• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2019 – dag 211 – doodbegeleider

Het jaar 2019 – dag 211 – doodbegeleider

30 juli 2019 door Joop Ha Hoek

Laatst las ik in een tekst dat een man vrijwilligers opleidt tot stervensbegeleider. Dat blijft maar in mijn hoofdnagalmen. Stervensbegeleider. Die mensen begeleiden stervenden. Ze zijn daar voor opgeleid. Hoe kan je iemand opleiden om stervende mensen  te begeleiden? Wat leer je dan, zijn dat vaardigheden om de stervende rustig te houden? Begrip te tonen. Voor wat? Is gillen nog wel toegestaan, woede, uitbarstingen. Of past dat niet binnen het protocol?

Ik heb een professionele stervensbegeleider gekend die na een sterfgeval  naar huis ging, een douche nam en de volgende dag naar een nieuwe cliënt ging. Aan het eind van de maand kreeg hij zijn salaris voor dat begeleiden. Een collega van mij wilde helemaal niet dood en ook niet begeleid worden. ‘Ik wil leven’, bij jou blijven’, riep hij tegen zijn vrouw.

Zelfs het doodgaan is nu een product, een industrie geworden. Zilveren Kruizen betalen hospices. Zijn er geen stervenden meer dan gaat de boel failliet en moeten de vrijwilligers wat anders gaan doen. Bejaarden helpen oversteken, bijvoorbeeld, of verwarden zoeken.

Ik heb wat tegen opgeleide vrijwilligers, weet niet precies wat. Die jongens van Monuta, de echte doodbegeleiders, zijn ook zo goed opgeleid. Ze lopen er bij alsof ze zelf zojuist hun oma hebben begraven. Ze geven je een hand en wensen je ‘sterkte voor nu en in de toekomst’. Hetzelfde, zeg ik dan beleefd.

Volgens mij kan je niemand opleiden om stervenden te begeleiden. Een warm woord, een arm om iemands schouder, moet uit je hart komen en niet vanuit een boekje. Ingestudeerde bewegingen.

Jaren geleden was  ik buddy van iemand die nog een paar maanden te leven had. Al had ik als misdaadverslaggever genoeg doden en stervenden gezien, dit was toch van een andere orde. Hij wilde thuis sterven. Ik, als niet opgeleide vrijwilliger, ging samen met anderen voor hem zorgen. We spraken wat, als hij er behoefte aan had. Gaf hem zijn medicijnen. Ik zag zijn angsten als hij een nachtmerrie had over zijn nakende heengaan. Op een dag kon hij niet meer praten of schrijven en werd hij nog eenzamer. Ik kookte voor zijn gezin en ontving gasten en huisarts. Twee mensen bij elkaar en toch gescheiden door het diepe ravijn tussen dood en leven. De een stierf, de ander vertrok weer naar huis.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd. Of te twijfelen aan het nu. Of gepensioneerde uitvreter te worden.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Hospice, monuta, stervensbegeleider, Zilveren Kruis

Lees ook:

  1. Mensen creperen in pakhuizen, zorginstellingen genoemd
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 25 januari 2016
  3. Het jaar 2019 – dag 42 – spoken
  4. Het jaar 2019 – dag 92 – hosjoop

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    31 juli 2019 om 09:19

    Joop, jouw verhaal geeft nog eens een keer aan dat je iets tegen (geschoolde) begeleiders en coaches hebt die vinden dat je niet zonder hen kan bij ziekte, sterven en rouw. En je geeft aan hoe goed jij daarin was zonder opleiding, gewoon vanuit je hart. En dan boft men om geholpen te worden door jouw type mensen, die overigens zeldzaam zijn. Dat jij ziekte, sterven gewoon bij het leven vindt horen is jouw goed recht in de kloosterbunker, maar voor anderen die het er moeilijk mee hebben ben je nogal simpel. Want ziekte, sterven en rouw worden eng gevonden en men is geneigd op afstand en aan de oppervlakte te blijven en dan wordt het stil rond bed en/of kist, en zo’n column van jou helpt daar niet bij. Inderdaad, vroeger stierven en rouwden mensen zonder ‘deskundigen’ er omheen. Ziek zijn, sterven en rouwen is nu voor velen een eenzamer proces geworden met kleinere familie kringen, niet meer in God en de hemel gelovend en vaker alleenstaand. Dus nu gebeurt het ook dat een gestorvene pas na een maand eenzaam is z’n huisje gevonden wordt. Als de aandacht minder of niet meer van buren, familie of de kerk kan komen, dan maar van (geschoolde) vrijwilligers of professionals.

  2. Daishin zegt

    31 juli 2019 om 22:05

    De een zijn dood, is een ander zijn brood!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528
    • Boeken – Op zoek naar de Zesde Zenvader
    • B’eter: Bao buns met aubergine
    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.