• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 231 – kethel

Het jaar 2020 – dag 231 – kethel

19 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Hildegardisstraat 29, Rotterdam. Eerste etage, 8 mensen woonden er in die arbeiderswoning.

Ik stond helemaal alleen op straat in de Hildegardisstraat in de zomer van 1954 en voelde me ook zo. Het was 15 augustus en mijn ouders en broertjes en zusjes waren al vertrokken naar de eengezinswoning in de nieuwbouwwijk Overschie. Ik wilde niet mee, had in het Oude Noorden van de stad mijn familie, opa en oma, vriendjes wonen. Kende iedereen in die straten, de Hoekse en Kabeljauwsestraat, de Hoyleedestraat, Soetendaalseweg, speelde er op straat. De deur van de arbeiderswoning die we verlieten was door mijn vader op slot gedraaid, de sleutel had hij ingeleverd bij de verhuurder, het afscheid was definitief.

Ik klampte me vast aan de herinneringen, aan mijzelf, mijn vader had daar geen boodschap aan, waarschuwde me een paar keer, trok me mee, ik trok me los en hij fietste zo de straat uit, zonder mij. Later kwam hij me ophalen en klom ik op de bagagedrager, naar de eengezinswoning, alleen de naam al.

Boer Berg met links Joop, daarnaast Wim Berg en vriendje Jacob Kroon tegen de dijk aan.

Dat huis lag in een rij aan een dijk van de Rotterdamse Schie. De wijk was zo nieuw dat enkele boeren op wiens grond de huizen waren gebouwd er nog woonden. Ook boer Berg, die niet zo vriendelijk was voor zijn koeien die noodgedwongen op stal stonden omdat de arbeiders in die nieuwbouwwoningen op hun grasland woonden. Als een koe onrustig was en een melkemmer omtrapte haalde boer Berg een breekijzer tevoorschijn en masseerde daarmee de rug van de koe. De boer als dierenbeul.

Mijn broertje en vriendje Jacob waren knecht bij boer Berg. We schoven de stront naar de gierput, gaven de koeien voer en waren ook aanwezig als de boot met spoeling, warme voedingsbrei voor de koeien, via een goot in de stal werd gelost. We gingen regelmatig in overalls en op klompen naar de veemarkt in Crooswijk, want een knecht is nooit te oud om te leren. Tot de koeien en boer Berg verdwenen en naar Brabant emigreerden. De oude huizen en boerderijen werden afgebroken alsof ze nooit hadden bestaan. De dijk werd later voor mij een trainingscircuit, drie keer per week rende ik er overheen, twee uur lang, kilometers ver. Steeds verder. Meestal ’s avonds, lekker stil, ik ben schuw.

Aan de Rotterdamse Schie was de borstelfabriek van Van der Burg gevestigd. Het kanaal was zo diep dat coasters uit Hamburg daar hun lading boomstammen konden lossen waar borstels van werden gemaakt. De stammen werden door enorme zagen in planken gezaagd, en dreven als het ware via een kanalensysteem zo de fabriek in waar ze tot borstels werden verwerkt. Alle buurtkinderen die konden zwemmen speelden na vijven op het fabrieksterrein. Op een dag leerde ik ook zwemmen toen vriendjes riepen: ‘je durft toch lekker niet.’ Ik sprong als ongeoefende in het water en zwom, zwom, zwom, het gaf een heerlijk, vrij gevoel.

Op het stuk land voor de eengezinswoning bouwden we ondergrondse hutten, we stookten vuurtjes en bakten pannenkoeken, toen nog zonder n, aten bramen en bessen die er groeiden. Op de woensdagmiddag als we vrij van school waren fietste ik met een paar vriendjes naar het gehucht Kethel, vlak bij het oude Overschie. Bij een boer huurden we dan een roeiboot voor een kwartje en roeiden via de drukbevaren Delftse Schie en de Rotterdamse Schie, die toen nog met elkaar in verbindeng stonden, de kilometers naar de eengezinswoning, bij huis dreven we een kwartiertje rond, riepen 3 keer ahoy en zetten in volle vaart en alle hens aan dek omdat alle boten die die boer verhuurde zo lek als een mandje waren koers naar Kethel. Nog net voor we verzopen meerden we aan.

Wij woonden in eengezinswoningen maar in de wijk waren ook flats, door ons hoge panden genoemd. Daar woonden ook arbeiders maar hoger, ze beklommen de trappen om thuis te komen. Ik denk dat daar relatief kleine gezinnen in woonden, mijn ouders hadden zes kinderen. Wij hadden ook een redelijk grote achtertuin waar op warme zomerse zondagen de zes zich op het gras vlijden en mijn moeder in de keuken sperzieboontjes met aardappel en karbonade bereidde. Altijd hetzelfde maar wel lekker. Na afloop was er pudding met vel, op de zaterdagavond al in speciale vormen gegoten door mijn moeder Grietje.

Later veranderde de tuin in een soort bos. Mijn vader had er een badkuip in gegraven waarin nep-eenden dreven. ’s Nachts hoorde je het gegil van egels die daarin verzopen. Mijn vader timmerde toen een soort loopplankje met treden zodat de egels verder konden leven als ze de kant opkropen.

Mijn vader viste op karpers in de Rotterdamse Schie. In zijn boot was hij dicht bij huis maar toch alleen. Hij legde een vloertje van aardappelen en broodballen op de bodem van de Schie om de vissen te lokken. Hij kwam nooit met een zelf gevangen vis thuis. Aan het eind van de middag kieperde hij voorzichtig het net om en zwommen ze weg. Het schijnt dat karpers een geheugen hebben en nooit twee keer in een haak bijten.

Mijn ouders hebben tot hun dood in die eengezinswoning gewoond, ook toen er geen te verzorgen gezin meer was. Vanmiddag zocht ik foto’s uit voor bij deze column. Zag hoe mijn moeders jas aan de kapstok hing, toen het huis leeg was, mijn ouders dood en de zonnestralen de gang verlichtten. Het schrijven van columns is niet altijd leuk.

Moedig voorwaarts!

De dijk langs de Rotterdamse Schie is nog steeds mooi maar stil. Geen zwemmende kinderen meer, coasters, loeiende koeien.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

 

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: Kethel, Oude Noorden, overschie, Rotterdamse Schie

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 29 – begraafplaats
  2. Het jaar 2018 – de vierenzestigste dag – pepernoten
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdentwaalfde dag – postuumwees
  4. Het jaar 2021 – dag 64 – tuinpadvanmijnvader

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.