen zijn we niet op miraculeuze wijze ineens bevrijd van het lijden van angst, frustratie, woede, verdriet, jaloezie, hebberig­heid of trots.

Ons ego is verweven met onze identiteit, en dat maakt het trans­formeren daarvan een weerbarstige zaak. We zijn gehecht en heb­ben afkeer, niet alleen aan dingen en omstandigheden buiten ons­zelf, maar juist ook in onszelf. Het is deze geneigdheid die we dienen te overwinnen. De overwinning is hier geen resultaat van een strijd maar van een transformatie, een verandering van perspectief waar­door we het oude, beperktere zicht omvatten én overstijgen. Omvatten én overstijgen. Het zien én herkennen brengen ons naar een hoger niveau van kwaliteit van bewustzijn.

Staat en Proces

Verwant aan de ontwikkelingsparadox – geleidelijke én onmiddellijke realisatie – is die van staat en proces. Is realisatie van de natuur van onze geest een staat of een proces? In analogie met de geleidelijke (Ngöndro) en onmiddelijke realisatie (Dzogchen) kunnen we zien dat verlichting heel lang een proces is. Het is een proces waarin we ervaringen van helderheid en inzicht hebben die de natuur van onze geest zijn. Maar voorals­nog is die staat niet stabiel, ze is niet blijvend. We raken weer afgeleid en verliezen ons alsnog in reactiviteit en andere afleidingen.

Afhankelijk van verschillende oorzaken en omstandigheden zullen we kortere of langere tijd onze herkenning en stabilisering van de natuur van de geest steeds opnieuw moeten maken.  We moeten onze geest blijven trainen om de spontaan voorkomende korte realisaties of herkenning van de natuur van onze geest in de tijd uit te breiden. Door deze uitbreiding van herkenning vermindert automatisch de tijd dat we afwezig of mindless zijn. In dit proces vermindert onze reactiviteit, de manier waarop we ons oude, onverlichte perspectief in stand houden.

Persoonlijk proces

Terwijl het onderricht ons heldere en praktische aanwijzingen over het Zicht geeft, de bijhorende boefeningen om het te realiseren en er Sangha’s (n) zijn om ons te ondersteunen, is het Pad toch vooral ook een individuele weg. Er wordt gezegd dat zelfs de Boeddha zelf ons niet verlicht kan maken. It’s up to us!

Leraar en onderricht kunnen ons leiden en inspireren, ons introduce­ren tot de natuur van onze geest – zoals ik zelf mocht ervaren – maar wij zijn degenen die deze tijdelijke glimps van naakt zien moeten om­zetten in een steeds stabielere en blijvende vorm van herkenning van onze ware natuur.

Mijn antwoord op de vraag wat mijn persoonlijke mate van realisatie is op dit moment, is dat mijn realisatie dat Pad en Resultaat inder­daad één, en niet twee zijn, rustgevende verschijnselen van stabili­teit begint te vertonen.

* Dit is een bewerking van het Nawoord uit het net gepubliceerde boek: De Kracht van Aandacht – Kleine Gids voor het Trainen van de Geest  van Ramo de Boer.

Categorie: Columns, Ramo de Boer Tags: Bevrijding, Boer, ego, identiteit, pad, Ramo, valkuilen

Lees ook:

  1. Zonder Aandacht Zijn Alle Inspanningen Zinloos
  2. Vallen voor de verleiding van het kwaad
  3. Geen dood, geen vrees (28) – Identiteit
  4. Dick – Er komt je alleen liefde tegemoet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ramo de Boer

Senior Gestalttherapeut, coach, trainer en schrijver. Beoefende en studeerde in verschillende spirituele tradities, en heeft een voorliefde voor Dzogchen en Lojong (Tibetaans-Boeddhisme). Kijk voor meer info, blogs en artikelen op MindConsult en op ISSUU 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.