• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Verstaan en misverstaan

Verstaan en misverstaan

11 september 2020 door André Droogers

Als mensen met elkaar praten, is de vooronderstelling dat ze elkaar begrijpen. De gesprekspartners gebruiken dezelfde woorden en gaan er vanuit dat ze allebei aan die woorden dezelfde betekenis koppelen.

Toch kan het gebeuren dat een van de twee zegt: ‘maar dat heb ik helemaal niet gezegd!’. Waarop de ander antwoordt dat het echt wel beweerd is, eventueel met het welwillende voorbehoud: ‘zo heb ik het tenminste begrepen’. Misverstanden kunnen ontstaan omdat aan bijna elke uiting meer betekenissen kunnen worden toegeschreven, zelfs aan 1+1=2. Goede partners zullen beweren dat 1+1=1.

Elk woord en elke zinsnede zijn minder eenduidig dan we in de dagelijkse praktijk denken. Dat gegeven is een doos van Pandora, maar het is ook de schatkist voor ons uitdrukkingsvermogen.

Geschreven taal lijkt betrouwbaarder, vooral in wetten en contracten, maar ook daar verstoppen de betekenissen zich tussen de regels. Soms grijpen we dan naar het woordenboek om toch enige duidelijkheid te verschaffen. Of lopen naar de rechter. ‘Een man een man, een woord een woord’ is een hachelijke uitspraak.

Tegelijk kunnen we veel meer uitdrukken dankzij die overmaat aan betekenissen. Daar moeten romanschrijvers en dichters het van hebben. Journalisten vormen een speciale categorie. Ze hebben als taak begrijpelijk en toch creatief te schrijven, met het krantenkoppen maken als meest riskante opdracht. Columnisten vormen weer een slag apart als het gaat om de omgang met taal.

Publieke debatten illustreren de dubbele eigenschap van de mensentaal, tussen misverstand en verheldering. Een debat heeft een flinke looptijd door de omstandigheid dat gebruikte termen voor meer uitleg vatbaar zijn. Vooral begrippen die op -isme eindigen, zorgen voor eindeloze discussies: fascisme, racisme, seksisme, populisme, nationalisme. Het zijn sowieso termen die overdrijven, generaliseren en uitvergroten. Ook het debat rond corona en mondkapjes puilt uit van tegengestelde betekenisgeving. Mondkapje dragen in een winkelstraat wordt bijvoorbeeld begrepen als permissie om dichter bij elkaar te komen.

Eerst wordt er in debatten veel heen en weer geroepen in een gigantische miscommunicatie. Pas na enige tijd vraagt iemand naar de definities. Deskundigen komen vervolgens aan het woord. De betere onder hen maken de rijkdom aan verwoording zichtbaar. Maar dat betekent niet het einde van het debat, integendeel.

Naast het publieke debat is levensbeschouwing een terrein waarop de manco’s van de betekenisgeving leiden tot misverstand en meningsverschil. Maar ook tot een ongelimiteerd en rijk woordenspel om ervaringen van zinsbeleving te benoemen. Dat speelt vooral als het gaat om het gevoel overstegen te worden door iets dat groter is dan de mensenmaat en dus moeilijk te benoemen is – God, Liefde, Energie, Universum. Dan staat de deur open voor een onbeperkte, vaak poëtische woordenschat. En zijn er ook hier deskundigen die komen uitleggen. Maar ook dan loopt de discussie door, met weer nieuwe vormen van betekenisgeving.

Tot hier gaat het over woorden, maar we zijn nog rijker dan we denken, want beeldtaal voegt nog een extra repertoire toe aan onze betekenisgeving. Als we spreken zit dat al in onze lichaamstaal. Kunstenaars verbeelden op een non-verbale manier. Ook dan ontstaan misverstanden, maar tegelijk kan een hele geologie aan diepere betekenislagen aangeboord worden. Cartoontekenaars vormen een geheel eigen categorie, met een mix van verbeelding, humor, boodschap en vaak ook nog een taalgrapje.

Alle mensen spelen met hun vermogen tot betekenisgeving. Macht stoelt vaak op de eenduidigheid van de simpele betekenisgeving. Dat beperkt het misverstand en vergemakkelijkt de communicatie, maar het is ook een politieke techniek. Slogans en one-liners sturen kiezersgedrag aan met ondiepe taal.

Zo pendelen mensen met elkaar tussen verstaan en misverstaan. Dat heet dan ‘samenleving’. Zoek de betekenislagen van dat woord…

Categorie: Columns, Geluk Tags: gesprek

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.