• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » (R)evolutie

(R)evolutie

15 november 2020 door Henk van Kalken

We schrijven mei 1969. De Beatles gaven hun laatste publieke concert vanaf het dak van Apple Records. De studentenopstanden in Europa braken na de revolte in Parijs in mei 1968 uit en waaiden over naar Nederland. De Katholieke Hogeschool Tilburg werd door studenten bezet. Ze eisten democratisering van het hoger onderwijs. Telegraafgezinden, surfend op de aanrollende welvaartsgolf die Nederland definitief in een consumptief bestaan stortte, vonden dat de studenten hun kop moesten houden en gewoon braaf gaan leren. De luidkeelse roep van de zwijgende meerderheid om werkkampen en kadaverdiscipline werd steeds hoorbaarder. Kort daarop bereikte het studentikoze democratiseringsvuur de universiteit in Amsterdam. De studenten eisten van de toenmalige rector magnificus, prof. Guus Belinfante, meer inspraak in het bestuur en in alle geledingen van de universiteit. Belinfante weigerde dat. De rapen waren, geheel in de lijn de verwachtingen en de tijdgeest, gaar. De studenten bezetten het Maagdenhuis in reactie op Belinfantes weigering. In de kantlijn van die Maagdenhuisbezetting in Amsterdam, in mei 1969 was ik hierbij betrokken. Ik was in dienst van de stichting die studentenpubliciteit en ander activistisch drukwerk verzorgde. Ik had voor mijn werkzaamheden een heuse offsetdrukpers tot mijn beschikking, die in een pand in de Amsterdamse Pijp stond opgesteld. Ik stond in contact met mensen als Rob Stolk, de voormalige provoleider, die namens mij al eens onderhandelingen over mijn dienstverband bij de Stichting Studentenpubliciteit voerde. Hij deed dat in zijn functie als stichter en voorzitter van het NVVVVVV (Nederlands Verbond van Vreselijk Vrolijke en Verschrikkelijk Vervelende Vakverenigingen), als ik mij de naam goed herinner. Ik was op dat moment enig lid. Tot een iets beter salaris heeft dit nooit geleid. De studenten vonden dat ik mezelf al gedeeltelijk beloonde om uit idealisme (wist ik toen veel) hun strijd te helpen voeren. De essentie van de revolutionaire geest was overigens in die jaren vooral speelsheid en humor, al waren er wel degelijk serieuze aspecten aan verbonden.
Tussen de Lutherse kerk en het Maagdenhuis liep een steegje. Ik bevond me daar als vrijwilliger na het bezorgen van een pak versgedrukte pamfletten die de opstand predikten en ik hielp het maagdenhuis te bevoorraden. Het steegje werd overspannen na het afbreken van een eerdere luchtbrug door een geïmproviseerd kabelbaantje, waarlangs een mandje aan een wieltje tussen beide panden heen en weer  getrokken werd.  Er zaten touwtjes aan weerskanten van het mandje. Hierin werden boodschappen, etenswaren en medicijnen gedaan. De politie was aanwezig in de – zoals dat in hun kringen genoemd werd – ‘belendende percelen.’ De agenten hadden de opdracht gekregen om de studenten te pesten en uit het raam hing er één met een lange lat die het mandje om moest proberen te kieperen. De artikelen die er uitvielen werden door agenten beneden opgeraapt en weggebracht.  Ze stonden in de steeg in een deuropening op korte afstand te wachten. Uiteraard zette een vindingrijk iemand een geopend tienliterblik met goedkope latexverf in het mandje. Het mandje werd bewust stilgehouden om de agent met de lat de kans te geven om het om te keren. ‘Jaah!’ riep hij nog, toen het omkieperde. De verfbom kwam met een spectaculaire klap op de grond terecht en bespatte alles in een omtrek van enkele meters, vooral politie-uniformen. Er was luid studentengejuich en het mandjekieperen werd enige tijd gestaakt. De studenten (die gemengd waren met ex-provo’s en bekende linkse intellectuelen, onder wie Harry Mulisch) werden er ook vaardiger in om met onverwachte bewegingen het mandje met serieuze inhoud veilig aan de overkant te krijgen.
Pauze. Er is altijd zoiets als pauze. Koffie en koeken. Een studente, Petra, die ik kende als een goedhartig, vriendelijk meisje, met steil, donkerbruin haar tot halverwege haar dijen, wendde zich tot de agent die in de raamopening aan de overkant met zijn lange lat de mandjes probeerde om te kieperen. ‘Ook een bakje, agent?’ Vingertik aan de pet. ‘Nou, graag, dame!’ ‘Suiker en melk?’ ‘Alleen melk, graag. Ik mot om me lijn denken.’  ‘Steek je lat maar uit.’ De brede lat werd uitgestoken en de agent begon deze uiterst voorzichtig binnen te halen nadat een glas koffie – mét melk – op het uiteinde was geplaatst. Even later slurpten de opstandige studenten en de politieagent gezamenlijk gezellig van het bakkie. ‘We hebben er tenminste droog weer bij,’ riep Petra. ‘Gelukkig wel, maar ik weet niet of we het droog houwe.’ De agent keek bezorgd naar de grijze lucht. ‘Lekker bakkie, dame,  bedankt! riep hij vervolgens. ‘Zet het glas maar weer op de lat, zei Petra met zo’n ordenend huishoudelijk toontje in haar stem. Het glas werd zonder scherven binnengehaald, het mandje werd weer gevuld met geschreven boodschappen, koeken, aspirines en een paar van de door mij gedrukte affiches, en weer naar de overkant getrokken. De agent hervatte plichtsgetrouw zijn omkieperwerkzaamheden.
Namkhai Norbu Rinpoche heeft in zijn leringen wel eens gesproken over de wenselijkheid van evolutie in plaats van revolutie.
Revolutie is vrijwel altijd gewelddadig en haalt niet zelden de verschrikkelijkste eigenschappen van mensen naar boven.
Evolutie is beslist logischer, natuurlijker, langzamer, maar redelijker en minder gewelddadig.
Alleen: bepaalde vormen van revolutie zijn gewoon véél leuker.

Categorie: Columns Tags: koffie, Maagdenhuisbezetting, mandjekieperen, politie, revolutie, Rob Stolk

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfenzeventigste dag – verwardewapens
  2. Het jaar 2020 – dag 153 – doodstraf
  3. Het klappen van de zweep – een wakkere geest in de woonopstand Rotterdam
  4. Het jaar 2021 – dag 328 – kantelen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.